Analisis Pemanfataan Media Sosial dalam Membangun Personal Branding (Studi Kasus Influencer Edsa Estella)
Main Article Content
Abstract
TikTok's popularity is increasing as more and more users are using it to build Personal Branding. One example is Edsa Estella, who uses the platform to develop a Healhy Lifestyle and fitness image. This study aims to examine how TikTok social media is used in building the Personal Branding of Edsa Estella, an Influencer who focuses on Healthy Lifestyle and fitness content. Using descriptive qualitative research method, a case study that focuses on how Edsa Estella uses TikTok to build her Personal Branding, data was obtained through in-depth interviews and content observation on Edsa Estella's TikTok account. The analysis uses Peter Montoya's theory of eight Personal Branding concepts, which include Specialization, Leadership, Personality, Distinction, Unity, Constancy, Visibility, and Good Name. The results show that Edsa Estella builds an authentic and relevant image through content consistency, close interaction with followers and messages aligned with her personal values. TikTok proved to be an effective platform in creating strong Personal Branding, allowing Edsa Estella to reach audiences quickly through engaging visual content.
Popularitas TikTok meningkat dengan semakin banyaknya pengguna yang memanfaatkannya untuk membangun Personal Branding. Salah satu contohnya adalah Edsa Estella, yang menggunakan platform ini untuk mengembangkan citra gaya hidup sehat dan fitness. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji bagaimana media sosial TikTok digunakan dalam membangun Personal Branding Edsa Estella, seorang pemengaruh yang fokus pada konten gaya hidup sehat dan fitness. Menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif, Studi Kasus yang berfokus pada bagaimana Edsa Estella menggunakan TikTok untuk membangun Personal Branding-nya, data diperoleh melalui wawancara mendalam dan observasi konten di akun TikTok Edsa Estella. Analisis menggunakan teori delapan konsep Personal Branding Peter Montoya, yang meliputi Spesialisasi, Kepemimpinan, Kepribadian, Perbedaan, Kesatuan, Keteguhan, Visibilitas, dan Nama Baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Edsa Estella membangun citra autentik dan relevan melalui konsistensi konten, interaksi yang dekat dengan pengikut dan pesan yang selaras dengan nilai-nilai pribadinya. TikTok terbukti menjadi platform yang efektif dalam menciptakan Personal Branding yang kuat, memungkinkan Edsa Estella menjangkau audiens dengan cepat melalui konten visual yang menarik.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Prologia Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.References
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan dan Komputer, 3(1), 1-9. doi:https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951
Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Publiciana, 9(1), 140-157. Retrieved from https://doi.org/10.36563/publiciana.v9i1.79
Estella, E. (2024, 8 1). Retrieved from TikTok: https://www.tiktok.com/@edsaestella/video/7398118510800489734
Estella, E. (2024, 7 25). Retrieved from TikTok: https://www.tiktok.com/@edsaestella/video/7395544934293458181
Estella, E. (2024, 2 19). Retrieved from TikTok: https://www.tiktok.com/@edsaestella/video/7337295315571068165
Estella, E. (2024, May 29). Retrieved from Instagram: https://www.instagram.com/p/C7jJqb6Sfm1/?img_index=3
Lois, D., & Candraningrum, D. A. (2021). Personal Branding Content Creator di Media Sosial Instagram. Koneksi, 5(2), 329–337. doi:https://doi.org/10.24912/kn.v5i2.10331
Luttrell, R. (2015). Social Media: How to Engage, Share, and Connect. Lanham: Rowman & Littlefield.
Mahardika, S. V., Ma’una, I. I., Islamiyah, Z., & Nurjannah, I. (2021). Faktor-Faktor Penyebab Tingginya Minat Generasi Post. sosearch, 2(1), 40-53. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/sosearch/article/view/42972/37892
Putri, S. D., & Azeharie, S. (2021). Strategi Pengelolaan Komunikasi dalam Membentuk Personal Branding di Media Sosial Tiktok. Koneksi, 5(2), 280–288. Retrieved from https://journal.untar.ac.id/index.php/koneksi/article/view/10300/7962
Soraya, I. (2017). Personal Branding Laudya Cynthia Bella Melalui Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram @Bandungmakuta). Jurnal Komunikasi, 8(2), 30-38. Retrieved from https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom/article/viewFile/2654/1804
Sugiyono, D. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tinuiti. (2020). The Rise of TikTok During COVID-19. Retrieved from https://tinuiti.com/blog/paid-social/tiktok-covid-19/