Strategi Public Relations dalam Membangun Solidaritas (Studi Pada Komunitas Motor Icon)

Michael Michael, Yugih Setyanto
| Abstract views: 248 | views: 171

Abstract

Communication has an important role in a community to support high solidarity between members. But not all communities know what things can build solidarity between members. Therefore, administrators in the community think about how to build solidarity within the group, how to keep the group members afloat, and also how to maintain group members so that they still have a family attitude and also care for one another. Of course in this community, some members are chosen to be community administrators, and changed every year. Some of these members have roles as chairperson, public relations officer, and treasurer. The role of a chairperson includes many things, managing members, organizing events, looking for useful information for the community and also building cohesiveness within the community. The communication process that takes place in ICON uses the Laswell communication model which is one-way, i.e. the community leader gives direction to community members directly or through WhatsApp group media. The approach used in this research is descriptive-qualitative and with the case study method. The research subject in this study was ICON. While the object of research in this study is the communication process in forming solidarity that is used by ICON in increasing solidarity within groups and also building a good image in the eyes of the community. Data collected by interview, documentation, and literature study. The conclusion of this study is that ICON uses communication strategies in the form of publications, events, community participation, CSR. In addition, to build the solidarity of its members, ICON often holds touring, Sunday morning rides, and kopdar.

 

Komunikasi mempunyai peran penting dalam sebuah komunitas untuk menunjang solidaritas yang tinggi antar anggota. Namun tidak semua komunitas mengetahui hal-hal apa saja yang dapat membangun solidaritas antar anggota. Oleh karena itu, pengurus di dalam komunitas tersebut memikirkan bagaimana cara membangun solidaritas dalam kelompok, bagaimana cara menjaga anggota kelompok tetap bertahan, dan juga bagaimana memelihara anggota kelompok agar tetap memiliki sikap kekeluargaan dan juga saling peduli satu sama lain. Dalam komunitas ini, beberapa anggota dipilih untuk menjadi pengurus komunitas, dan berganti setiap tahunnya. Beberapa anggota tersebut memiliki peran sebagai ketua, humas, dan bendahara. Peran seorang ketua mencakup banyak hal diantaranya mengurus anggota, mengadakan acara, mencari info-info yang bermanfaat untuk komunitas dan juga membangun kekompakan. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif dan dengan metode studi kasus. Subjek penelitian pada penelitian ini adalah komunitas motor ICON. Sedangkan objek penelitian pada penelitian ini adalah proses komunikasi dalam membentuk solidaritas yang digunakan oleh komunitas motor ICON dalam meningkatkan solidaritas dan membangun citra yang baik di pandangan masyarakat. Data dikumpulkan dengan wawancara, dokumentasi, dan studi pustaka. Kesimpulan dari penelitian ini adalah komunitas motor menggunakan strategi komunikasi berupa publications, event, community involvement, CSR. Selain itu, untuk membangun solidaritas anggotanya, komunitas motor mengadakan touring, sunday morning ride, dan kopi darat.

Keywords

communication; image; motorcycle community; solidarity; citra; komunikasi; komunitas motor; solidaritas

Full Text:

PDF

References

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Bajari, Atwar. (2015) Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Creswell, John W. (2010) Penelitian Kualitatif Dan Desain Riset. Pustaka Pelajar

Effendy, Onong Uchjana. 2009. Komunikasi teori dan praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hennink, M., Hutter, I., dan Bailey, A., (2011), Qualitative Research Methods, London: Sage Publications.

Moleong, Lexy J. (2010) Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya

Nova, Firsan. (2011). Crisis Public Relation. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sandjaja, B. Albertus heriyanto. (2006). Panduan Penelitian. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Sujarweni, V. Wiratna. (2014). Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Yugih Setyanto, Paula T. Anggarina. (2016). Media Sosial sebagai Sarana Komunikasi Perusahaan dengan Media.

Copyright (c) 2020 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.