Strategi Digital Branding @kwala.id di Instagram

Main Article Content

Danessa Valerie Hertanto
Sisca Aulia

Abstract

In today’s digital era, digital branding plays a significant role in creating a strong brand image. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of Kwala’s digital branding strategy on Instagram. Theories used in this research are theory of digital branding strategy and new media theory. This research uses a qualitative approach, with case study method. Primary data are obtained from interviews with two key informants and three supporting informants, and also through participatory observation. Meanwhile secondary data is acquired through library research from journals, articles, and books.  The results of this research shows that Kwala’s digital branding strategy on Instagram has proven to be effective in creating a positive brand image and earning customer’s trust as a brand that helps everyone to sleep better and solve their sleep problems.Through elements of digital branding, Kwala has shown a great success in it’s effort to create a positive brand positioning, brand personality, and brand identity. However, there is still room for improvement in Kwala’s digital branding strategy to increase their audience reach, positioning Kwala as a top-of-mind brand in the sleep industry.


Dalam era digital yang berkembang pesat, digital branding menjadi elemen penting dalam membangun citra merek yang kuat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengevaluasi keberhasilan strategi digital branding yang diterapkan oleh Kwala melalui Instagram. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori strategi digital branding dan teori media baru. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Data primer dalam penelitian ini didapatkan dari hasil wawancara dengan dua orang key informants, dan tiga orang informan pendukung, serta observasi partisipatif. Sementara data sekunder diperoleh dari hasil studi kepustakaan melalui jurnal, artikel, dan buku. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi digital branding Kwala di Instagram telah berhasil menciptakan citra merek dan loyalitas pelanggan yang kuat, sehingga Kwala telah mendapatkan kepercayaan dari konsumen sebagai merek solusi untuk semua permasalahan tidur. Hal ini juga dikarenakan penerapan elemen digital branding yang baik dalam melakukan strategi digital branding. Secara keseluruhan, Kwala berhasil mengembangkan elemen brand positioning, brand identity, dan brand personality yang cukup baik, namun Kwala tetap dapat memaksimalkan lebih strategi digital branding yang telah dilakukan dengan memperluas jangkauan audiens dan target pasar, sehingga dapat menjadi merek top-of-mind di industri perlengkapan tidur.

Article Details

How to Cite
Hertanto, D. V., & Aulia, S. (2025). Strategi Digital Branding @kwala.id di Instagram. Prologia, 9(1), 174–182. https://doi.org/10.24912/pr.v9i1.33395
Section
Articles
Author Biography

Sisca Aulia, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Ahmadi, M. (2020). Dampak Perkembangan New Media Pada Pola Komunikasi Masyarakat. Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(1), 26–37. https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/alamtaraok/article/view/499

Aristawidia, I. B. (2020). Kajian Literatur Penerapan Strategi Branding Bagi Kemajuan Umkm Di Era Digital. Jurnal Manajemen Dan Inovasi (MANOVA), 1(2), 1–13. https://doi.org/10.15642/manova.v1i2.351

Aulia, E., Zawawi, Z., & Warmana, G. O. (2024). Pemanfaatan Branding Digital Marketing Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas dan Daya Saing Produk UMKM Penjaringansari. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 994–999. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2413

Denga, E. M., Vajjhala, N. R. R., & Asortse, S. (2023). Digital Branding in The Digital era. In The Role of Brands in an Era of Over-Information (Issue August, pp. 171–197). https://doi.org/10.4018/978-1-6684-8351-0.ch008

Fellanny, P., & Paramita, S. (2023). Analisis Digital Branding pada Media Sosial Akun Instagram. Prologia, 7(1), 189–197. https://doi.org/10.24912/pr.v7i1.21303

Indriyani, A., & Candraningrum, D. A. (2022). Analisis Strategi Marketing Public Relation Kedai Kopi Sijoko. Prologia, 6(1), 49. https://doi.org/10.24912/pr.v6i1.10261

Lee, W. C., & Aulia, S. (2023). Analisis Digital Marketing Media Sosial Instagram Dare Photobooth. Prologia, 7(2), 263–268. https://doi.org/10.24912/pr.v7i2.21349

Mardalis, A., & Hastuti, A. P. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Untuk Membangun Kepercayaan Merk. Seminar Nasional Riset Manajemen & Bisnis 2017, 50–62. https://www.instagram.com/umsurakarta/

Maryolein, S., Dwina Hapsari, N., & Oktaviani, R. C. (2019). Instagram Sebagai Media Publikasi Dalam Membangun Brand Awareness Jakarta Aquarium. Avant Garde, 7(1), 19. https://doi.org/10.36080/avg.v7i1.849

Maulana, I., Soleh, J., Setiyawati, A., & Ahidin, U. (2022). Strategi Digital Branding dalam Meningkatkan Jumlah Santri di Pondok Pesantren Tarbiyatul Mubtadiin. Jurnal PERKUSI, 2(April), 169–178. http://dx.doi.org/10.32493/j.perkusi.v2i2.19598

Mulyono. (2022). Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Web Informatika Teknologi (J-WIT), 7(2), 1–10. https://dataindonesia.id

Nardo, R., Yuliana, L., Sudirman, Imron, M. A., & Wardhana, A. (2024). Branding Strategy di Era Digital (Issue March).

Pangestu, H. P., & Sari, W. P. (2021). Analisis Branding Restoran Haka Dimsum Melalui Komunikasi Visual. Prologia, 5(1), 36–44.

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Common, 3(1), 71–80. https://doi.org/10.34010/common.v3i1.1950

Satya, M. T., Arafah, W., & Bastaman, A. (2023). The effect of digital marketing, digital branding and perceived service quality with customer engagement as intervening variables on brand advocacy on the digital platform of tourism village in Indonesia. Jbfem, 6(1), 29–46. https://doi.org/10.32770/jbfem.vol629-46

Setiawati, S. D., Retnasari, M., & Diny Fitriawati. (2019). Strategi membangun branding bagi pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah. JURNAL ABDIMAS BSI Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 125–136.

Sufi Hamzah F, Anjelina Sugianti, Adella Ratna Nur Dianti, & Mei Retno Adiwaty. (2023). Penerapan Digital Branding UMKM Dapur Gemilang Fitriyah Melalui Komunikasi Visual. SEWAGATI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(3), 01–08. https://doi.org/10.56910/sewagati.v2i3.776

Syukur, M., & Salsabila, S. (2022). Influencer Impact; Solusi Produsen Dalam Mempromosikan Produk. Jurnal Istiqro, 8(2), 129–140. https://doi.org/10.30739/istiqro.v8i2.1502

WeAreSocial. (2024). Digital 2024. We Are Social. https://wearesocial.com/id/blog/2024/01/digital-2024/

Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods, 6th edition. In Journal of Hospitality & Tourism Research (Vol. 53, Issue 5). https://doi.org/10.1177/109634809702100108

Yusanda, A., Darmastuti, R., & Huwae, G. N. (2021). Strategi Personal Branding Melalui Media Sosial Instagram (Analisis Isi pada Media Sosial MahasiswaUniversitas Kristen Satya Wacana). Scriptura, 11(1), 41–52. https://doi.org/10.9744/scriptura.11.1.41-52

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.