Komunikasi Kelompok Eating Reorder dalam Membangun Supportivitas
Main Article Content
Abstract
This research aims to investigate how group communication occurs in a healthy living program to build supportiveness. The researcher conducted a study on Eating Reorder, specifically In the WhatsApp group Batch 6 – Coach Chili. The research methodology employed a descriptive qualitative approach with a case study method. Data collection techniques included participatory observation and interviews. The theoretical framework used by the author consists of group commucination theory and supportiveness. The results of this research led the author to conclude that the dynamics of group communication appear less active, but it does not diminish the supportiveness within the group. The existence of the group significantly aids members in participating in the Eating Reorder program. There are rules that members need tp adhere to, and the function of group communication within this group is to solve problems. Additionally, the are three forms of supportive education within the group: Teaching, Guiding, and Supporting.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana komunikasi kelompok yang terjadi pada sebuah program hidup sehat dalam membangun supportivitas. Penulis mengambil studi pada Eating Reorder khususnya pada grup WhatsApp Batch 6 – Coach Chili. Metodologi penelitian yang digunakan adalah pada pendekatan deskriptif kualitatif dengan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data observasi partisipatif dan wawancara. Teori yang penulis gunakan adalah teori komunikasi kelompok dan supportivitas. Hasil dari penelitian ini, penulis dapat menarik kesimpulan dinamika komunikasi kelompok yang terjadi terlihat kurang aktif akan tetapi tidak mengurangi supportivitas di dalam grup. Adanya grup tersebut sangat membantu member-member dalam menjadi program Eating Reorder tersebut. Terdapat aturan-aturan yang perlu ditaati oleh member, fungsi dari komunikasi kelompok di dalam grup ini adalah sebagai pemecah masalah, dan terdapat 3 bentuk supportive educative di dalam grup tersebut yakni, Pengajaran (Teaching), Bimbingan (Guiding), dan Dukungan (Supporting).
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Koneksi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.References
Christopherus A.S, Y., & Wisnubrata. (2022, August 2). 49 Persen Orang Indonesia Prioritaskan Kesehatan Ketimbang Pekerjaan. Kompas.Com. https://lifestyle.kompas.com/read/2022/08/02/135445920/49-persen-orang-indonesia-prioritaskan-kesehatan-ketimbang-pekerjaan?page=all
kominfo.go.id. (2019). Kominfo, WhatsApp Kenalkan Literasi Privasi dan Keamanan Digital. Kominfo.Go.Id.
Lestari, N. (2019). Efektifitas Model Supportif Education Implementasi Diabetes Mellitus Dilansia Dengan Diabetes Mellitus. JURNAL PENELITIAN KEPERAWATAN, 5(2). https://doi.org/10.32660/jpk.v5i2.406
Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif (revisi, Vol. 36). PT Remaja Rosdakarya Offset.
Nur’aini, R. D. (2020). Penerapan Metode Studi Kasus Yin Dalam Penelitian Arsitektur Dan Perilaku. Inersia: LNformasi Dan Ekspose Hasil Riset Teknik SIpil Dan Arsitektur, 16(1), 92–104. https://doi.org/10.21831/inersia.v16i1.31319
Nurdin, A. (2014). Komunikasi Kelompok dan Organisasi.
Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada
Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625
Umar, sidiq, & Choiri, Moh. M. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan ( anwar Mujahidin, Ed.; Vol. 1). CV. Nata Karya.
Wilson, W., & Azeharie, S. S. (2019). Studi Komunikasi Kelompok Terapi pada Pasien Gangguan Jiwa di RSJ Dr. Soeharto Heerdjan Jakarta. Koneksi, 2(2), 627. https://doi.org/10.24912/kn.v2i2.3946