Strategi Komunikasi Caster dalam Era Digital di Dunia Esports

Main Article Content

William Alexander Tuwendi
Wulan Purnama Sari
Doddy Salman

Abstract







Electronic sports or esports, especially in Indonesia, have been recognized as one of the national sports branches and are included in Law No. 3/2005 concerning the National Sports System. With the increase in esports in Indonesia, more and more people are aiming for jobs in the world of esports, not only as pro players, but one of them is as a shoutcaster. Shoutcaster or better known as caster, has an important role, namely the duty to comment on and describe every situation in the match. Even though many already know what a caster does, there are still many people who don't know about caster's communication strategy. The purpose of this research is to find out caster's communication strategy in the world of esports. Researchers use communication theory, communication strategy, esports, and commentators. This study used qualitative research methods. The result of this research is that caster conveys messages according to the execution and the form of the contents using redundancy methods and informative methods. caster uses the media as an intermediary to communicate with the audience online. Barriers experienced by caster, such as physical barriers, semantic and psycho-social barriers still occur frequently.


Electronic sports atau esports khususnya di Indonesia sudah diakui sebagai salah satu cabang olahraga nasional dan masuk dalam Undang- Undang No.3/2005 tentang Sistem Keolahragaan Nasional. Dengan Meningkatnya esports di Indonesia semakin banyak orang yang mengincar pekerjaan didalam dunia esports bukan hanya sebagai pro player melainkan salah satunya adalah sebagai shoutcaster. Shoutcaster atau yang lebih dikenal dengan caster, memiliki peranan penting yaitu bertugas untuk mengomentari dan menggambarkan setiap situasi dalam pertandingan. Meskipun sudah banyak yang sudah mengetahui apa saja yang dilakukan oleh seorang caster, namun masih banyak orang yang belum mengetahui bagaimana strategi komunikasi caster. Tujuan Penelitian ini untuk mengetahui strategi komunikasi caster dalam dunia esports. Peneliti menggunakan teori komunikasi, strategi komunikasi, esports, dan komentator. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Hasil penelitian ini adalah caster menyampaikan pesan menurut pelaksanaan dan bentuk isinya menggunakan metode redundancy dan metode informatif. Caster menggunakan media sebagai perantara untuk berkomunikasi dengan penonton secara online. Adanya hambatan yang dialami oleh caster, seperti hambatan secara fisik, hambatan semantic dan psiko-sosial pun masih sering terjadi.







Article Details

How to Cite
Tuwendi, W. A., Sari, W. P., & Salman, D. (2023). Strategi Komunikasi Caster dalam Era Digital di Dunia Esports. Koneksi, 7(1), 197–205. https://doi.org/10.24912/kn.v7i1.21519
Section
Articles
Author Biographies

William Alexander Tuwendi, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

Wulan Purnama Sari, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

Doddy Salman, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Kurniawan, F. (2019). E-Sport dalam Fenomena Olahraga Kekinian. Jurnal Olahraga Prestasi, 2.

Moleong, Lexy J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Putri, A. K. (2019). Strategi Komunikasi PT. Telkom Witel Bengkulu Dalam Menghadapi Keberadaan Media Online. IAIN Curup, viii.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: CV Alfabeta.

Tadarusman, Y. (2013). Strategi komunikasi PT. Republika Penerbit dalam mempromosikan novel islami. Skripsi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>