Event Sebagai Pendukung Komunikasi Pemasaran Perusahaan Allo Bank dalam Membangun Kesadaran Merek

Main Article Content

Baby Setiawaty Hardjono
Yugih Setyanto

Abstract

PT. Allo Bank Indonesia Tbk (Allo Bank) is one of the digital banks in Indonesia under the auspices of CT Corpora. The purpose of this study is to explain event activities as a support for marketing communications carried out by Allo Bank in building brand awareness through the Allo Bank Festival 2022 which presents K-Pop groups. This study uses several supporting concepts, namely Communication, Marketing Communication, and Brand Awareness. The author uses qualitative research methods. The subject of this research is an event organizer and currently works in Allo Bank's digital customer service department, K-Pop fans, and also Allo Bank users. While the object of this research is the Allo Bank Festival 2022 event, which is a marketing communication activity used by Allo Bank in building brand awareness. Data from research results were obtained through interviews, observation, documentation, and literature studies. The results of the research show that the Allo Bank Festival 2022 event which presents K-Pop groups has succeeded in attracting audiences in building brand awareness. Marketing communications used by Allo Bank are events and publications which are included in the marketing communications mix, namely public relations.


PT. Allo Bank Indonesia Tbk (Allo Bank) adalah salah satu bank digital di Indonesia yang berada di bawah naungan CT Corpora. Penelitian ini menjelaskan kegiatan event sebagai pendukung komunikasi pemasaran yang dilakukan oleh Allo Bank dalam membangun kesadaran merek lewat Allo Bank Festival 2022 yang menghadirkan grup K-Pop. Penulis menggunakan metode penelitian kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa wawancara panitia, penggemar K-Pop, dan nasabah. Hasil penelitian menunjukkan kegiatan event Allo Bank Festival 2022 yang menghadirkan grup K-Pop berhasil memberi daya tarik pada khalayak dalam membangun kesadaran merek. Komunikasi pemasaran yang digunakan Allo Bank adalah dengan menyelenggarakan event dan publikasi, termasuk dalam bauran komunikasi pemasaran yaitu hubungan masyarakat.

Article Details

How to Cite
Hardjono, B. S., & Setyanto, Y. (2024). Event Sebagai Pendukung Komunikasi Pemasaran Perusahaan Allo Bank dalam Membangun Kesadaran Merek. Prologia, 8(1), 80–86. https://doi.org/10.24912/pr.v8i1.21640
Section
Articles

References

Alam, S., & Nyarimun, A. J. (2017). Musik K-Pop Sebagai Alat Diplomasi Dalam Soft Power Korea Selatan. International & Diplomacy, 3.

Caropeboka, R. M. (2017). Konsep dan Aplikasi Ilmu Komunikasi. ANDI. https://books.google.co.id/books?id=WvY7DwAAQBAJ&lpg=PA1&ots=ZCZOQsQFgT&dq=konsep%20dan%20aplikasi%20ilmu%20komunikasi%20caropeboka&lr&pg=PP1#v=onepage&q&f=false

Doembana, I., Rahmat, A., & Farhan, M. (2017). Buku Ajar Manajemen Dan Strategi Komunikasi Pemasaran. Zahir Publishing.

Firmansyah, M. A. (2020). Komunikasi Pemasaran. CV. Penerbit Qiara Media.

Herdayati, & Syahrial. (2019). Desain Penelitian Dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian.

Jefrizal. (2019). Konsep Elemen Dramatik Pada Teater Tradisonal Mendu Riau. Jurnal Ilmu Budaya, 15(2).

Logo Allo Bank. (n.d.). Retrieved January 13, 2023, from https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.allobank.com%2F&psig=AOvVaw1_TN7XmaFLZEUqW4M4Ulb9&ust=1673699365964000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjhxqFwoTCNCQiZrGxPwCFQAAAAAdAAAAABAE

Poster Allo Bank Festival 2022. (n.d.). Retrieved January 13, 2023, from https://www.allobank.com/news/allo-bank-festival-2022

Priansa, D. J. (2017). Komunikasi Pemasaran Terpadu pada era media sosial. Pustaka Setia. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1128798

Ramadayanti, F. (2019). Peran Brand Awereness Terhadap Keputusan Pembelian Produk. JSMB, 6(2). http://journal.trunojoyo.ac.id/jsmb78

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, 17(33).

Sari Fadhilah, T., dan Konseling, B., Pendidikan dan Bimbingan, P., & Negeri Yogyakarta, U. (2015). Pasanganku Sejenisku (Studi Kasus Tentang Gay Yang Coming Out Kepada Orang Tua) My Lover’s Sex Is The Same As Mine (Case Study Of The Gay That Is Coming Out To The Parents). Bimbingan Dan Konseling.

Setyanto, Y., & Winduwati, S. (2016). Pentingnya Kemampuan Personal Branding di Era Digital.

Syam, L. A., & Disastra, G. M. (2018). Tinjauan Mengenai Pelaksanaan Event Pada Pt Dealpro Indonesia Tahun 2018. E-Proceedings of Applied Science.

Tulasi, D. (2012). Marketing Communication Dan Brand Awareness. Humaniora, 3.

Uhai, S., & Sinaga, F. (2021). Manajemen Event Di Desa Wisata. Literasi Nusantara. https://books.google.co.id/books?id=-n9XEAAAQBAJ&lpg=PR1&ots=XngFV-wlXT&dq=pengertian%20Event&lr&pg=PR2#v=onepage&q&f=false