Peran Komunikasi Korporat PT Bank Central Asia Tbk dalam Menyebarkan Informasi melalui Media Sosial Internal

Main Article Content

Vallerie Vallerie
Yugih Setyanto

Abstract

In this era of globalization and rapid technological development, success in conducting good and effective communication in a company is assisted by the existence of a communication team that plays an important role in communicating company-related information. Internal Corporate Communication is a part of PT Bank Central Asia Tbk (BCA) that strives for communication between employees and management to be conveyed in accordance with the message to be conveyed through new media. New media is a communication technology that becomes a bridge in communication. Social media is an example of such new media. Instagram and TikTok are two social media platforms used by BCA Corporate Communications. Both platforms are increasingly popular among BCA employees, which is why BCA Internal Corporate Communications utilizes these platforms to disseminate information. This research uses a qualitative approach with a case study research method, with data collection through in-depth interviews and non-participatory observation. The focus of this research is the role of BCA Internal Corporate Communication and the experience of employees in receiving information disseminated by BCA Internal Corporate Communication. The results of this study show the important role that BCA Internal Corporate Communication plays in disseminating information to employees.


Dalam era globalisasi dan perkembangan teknologi yang semakin pesat ini, keberhasilan dalam melakukan komunikasi yang baik dan efektif dalam suatu perusahaan dibantu dengan adanya tim komunikasi yang berperan penting dalam mengkomunikasikan informasi terkait perusahaan. Komunikasi Korporat Internal menjadi bagian dari PT Bank Central Asia Tbk (BCA) yang mengusahakan komunikasi antara karyawan dengan manajemen dapat tersampaikan sesuai dengan pesan yang ingin disampaikan melalui media baru. Media baru adalah teknologi komunikasi yang menjadi jembatan dalam berkomunikasi. Media sosial adalah contoh dari media baru tersebut. Instagram dan TikTok menjadi dua media sosial yang digunakan oleh Komunikasi Korporat BCA. Kedua platform tersebut semakin popular di kalangan karyawan BCA, karena itulah Komunikasi Korporat Internal BCA memanfaatkan platform tersebut untuk menyebarkan informasi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode penelitian studi kasus, dengan pengumpulan data melalui wawancara mendalam dan observasi non-partisipatif. Fokus pada penelitian ini adalah peran Komunikasi Korporat Internal BCA dan pengalaman karyawan dalam menerima informasi yang disebarkan Komunikasi Korporat Internal BCA. Hasil penelitian ini menunjukkan peran penting yang dilakukan Komunikasi Korporat Internal BCA dalam menyebarkan informasi kepada karyawan.

Article Details

How to Cite
Vallerie, V., & Setyanto, Y. (2025). Peran Komunikasi Korporat PT Bank Central Asia Tbk dalam Menyebarkan Informasi melalui Media Sosial Internal. Prologia, 9(2), 356–364. https://doi.org/10.24912/pr.v9i2.33207
Section
Articles

References

Abdurohim, D., Tresnawati, Y. S., & Rabathy, Q. (2024). Buku Referensi Komunikasi Korporat (1st ed.). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Cangara, H. (2019). Pengantar Ilmu Komunikasi Edisi Keempat. PT RajaGrafindo Persada.

Creswell, J. W. (2020). Pengantar Penelitian Mixed Methods (H. Malini, Ed.). Pustaka Pelajar.

Lee, W. C., & Aulia, S. (2023). Analisis Digital Marketing Media Sosial Instagram Dare Photobooth. Prologia, 7(2), 263–268. https://doi.org/10.24912/pr.v7i2.21349

Luik, J. E. (2020). Media Baru: Sebuah Pengantar. Prenada Media Group. https://repository.petra.ac.id/id/eprint/19444

Nashrullah, M., Maharani, O., Rohman, A., Fahyuni, E. F., Nurdyansyah, & Untari, R. S. (2023). Metodologi Penelitian Pendidikan (Prosedur Penelitian, Subyek Penelitian, dan Pengembangan Teknik Pengumpulan Data). Umsida Press.

Pandean, A. (2020). Strategi Komunikasi CSR PT Wijaya Karya Tbk Dalam menjaga Citra Perusahaan Melalui Program CSR Kampung Binaan Pamijahan. Universitas Multimedia Nusantara.

Siregar, A. K., & Qurniawati, E. F. (2022). Analisis Framing Pemberitaan Buzzer di tempo.co. Journal of New Media and Communication, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.55985/jnmc.v1i1.1

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R dan D. Alfabeta.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.