Perilaku FOMO dan Budaya Konsumtif pada Penggemar Stray Kids dalam Pembelian Merchandise

Main Article Content

Cherysa Natalie
Lusia Savitri Setyo Utami

Abstract

The rapid development of social media in recent years has transformed how individuals interact and access information. This evolution has also contributed to the rise of popular culture phenomena, such as K-Pop. K-Pop fans are known for their high level of loyalty to their idols. They are often willing to set aside personal needs to purchase various products related to their favorite idols. Additionally, fans actively support their idols through social media platforms. However, the prevalence of social media often leads K-Pop fans to spend hours in front of their devices, resulting in a phenomenon known as social media addiction. One of the common issues arising from excessive social media use is the fear of missing out (FOMO), which refers to the anxiety of missing out on trends or specific experiences. The aim of this study is to describe the behavior of fear of missing out (FOMO) within the consumptive culture of Stray Kids fans. Using a qualitative approach and phenomenological method, the study explores the subjective experiences of fans. The results reveal that social media and fan communities play a significant role in creating social pressure to follow trends. Fans experience pressure and encouragement from social media, which triggers FOMO and drives them to engage in consumptive behavior, manifested in impulsive buying, overspending, and seeking pleasure through the purchase of idol merchandise.


Perkembangan pesat media sosial pada beberapa tahun terakhir telah mengubah cara individu berinteraksi dan mengakses informasi. Hal ini turut berkontribusi pada munculnya budaya populer, seperti K-Pop. Penggemar K-Pop  dikenal memiliki loyalitas yang tinggi pada idolanya. Mereka bersedia untuk mengesampingkan kebutuhan pribadinya untuk membeli berbagai produk yang berhubungan dengan idolanya. Lalu, penggemar juga aktif mendukung idola yang mereka sukai melalui media sosial. Namun, adanya platform media sosial seringkali membuat penggemar K-Pop menghabiskan waktu berjam-jam di depan perangkat mereka dan menimbulkan fenomena adiksi media sosial. Salah satu fenomena yang kerap muncul karena penggunaan media sosial berlebih adalah fear of missing out atau yang biasa disebut FOMO, yaitu perasaan takut ketinggalan tren atau pengalaman tertentu. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan perilaku fear of missing out (FOMO) dalam budaya konsumtif pada penggemar Stray Kids. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan metode fenomenologi, penelitian ini mengeksplorasi pengalaman subjektif penggemar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media sosial dan komunitas penggemar memainkan peran dalam tekanan sosial untuk mengikuti tren. Penggemar merasakan adanya tekanan serta dorongan dari media sosial yang membuat mereka menjadi FOMO dan mendorong penggemar untuk berperilaku konsumtif, yang diwujudkan melalui aspek pembelian impulsif, pemborosan, dan mencari kesenangan dalam membeli merchandise idolanya.

Article Details

How to Cite
Natalie, C., & Utami, L. S. S. (2025). Perilaku FOMO dan Budaya Konsumtif pada Penggemar Stray Kids dalam Pembelian Merchandise. Prologia, 9(1), 93–101. https://doi.org/10.24912/pr.v9i1.33175
Section
Articles

References

Alila, T., & Dewi, D. (2024). Profil Perilaku Konsumtif pada Penggemar Idola K-Pop di Jawa Timur. Jurnal Fenomena, 33(1), 41–56. https://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/fenomena/article/download/11196/6812/

Apolo, M., & Kurniawati, M. (2023). Pengaruh Fear Of Missing Out (Fomo) Terhadap Perilaku Konsumtif Penggemar KPOP Remaja Akhir Pada Produk Merchandise KPOP. Journal Of Social Science Research, 3(6), 3847–3858. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/6424

Bado, B. (2022). Model Pendekatan Kualitatif: Telaah dalam Metode Penelitian Ilmiah (T. Media, Ed.). TahtaMediaGroup. https://eprints.unm.ac.id/32293/

Mihardja, J., & Paramita, S. (2019). Makna Idola Dalam Pandangan Penggemar (Studi Komparasi Interaksi Parasosial Fanboy dan Fangirl ARMY Terhadap BTS). Koneksi, 2(2), 393. https://doi.org/10.24912/kn.v2i2.3915

Rachman, A., Yochanan, E., Samanlangi, A., & Purnomo, H. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (B. Ismaya, Ed.; 1st ed.). CVSabaJayaPublisher. https://www.researchgate.net/publication/377469385_METODE_PENELITIAN_KUANTITATIF_KUALITATIF_DAN_RD

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Sachiyati, M., Yanuar, D., & Nisa, U. (2023). Fenomena Kecanduan Media Sosial (FOMO) Pada Remaja Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah, 8(4), 1–18. https://doi.org/https://jim.usk.ac.id/FISIP/article/view/28040

Susanto, D., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 53–61. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60

Sutanto, F., Sahrani, R., & Basaria, D. (2020). Fear of Missing Out (FoMO) and Psychological Well-Being of Late Adolescents Using Social Media. Proceedings of the 2nd Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.201209.071

Valencialaw, N., & Utami, L. S. S. (2023). K-Pop dan Perilaku Konsumtif Menonton Konser. Koneksi, 7(1), 112–119. https://doi.org/10.24912/kn.v7i1.21301

Yunfahnur, S., R, F., & Martina, M. (2022). Adiksi Media Sosial Pada Mahasiswa. Jurnal Ilmu Manajemen, 6(3), 8–16. https://jim.usk.ac.id/FKep/article/view/19910

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.