Pengaruh Motif Penggunaan Media Baru Tiktok terhadap Personal Branding Generasi Milenial di Instagram

Debra Ruth, Diah Ayu Candraningrum
| Abstract views: 4688 | views: 3102

Abstract

Tiktok is a new form of new media that serves to provide support in the form of editing. It includes features such as songs and facial effects when creating content videos that last for 30-60 seconds. Different from Instagram, it is a platform of social media that aims to publish photos and videos. Along with the increasing popularity of Tiktok in 2019, a teen named Prabowo Mondardo or better known by his Instagram account @bowo_allpennliebe became viral in Indonesia due to his content videos that was edited from Tiktok and became viral in his Instagram account. Based on that phenomenon, now millennials are also up with the trend; where they create videos from Tiktok and then upload it on Instagram. The purpose of this study is to find out the effect between the use of Tiktok and determine which factor gave the most impact on millennial’s personal branding on Instagram. This research uses a quantitative approach that is assisted with data processing from Statistical Package for Social Science version 26. The results of this study indicate that millennials tend to use Tiktok to fulfill their entertainment needs, and factor that gave the most impact on their personal branding on Instagram is having standard; If they possess the same moral values and beliefs that are relatable to others (followers), thus cause them to achieve fame on Instagram.

Aplikasi Tiktok merupakan suatu bentuk media baru yang berfungsi untuk menyediakan dukungan berupa fitur edit seperti lagu dan efek pada wajah dalam pembuatan video berdurasi 30-60 detik. Sedangkan media sosial Instagram merupakan media sosial yang bertujuan untuk mempublikasi foto dan video. Seiring dengan meningkatnya popularitas Tiktok di tahun 2019, seorang remaja bernama Prabowo Mondardo atau lebih dikenal dengan akun Instagramnya @bowo_allpennliebe menjadi viral di Indonesia. Konten video yang dipublikasi di akun Instagramnya berasal dari Tiktok. Berdasarkan fenomena tersebut, kini generasi muda ikut mengikuti tren tersebut, dimana anak-anak muda menciptakan video dari Tiktok dan mengunggahnya di Instagram. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh antara motif penggunaan aplikasi Tiktok terhadap faktor yang paling efektif dalam pembentukan personal branding generasi milenial di Instagram. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang dibantu dengan pengolahan data dari Statistical Package for Social Science versi 26. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa generasi milenial cenderung menggunakan Tiktok untuk memenuhi kebutuhan hiburan. Faktor yang paling efektif dalam pembentukan personal brandingdi Instagram adalah dimensi standar yaitu ketika pengguna menganut nilai moral dan kepercayaan yang setara dengan pengikut mereka, hal tersebut dapat membuat mereka lebih di kenal di Instagram.

Keywords

personal branding; new media; media usage; tiktok; instagram

Full Text:

PDF

References

Arikunto, Suharsimi, (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Candraningrum, Diah Ayu (2018), Teknologi Komunikasi Informasi Untuk Peningkatan Kesadaran Publik Pada Organisasi Sosial (2018). Jurnal: Personal Branding Desember 2, 2018, Vol. 10, No. 2 Terasip https://journal.untar.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/2727

Hasanuddin, Ali (2020) Indonesia Gen Z and Millenial Report 2020: The Battle Of Our Generations, 15 Febuari 2020 https://alvara-strategic.com/indonesia-gen-z-and-millenial-report-2020/

IDN Research Institute Indonesia Millennial Report 2019 (4 April 2020) https://cdn.idntimes.com/content-documents/indonesia-millennial-report-2019-by-idn-times.pdf

Johnson, Katryna (2017), The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand, Jurnal International Metropolitan State University https://www.researchgate.net/publication/313256001_The_Importance_of_Personal_Branding_in_Social_Media_Educating_Students_to_Create_and_Manage_their_Personal_Brand

Kriyantono, Rachmat (2012) Teknik Praktis Riset Komunikasi. Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Prenada

McQuail, Dennis. (2011) Teori Komunikasi Massa. Jakarta: Salemba Humanika

Mikhael, Abraham (2019) Use of Tiktok For Gratifications and Self-Expression Among Urban Generation Z. Binus University http://library.binus.ac.id/Thesis/RelatedSubject/BI-COMM-2019-0158

Nasrullah, Rulli.(2017) Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Jakarta: Simbiosa Rekatama Media

Nisfiannoor, Muhammad. (2013). Pendekatan Statistika Modern Aplikasi dengan Software SPSS dan E-View. Jakarta: Penerbit Universitas Trisakti

Rampersad, Hubert K (2014) Sukses membangun Authentic Personal Branding Konsep Baru Membangun Personal Brand yang Kuat dan Unggul dan Mengembangkan Company Brand dengan Pendekatan Holistik. PPM

Riyanto, Andi D (Febuari 9, 2019) Hootsuite (We Are Social): Indonesian Digital Report 2019. 14 Febuari 2020. https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2019/

Santoso, Singgih. (2015). Menguasai Statistik Multivariat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo

Sari, Yuningsih Hanum (2018) Analisis Personal Branding Gany Rahman Melalui Media Sosial Instagram. Binus University https://library.binus.ac.id/Thesis/RelatedSubject/2018-1-00425

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri

Sujarweni, Wiranta (2014). Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan Mudah Di Pahami. Yogyakarta: Pustaka Baru Press

Susilowati (2018) Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Personal Branding di Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif apada Akun @bowo_allpennliebe) Jurnal Komunikasi Universitas Bina Sarana Informatika, 15 Febuari 2019. Terarsip di https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom/article/view/4319

Yunitasari, Cindy & Japarianto, E. (2013). Analisa Faktor-Faktor Pembentuk Personal Branding dari C.Y.N. Jurnal Manajemen PemasaranPetra, 1(1), 1–18. 15 Febuari 2019. Terarsip di http://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-pemasaran/article/view/123/73

Video TikTok Malah Populer di Instagram? Mengapa? (19 Febuari 2020) https://tekno.kompas.com/read/2020/02/25/12320007/video-tiktok-malah-populer-di-instagram-mengapa-?page=all

Copyright (c) 2020 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.