Analisis Semiotika Nilai Kolektivitas Remaja dalam Anime Wind Breaker (Perspektif Roland Barthes)

Main Article Content

Della Ananta
Septia Winduwati

Abstract

Film is an effective medium to introduce a country's culture to other countries as well as acting as a form of literary work. This research aims to analyze the representation of Shuudan Shugi Moral Value (collectivism) in youth groups in the Wind Breaker anime using Roland Barthes semiotics. The theoretical concepts used in this research are mass communication theory, film as a mass communication product, and cultural communication (Shuudan Shugi). Researchers used a qualitative approach with Roland Barthes semiotic data analysis techniques and data collection methods in the form of documentation and interviews with expert sources, namely Meta Sekar Puji Astuti, S.S., M.A., Ph.D. The results showed that Anime Wind Breaker represented the concept of Shuudan Shugi through symbols that show social hierarchy, group loyalty, visual symbols, and interactions between members. Analysis using Roland Barthes' semiotic approach shows that the values of collectivism are displayed through denotation, connotation, and myth elements. The hierarchical structure of the Furin group, along with identity symbols such as uniforms and graffiti, reflect Shuudan Shugi's moral values of cooperation, responsibility, and the role of individuals in supporting group stability.


Film merupakan media yang efektif untuk memperkenalkan budaya suatu negara kepada negara lain sekaligus berperan sebagai bentuk karya sastra. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis representasi Nilai Moral Shuudan Shugi (kolektivisme) dalam kelompok remaja pada anime Wind Breaker menggunakan semiotika Roland Barthes. Konsep yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori komunikasi massa, film sebagai produk komunikasi massa, dan komunikasi budaya (Shuudan Shugi). Peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik analisis data semiotika Roland Barthes serta metode pengumpulan data berupa dokumentasi dan wawancara dengan narasumber ahli. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Anime Wind Breaker merepresentasikan konsep Shuudan Shugi melalui simbol tanda yang menunjukan hierarki sosial, loyalitas kelompok, simbol-simbol visual, dan interaksi antaranggota. Analisis menggunakan pendekatan semiotika Roland Barthes menunjukkan bahwa nilai-nilai kolektivisme ditampilkan melalui elemen denotasi, konotasi, dan mitos. Struktur hierarki kelompok Furin, beserta simbol-simbol identitas seperti seragam dan grafiti, mencerminkan nilai moral Shuudan Shugi yang mementingkan kerja sama, tanggung jawab, dan peran individu dalam mendukung stabilitas kelompok.

Article Details

How to Cite
Ananta, D., & Winduwati, S. (2025). Analisis Semiotika Nilai Kolektivitas Remaja dalam Anime Wind Breaker (Perspektif Roland Barthes). Koneksi, 9(1), 87–96. https://doi.org/10.24912/kn.v9i1.33284
Section
Articles

References

Angela, M., & Winduwati, S. (2020). Representasi Kemiskinan dalam Film Korea Selatan (Analisis Semiotika Model Saussure pada Film Parasite). Koneksi, 3(2), 478. https://doi.org/10.24912/kn.v3i2.6480

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.)). CV Jejak.

Azeharie, S., & Kusuma, O. (2014). Analisis Penggunaan Twitter Sebagai Media Komunikasi Selebritis Di Jakarta. 83–98.

Fajria, N. (2014). Manifestasi Heroisme Dalam Tradisi Jepang Dan Jawa Persamaan Dan Perbedaan Dongeng Momotarō Dan Epos Bharatayudha. 115–116.

Febriyani, L. (2024). Pengaruh Konteks Budaya dalam Negosiasi Interkultural Jepang : Analisis Drama Nihon Chinbotsu : Kibo no Hito. Ejournal Undip, 8(1), 37–46. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/kiryoku.v8i1.37-46

Muttaqin, D., & Ekowarni, E. (2016). Pembentukan Identitas Remaja di Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 43(3), 231–247. https://doi.org/10.22146/jpsi.12338

Prasetya, A. B. (2019). Analisis Semiotika Film dan Komunikasi. Intrans Publishing.

Riansyah, F. H., & Haryanti, P. (2022). Dampak Menonton Vtuber Terhadap Penggemar Budaya Populer Jepang Di Bandung. MAHADAYA Jurnal Bahasa Sastra Dan Budaya, 2(2), 279–292. https://doi.org/10.34010/mhd.v2i2.8269

Romli, K. (2016). Komunikasi Massa (Adipramono (ed.)). PT Grasindo.

Rusuli, I. (2022). Psikososial Remaja: Sebuah Sintesa Teori Erick Erikson Dengan Konsep Islam. Jurnal As-Salam, 6(1), 75–89. https://doi.org/10.37249/assalam.v6i1.384

Unsriana, L., & Hariyanto, T. A. (2022). Representation of Delinquent Juveniles (Yankee) in Japan in Two Japanese Movies. Izumi, 11(1), 1–10. https://doi.org/10.14710/izumi.11.1.1-10

Weisarkurnai, B. F. (2017). Representasi Pesan Moral Dalam Film Rudy Habibie Karya Hanung Bramantyo (Analisis Semiotika Roland Barthes). Jom Fisip, 4(1), 1–14.

Wiyatasari, R. (2019). Budaya Senior-Yunior (Senpai-Kohai) dalam Struktur Masyarakat Jepang. Endogami: Jurnal Ilmiah Kajian Antropologi, 2(2), 137. https://doi.org/10.14710/endogami.2.2.137-143

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Similar Articles

<< < 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.