Tinjauan Makna dan Bahasa Visual Iklan (Analisis Semiotika Iklan Gopay “Pevita Ditembak, JoTa Bertindak”)

Main Article Content

Devont Devont
Farid Rusdi

Abstract

Gopay is a digital payment platform issued by Gojek Indonesia. Gopay often releases advertisements that have interesting ideas and concepts, such as the Gopay ad version of "Pevita Shot, JoTa Bertindak" on YouTube. Ads issued by Gopay always have their own characteristics and have interesting meanings to explore in the ad. The ad “Pevita Shot, JoTa acts” which lasts 2 minutes 33 seconds also shows a prominent visual. This research was conducted by using semiotic analysis method to see the meaning contained in the advertisement. The semiotics used is Roland Barthes' semiotics. The meanings that can be found in the advertisements studied include Indonesia which is trying to fight the Covid-19 pandemic. It is depicted that Indonesia was able to survive and get through this difficult time even though there were various kinds of problems or new obstacles. In addition, there is a message that the emergence of the latest Gopay service feature, namely 1-tap buy, is the key to the message to be conveyed from the ad.


Gopay merupakan suatu platform pembayaran digital yang dikeluarkan oleh Gojek Indonesia. Gopay sering kali mengeluarkan iklan yang memiliki ide dan konsep yang menarik, seperti iklan Gopay versi “Pevita Ditembak, JoTa Bertindak” di YouTube. Iklan yang dikeluarkan oleh Gopay selalu memiliki ciri khas tersendiri serta memiliki makna yang menarik untuk dikulik dalam iklan tersebut. Iklan “Pevita Ditembak, JoTa bertindak” yang berdurasi 2 menit 33 detik tersebut juga memperlihatkan visual yang menonjol. Penelitian ini dilakukan dengan metode analisis semiotika untuk melihat makna yang terkandung di dalam iklan tersebut. Semiotika yang digunakan adalah semiotika Roland Barthes. Makna yang dapat ditemukan dalam iklan yang diteliti antara lain Indonesia yang berusaha dalam melawan pandemic Covid-19. Digambarkanb Indonesia dapat bertahan dan melewati masa sulit tersebut walaupun terdapat berbagai macam masalah atau rintangan baru. Selain itu terdapat pesan bahwa munculnya fitur layanan terbaru Gopay yaitu 1-tap buy sebagai kunci dari pesan yang ingin disampaikan dari iklan tersebut.

Article Details

How to Cite
Devont, D., & Rusdi, F. (2022). Tinjauan Makna dan Bahasa Visual Iklan (Analisis Semiotika Iklan Gopay “Pevita Ditembak, JoTa Bertindak”). Prologia, 6(2), 216–221. https://doi.org/10.24912/pr.v6i2.10414
Section
Articles

References

Ali, Azham, dan Yusof, Hamidah Mohd. (2011). Quality in Qualitative Studies: the case of validity, reliability and generalizability. Issues in Social and Environmental Accounting, Vol. 5(1), 25-26.

Direktorat Jenderal Kekayaan Negara Kementrian Keuangan. (2019). Memahami Metode Penelitian Kualitatif.

Gopay Indonesia. (2020, 28 Juli). Pevita Ditembak, JoTa Bertindak [Video File].