Representasi Nilai Optimisme dalam MV PLAVE “The 6th Summer”

Main Article Content

Khoirunnisa Irfiyani
Moehammad Gafar Yoedtadi

Abstract

With the evolution of the digital era, the role of avatars has become increasingly important, and virtual idols have emerged as an important phenomenon in popular culture. Currently, PLAVE has become a popular virtual idol and streamer in South Korea and internationally. In this case, virtual idols often insert various symbols and signs including in MVs. PLAVE's MV "The 6th Summer" conveys the message that the desire for something more than just a dream, appreciates every moment that has been passed and the hope to do something meaningful amidst life's challenges. This study aims to determine the representation of the value of optimism in PLAVE's MV "The 6th Summer". The research method uses Roland Barthes' semiotic analysis with the meaning of denotation, connotation, and myth. The results of this study indicate that the value of optimism through visual elements in the scene and lyrics about the importance of hard work and optimism in facing life's challenges. Representation of the value of optimism that can be obtained through hard work, hope for the future, togetherness, and happiness. So that it is important to foster positive thinking in each individual in order to face obstacles in life.


Dengan evolusi era digital, peran avatar menjadi semakin penting, dan virtual idol muncul sebagai fenomena penting dalam budaya populer. Saat ini, PLAVE telah menjadi idol dan streamer virtual populer di Korea Selatan dan internasional. Dalam hal ini, virtual idol sering kali menyisipkan berbagai simbol dan tanda termasuk dalam MV. MV PLAVE “The 6th Summer” ini menyampaikan pesan bahwa keinginan untuk sesuatu yang lebih dari sekedar mimpi, menghargai setiap momen-momen yang telah dilewati dan harapan untuk melakukan sesuatu yang bermakna di tengah tantangan hidup. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui representasi nilai optimisme dalam MV PLAVE “The 6th Summer”. Metode penelitian menggunakan analisis semiotika Roland Barthes dengan pemaknaan denotasi, konotasi, dan mitos. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa nilai optimisme melalui elemen visual pada adegan dan lirik tentang pentingnya kerja keras dan optimisme dalam menghadapi tantangan hidup. Representasi nilai optimisme yang dapat diperoleh melalui kerja keras, harapan akan masa depan, kebersamaan, dan  kebahagiaan. Sehingga pentingnya menumbuhkan pemikiran positif dalam diri setiap individu agar dapat menghadapi rintangan dalam hidup.

Article Details

How to Cite
Irfiyani, K., & Yoedtadi, M. G. (2025). Representasi Nilai Optimisme dalam MV PLAVE “The 6th Summer”. Koneksi, 9(2), 356–365. https://doi.org/10.24912/kn.v9i2.33294
Section
Articles
Author Biographies

Khoirunnisa Irfiyani, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

Moehammad Gafar Yoedtadi, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Amelia, A., & Rudiansyah. (2021). Digitalisasi dan Pembelajaran Bahasa di Era Digital. Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra (SELASAR) 5, 1, 100. https://repository.um.ac.id/1165/1/S5004-DIGITALISASI-DAN-PEMBELAJARAN-BAHASA-DI-ERA-DIGITAL.pdf

Angraini, U. Y., & Rahardjo, W. (2023). Psychological Well-Being Mahasiswa Rantau: Peran Resilience dan Optimisme. Psycho Idea, 21(2), 166. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v21i2.17901

Bal, M. (2022). Image-thinking. Amsterdam School of Cultural Analysis.

Chandra, E. C., & Yoedtadi, M. G. (2019). Representasi Keberagaman dalam Komik Online “Pakdhe dan Geng Bhinneka.” Koneksi, 2(2), 337. https://doi.org/10.24912/kn.v2i2.3904

Choi. (2024). [TMA 2024] Grup virtual Flave memenangkan Penghargaan Pilihan Penggemar & Bintang “Salam untuk panggung yang hebat.” The Fact 연예. https://news.tf.co.kr/read/entertain/2131953.htm

Choi, J., Park, S., & Hyun, D. (2024). Comparing BTS and ISEGYE IDOL YouTube Comments: Adjective Patterns & Emotional Interaction Analysis through Text Mining. Journal of Digital Contents Society, 25(4), 1009–1020. https://doi.org/10.9728/dcs.2024.25.4.1009

Febryningrum, G. W., & Hariyanto, D. (2022). John Fiske’s Semiotic Analysis in Susi Susanti’s Film -- Love All. KnE Social Sciences, 2022, 46–51. https://doi.org/10.18502/kss.v7i12.11502

Goleman. (2020). Kecerdasan Emosional. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Jeong. (2024). Tiket Pra-penjualan Konser Penggemar Encore PLAVE Terjual Habis dalam 10 Menit. Newsis. https://sports.khan.co.kr/article/202409070015003?pt=nv

Kevin L. Rand, K. K. T. (2018). Oxford Handbook of Positive Psychology. Oxford Academy. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199396511.013.25

Khoirunnisa, A., & Ratnaningsih, I. Z. (2016). Optimisme dan Kesejahteraan Psikologis pada Mahasiswa Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro. Jurnal EMPATI, 5(1), 1–4. https://doi.org/10.14710/empati.2016.14936

Kim. (2024). “Idola Virtual” Memikat K-pop. 매일경제. https://www.mk.co.kr/news/economy/11116360

Kong, R., Qi, Z., & Zhao, S. (2022). Difference Between Virtual Idols and Traditional Entertainment from Technical Perspectives. Proceedings of the 2021 3rd International Conference on Economic Management and Cultural Industry (ICEMCI 2021), 12(2), 100–115. https://doi.org/10.2991/assehr.k.211209.058

McGinnis. (2018). Kekuatan Optimisme. Mitra Utama.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Rosdakarya.

Rahayu, P. (2019). Pengaruh Era Digital Terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 2(1), 47. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v2i2.1423

Rini, K. P., & Fauziah, N. (2019). Analisis Semiotika John Fiske Dalam Video Klip Blackpink Ddu-Du Ddu-Du. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(2), 317–328.

Setiawan, W. (2017). Era Digital dan Tantangannya. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan, 1–9.

Sidabalok, R. N., Marpaung, W., & Manurung, Y. S. (2019). Optimisme dan Self Esteem pada Pelajar Sekolah Menengah Atas. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 3(1), 48–58. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v3i1.1319

Song, L., Chow, O. W., Na, M., & Sarjit, S. G. (2024). Virtual Idol and Youth Identity: The Impact of Mainstream Culture on the Virtual Idol Online Fanbase Community in China. Studies in Media and Communication, 12(2), 100–115. https://doi.org/10.11114/smc.v12i2.6658

Surjanto, K., & Genep Sukendro, G. (2022). Kimberly Surjanto, Gregorius Genep Sukendro: Analisis Semiotika Makna Optimisme pada Video Klip Super-M “We-Do” Analisis Semiotika Makna Optimisme pada Video Klip Super-M “We-Do.” Koneksi, 1(1), 143–149.

Vera. (2022). Semiotika dalam Riset Komunikasi. PT RAJAGRAFINDO PERSADA.

Wang, Y. Q. (2022). A Brief Analysis of the Development of Chinese Virtual Idol Industry Empowered by 5G+Motion Capture Technology - - Taking the Virtual Idol Group A-SOUL as an Example. Journal of Physics: Conference Series, 2278(1), 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2278/1/012011

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.