Strategi Redaksi Media Online Okezone.com dalam Menarik Minat Generasi Milenial

Natasha Oktalia, Farid Rusdi
| Abstract views: 81 | views: 56

Abstract

Online media currently has a target audience among millennials. This is because online media uses a number of platforms or portals like social media which are widely used by millennials, such as Instagram, Youtube, Facebook, and others. Online media upload a number of content and articles every day. This research is to determine the online.com media editorial strategy in attracting the interest of the millennial generation. The research method used in this research is a qualitative research method with a case study approach and interviews. The results of this study indicate that the strategy of Okezone.com online media to attract the millennial generation's greatest interest is the use of social media and using a number of features that have been provided from social media. The use of social media is very interesting and gets a lot of attention from the millennial generation and is considered effective. The Okezone.com method is considered effective and appropriate in the use of social media as a forum or a way to attract this interest. In addition, one of the very interesting advantages of online media is the speed with which information circulates on the internet, so that readers or audiences can quickly find out what phenomena or information is currently viral or taking place and only use the help of an internet connection.

Media online saat ini memiliki target pembaca di kalangan milenial. Hal ini karena media online menggunakan sejumlah wadah atau portal layaknya media sosial yang banyak digunakan oleh milenial, seperti Instagram, Youtube, Facebook, dan lain-lain. Media online menggunggah sejumlah konten dan artikel setiap harinya. Penelitian ini guna mengetahui strategi redaksi media online.com dalam menarik minat generasi milenial. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini merupakan penelitian dengan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa strategi dari media online Okezone.com untuk menarik minat generasi milenial salah satu yang terbesarnya adalah dengan penggunaan media sosial dan menggunakan sejumlah fitur yang sudah disediakan dari media sosial tersebut. Pengguanaan media sosial sangat menarik dan mendapatkan banyak perhatian dari generasi milenial dan dianggap efektif. Cara Okezone.com dinilai efektif dan tepat dalam penggunaan media sosial sebagai wadah atau cara menarik minat tersebut. Selain itu, salah satu keunggulan yang sangat menarik pada media online adalah cepatnya informasi yang beredar di jejaring internet, sehingga para pembaca atau audience dengan cepat dapat mengetahui fenomena atau apa kejadian dan informasi yang sedang viral atau berlangsung dan hanya menggunakan bantuan dari koneksi internet.

Keywords

editorial strategy; instagram; social media

Full Text:

PDF

References

Bona, Carmen., Koslow, Lara., Frantz, Renee., NAdres, Brian., & Ratajczak, David. (2020). How Marketers Can Win with Gen Z and Millennials Post-COVID-19. Report. Diakses di https://www.bcg.com/publications/2020/how-

marketers-can-win-with-gen-z-millennials-post-covid.

Lancaster, L. C., & Stillman, D. (2002). When Generations Collide: Who They Are. Why They Clash. How to Solve the Generational Puzzle at Work. New York: Harper Collins.

Romli, A. S. M. (2012). Jurnalistik online: Panduan mengelola media online. Bandung: Nuansa Cendekia.

Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yuswohady. (2016). Millennial Trends 2016. Report. Diakses dari

http://www.yuswohady.com/2016/01/1 7/millennial-trends-2016/.

Copyright (c) 2021 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.