Analisis Ketertarikan Generasi Milenial pada Longform Journalism Visual Interaktif Kompas

Desy Kristi Yanti, Eko Harry Susanto
| Abstract views: 278 | views: 155

Abstract

In 2016, Kompas initiated a new journalistic product, namely news writing, a type of longform journalism called Virtual Interactive Compass (VIK). This platform is designed in such a way as to present in-depth news writing and enriched with interactivity elements from the multimedia aspect. Millennials are one of the young generation who live in the digital era and online networks. The Indonesian Internet Service Providers Association (APJII) declared this generation as the most internet users as of October 2016. The purpose of this study is to find out what factors are becoming millennial interest in VIK through four aspects, namely modality, accessability, interactivity, navigability. This research is a descriptive qualitative research with case study method. Data collection techniques in this study used in-depth interviews, literature studies, and also online data search. The results of this study are changes in the form of in-depth news writing type preferred by the melenial generation, VIK longform journalism news presentation is considered informative and interesting with multimedia elements by millennials, and millennial generation is proven in daily use of gadgets, as well as finding information.

 

Di Tahun 2016, Kompas menggagas sebuah produk jurnalistik baru yaitu penulisan berita jenis longform journalismyang diberi nama Virtual Interaktif Kompas (VIK). Platform ini dirancang sedemikian rupa untuk menyajikan tulisan berita yang mendalam dan diperkaya dengan unsur interaktivitas dari aspek multimedia. Kaum Milenial merupakan salah satu generasi muda yang hidup dalam era digital serta jaringan online. Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia (APJII) menyatakan generasi ini sebagai pengguna Internet terbanyak per Oktober 2016. Tujuan dari penelitian ini ingin mengetahui faktor apa yang menjadi ketertarikan generasi milenial pada VIK melalui empat aspek yaitu modality, accessabillity, interactivity, navigability. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif dengan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan wawancara mendalam, studi pustaka, dan juga penelusuran data online. Hasil dari penelitian ini adalah perubahan bentuk penulisan berita mendalam jenis longform disukai oleh generasi melenial, penyajian berita longform journalism VIK dinilai informatif serta menarik dengan unsur multimedia oleh milenial, dan generasi milenial terbukti dalam kesehariannya selalu menggunakan gadget, begitu juga dalam hal mencari informasi.

 

 

Keywords

interactivity; longform journalism; millennial generation; visual interactive; generasi milenial; interaktivitas; visual interaktif kompas

Full Text:

PDF

References

Berning, Nora. (2011). Narrative Journalism in the Age of the Internet: New Ways to Create Authenticity in Online Literary Reportages. Textpraxis 3 (2.2011). http://www.uni-muenster.de/textpraxis/nora-berning-narrative-journalism-in-the-age-of-the-internet, URN:urn:nbn:de:hbz:6-13439431620.

Budianti, Indah, dkk. (2018). Profil Generasi Milenial Indonesia. Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak. Diakses dari: https://www.kemenpppa.go.id/lib/uploads/list/9acde-buku-profil-generasi-milenia.pdf

Erdiansyah, Paramita. (2016). Entrepreneurship Dan New Media Pada Generasi Muda.https://www.researchgate.net/profile/Sinta_Paramita2/publication/303822547_ENTREPRENEURSHIP_DAN_NEW_MEDIA_PADA_GENERASI_MUDA/links/575649af08ae0405a575841b.pdf

Lassila-Merisalo, M. (2014). Publishing Narrative Long-Form Journalism in Digital Environtments. Journal of Magazine & New Media Research, 15(2). Diambil kembali dari: http://aejmcmagazine.arizona.edu/Journal/Summer2014/LassilaMerisalo .pd.

Viranda,dkk. (2018). Manajemen Produk Media Kompas.com Untuk Bersaing di Era Generasi Milenial. Universitas Padjajaran, Bandung. Diakses dari: http://journal.unpad.ac.id/kajian-jurnalisme/article/view/21074

Yin, R. K. (2015). Studi Kasus: Desain & Metode (Ed. 1, Cet. 14 ed.). (M. D.)

Yazan, B. (2015). Three Approaches to Case Study Methods in Education: Yin.

https://www.kompasiana.com/septyonaka/58ccba1fb37a61730c059dbf/menuju-longform-journalism

https://docplayer.info/63977126-Jurnalisme-multimedia-longform-di-media-digital-analisa-naratif-pada-artikel-tempo-co.html

Copyright (c) 2020 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.