Pengaruh Penggunaan New Media Terhadap Pemenuhan Kebutuhan (Studi Tentang Media Sosial Facebook Dalam Pemenuhan Informasi di Kalangan Ibu Rumah Tangga)

Lea Nia, Riris Loisa
| Abstract views: 62 | views: 49

Abstract

Initially, the media is something that is controlled by the owners, namely the parties concerned. But after internet technology was created, new media made people have their own accounts and create their own content. This Thesis Research aims to determine the effect of Facebook Use on Meeting Information Needs and why housewives use Facebook as a means of meeting their information needs, this can later be measured and described. This research is based on the number of housewives who are seen using Facebook to search for information instead of the Google search engine. Some of the concepts used as the basis for this research are the use of the internet, meeting needs, new media, and social media. The theory used in this research is the uses and gratification theory, the theory of alleged values, and new media theory. The approach used is a mix-method, which is a combination of quantitative and qualitative approaches, and uses a case study method. The conclusion in this study is that there is an influence of the variable Facebook Usage on Meeting the Needs of Information among Housewives, as well as the most common reasons housewives choose Facebook because it feels more familiar, easy, and complete.

 

Pada awalnya, media adalah sesuatu yang dikendalikan oleh para pemiliknya, yakni kaum yang berkepentingan. Namun setelah teknologi internet tercipta, media baru membuat orang memiliki akunnya sendiri dan menciptakan konten mereka masing-masing. Penelitian Skripsi ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Penggunaan Facebook terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi dan mengapa ibu rumah tangga menggunakan Facebook sebagai sarana pemenuhan kebutuhan informasi mereka, hal ini nantinya dapat diukur dan di deskripsikan. Penelitian ini didasari banyaknya ibu rumah tangga yang terlihat menggunakan Facebook untuk mencari informasi alih-alih mesin pencarian Google. Beberapa konsep yang dijadikan landasan dalam penelitian ini adalah penggunaan internet, pemenuhan kebutuhan, new media, dan media sosial. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori uses and gratification, teori nilai dugaan, dan teori media baru. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan campuran (mix-method), yaitu penggabungan dari pendekatan kuantitatif dan kualitatif, dan menggunakan metode studi kasus. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah ada pengaruh dari variabel Penggunaan Facebook terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi di Kalangan Ibu Rumah Tangga, serta alasan yang paling umum ibu rumah tangga memilih Facebook karena dirasa lebih familiar, mudah, dan lengkap.

Keywords

housewives; information; New Media; social media Facebook

Full Text:

PDF

References

Creeber, G. & Martin, R. (2009). Digital Cultures: Understanding New Media. Berkshire-England: Open University Press.

Kusumah, Wijaya dan Dedi Dwitagama. 2011. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Edisi: 2. Jakarta: PT Indeks.

Kemp, Simon (2019, Januari 30). Digital 2019: GLOBAL INTERNET USE ACCELERATES. Agustus 22, 2019. We Are Social database. https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates

Kusumah, Wijaya dan Dedi Dwitagama. 2011. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Edisi: 2. Jakarta: PT Indeks.

McQuail, Denis (2005). Mass Communication Theory. Fifth Edition. London: Sage Publications.

Setyanto, Yugih. (2016). Media Sosial sebagai Sarana Komunikasi Perusahaan dengan Media. Jurnal Komunikasi, 1, 1-3.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.