Pemanfaatan Media Sosial Oleh Komunitas Historia Indonesia

Natasha Angela, M Gafar Yoedtadi
| Abstract views: 29 | views: 44

Abstract

Internet has become necessary for everyone in the current era of information technology. Technology allows millennial to be exposed to foreign cultures which are adapted to their current social life. This could be one of the reason that young generation do not have interest to explore traditional culture and history of Indonesia. By utilizing mass media, various historical communities have emerged as a place for people who care to preserve Indonesia’s historical and cultural heritage. This research examine social media usage by Indonesia Historia Community (KHI) in enhancing the nationalism of young generation. The theory used are New Media, Social Media, Cyber Public Relations, and Social Media Marketing. The research was conducted by case study method through depth interview and participant observation. The result shows that KHI utilize social media as a means of information, recruitment, education, interaction and communication, and creating differentiation as a strategy taken by KHI to reach public and teach history in fun and entertaining approach. KHI also carries out social media marketing technique to create space for those who wants to cultivate their interest and shape a history lover lifestyle, so it hoped that KHI will has a strong identity as Indonesia’s largest history community.


Internet telah menjadi kebutuhan masyarakat diseluruh dunia pada zaman teknologi informasi saat ini. Dalam kehidupan sosial, teknologi membuat generasi milenial diperkenalkan pada budaya dan gaya hidup luar yang kemudian diadaptasi dalam kehidupan terkini. Hal ini yang membuat generasi muda saat ini tidak memiliki perhatian dan ketertarikan untuk mendalami budaya tradisional dan sejarah Indonesia. Dengan memanfaatkan media massa, muncul berbagai komunitas sejarah sebagai wadah bagi masyarakat yang masih peduli dan ingin bersama menjaga warisan sejarah dan budaya Indonesia. Sehingga penelitian ini dimaksudkan untuk meneliti pemanfaatan media sosial oleh Komunitas Historia Indonesia (KHI) dalam meningkatkan nasionalisme generasi muda. Penelitian berlandaskan teori New Media, Media Sosial, Cyber Public Relations, dan Social Media Marketing. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam melaksanakan kegiatannya, KHI memanfaatkan media sosial sebagai sarana informasi, rekrutmen, edukasi, interaksi dan komunikasi, dan menciptakan diferensiasi sebagai strategi yang dilakukan KHI untuk menjadi pengajar sejarah dan budaya dan menjangkau publik yang memiliki minat dan misi yang sama untuk melestarikan sejarah. KHI juga melakukan teknik social media marketing untuk menciptakan ruang bagi publik dalam mengolah minat dan membentuk gaya hidup yang cinta sejarah, sehingga diharapkan KHI semakin memperkuat identitasnya sebagai komunitas sejarah terbesar di Indonesia.

Keywords

Cyber Public Relations; Social Media; Social Media Marketing; Cyber Public Relations; Media Sosial; Social Media Marketing

Full Text:

PDF

References

Azeharie, Suzy., & Kusuma, Octavia. (2014). Analisis Penggunaan Twitter Sebagai Media Komunikasi Selebritis di Jakarta. Jurnal Komunikasi Universitas Tarumanagara, 6, 2, 83-97. Terarsip di:

https://journal.untar.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/35/17

Evans, Dave. (2010). Social Media Marketing. Indiana: Wiley Publishing. Terarsip di: https://www.pauladaunt.com/books/Social%20Media%20Marketing.pdf

Looy, Amy Van. (2016). Social Media Management. Switzerland: Springer International.

McQuail, Denis. (2011). Teori Komunikasi Massa. Jakarta: Salemba Humanika.

Mulyana, Deddy., Arifin, Anwar., & Cangara, Hafied. (2011). Ilmu Komunikasi: Sekarang dan Tantangan Masa Depan. Jakarta: Kencana.

Nasrullah, Rulli. (2016). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Neti, Sisira. (2011). Social Media And Its Role In Marketing. International Journal of Enterprise Computing and Business Systems,1, 2-8. Terarsip di:

https://www.ijecbs.com/July2011/13.pdf

Puntoadi, Danis. (2011). Menciptakan Penjualan Melalui Social Media. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Safko, Lon. (2010). The Social Media Bible Second Edition. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Simbolon, Freddy. (2017, Maret 8). Peran Hashtag Dalam Dunia Marketing. Desember 9, 2019. Binus Database.

http://bbs.binus.ac.id/international-marketing/2017/03/peran-hastag-dalam-dunia-marketing/

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.