Citra Diri dalam Instagram Jokowi

Cindy Cindy, Wulan Purnama Sari
| Abstract views: 32 | views: 30

Abstract

Communication is one of the basic human basic needs in living life as a social creature. Along with the development of the times that there is technology developing until social media is very developed, one of which is developing social media is Instagram which is now present in the middle of the community. The community can use Instagram social media which is currently also as a media that can make everyone able to communicate both remotely and short distance. Instagram can also see how one's self-image in an existing social media like in a post on Instagram that can show someone's activities. One of them is Instagram owned by the President of the Republic of Indonesia, Joko Widodo, who is fairly active on Instagram social media, despite having a very crowded activity. Jokowi also showed his image through every post uploaded on Instagram. President Joko Widodo is very active in uploading every post whether in political activities, family or even community activities. In this study, the author wants to find out how the attitude of a President of the Republic of Indonesia Joko Widodo on social media Instagram on society, family, and politics. The author will analyze each of Jokowi's posts from June to August to find out how the attitude of a President of the Republic of Indonesia on social media Instagram. The purpose of the research to be achieved by the writer is to know and describe the self-image in Instagram Jokowi.



Komunikasi merupakan salah satu pokok yang menjadi kebutuhan dasar manusia dalam menjalani kehidupan sebagai makhluk sosial. Seiring perkembangan zaman yang ada teknologi berkembang hingga media sosial pun sangat berkembang, salah satunya media sosial yang berkembang adalah Instagram yang saat ini telah hadir ditengah masyarakat. Masyarakat dapat menggunakan media sosial Instagram yang saat ini juga sebagai media yang dapat membuat setiap orang dapat berkomunikasi baik secara jarak jauh maupun jarak dekat. Instagram juga bisa melihat bagaimana  citra diri seseorang  dalam sebuah media sosial yang ada seperti pada  postingan di Instagram yang dapat memperlihatkan kegiatan seseorang. Salah satunya Instagram milik Presiden Republik Indonesia Joko Widodo yang terbilang aktif di media sosial Instagram, meski memiliki kegiatan yang sangat padat. Jokowi juga menunjukkan citra dirinya melalui setiap postingan yang diunggah di Instagram. Presiden Joko Widodo sangat aktif dalam mengunggah setiap postingan baik dalam kegiatan politik, keluarga bahkan sampai kegiatan bersama masyarakat. Dalam penelitian ini, penulis ingin mengetahui bagaimana penyikapan diri seorang Presiden Republik Indonesia Joko Widodo dalam media sosial Instagram terhadap masyarakat, keluarga, dan politik. Penulis akan menganalisis setiap postingan Jokowi dari bulan Juni hingga Agustus untuk mengetahui bagaimana penyikapan diri seorang Presiden Republik Indonesia dalam media sosial Instagram. Tujuan penelitian yang ingin dicapai oleh penulis adalah untuk mengetahui dan mendeskripsikan Citra diri dalam Instagram Jokowi

Keywords

instagram; self image; social media; citra diri; media sosial

Full Text:

PDF

References

Andreas, Kaplan M & Haenlein Michael (2010). Users of the world unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons 53 (1). P. 61.

Azeharie. Penyikapan diri Ibas Yudhoyono Dalam Instagram dan reaksi Ani Yudhoyono terhadap postingan Instagram Ibas. Vol 7, No.1 (2015).

Bungin, Burhan. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Devito, Joseph.A. (2010). Komunikasi Antarmanusia (ed.5) Tangerang Selatan: Karisma Publishing Group.

Dayaksini, T. D. (2009). Psikologi Sosial. Malang: UMM Pers.

Liliweri, Alo. (1997). Komunikasi Antarpribadi. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Herdiansyah, Haris. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif: untuk Ilmu-Ilmu sosial. Jakarta: Salemba Humanika

Moleong, Lexy J. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Herdiansyah, Haris. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif: untuk Ilmu-Ilmu sosial. Jakarta: Salemba Humanika

Moleong, Lexy J. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Copyright (c) 2020 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.