Pemaknaan Konten Dalam Media Sosial (Studi Pada Pengguna Aplikasi Bigo Live Di Kalangan Mahasiswa Jurusan Ilmu Komunikasi)

Stella Kesuma, Lusia Savitri Setyo Utami
| Abstract views: 50 | views: 32

Abstract

This research discusses the meaning of content on social media, especially in the Bigo Live application. This social media still has some negative content so it attracts a lot of attention. Researchers chose Bigo Live because this application has a strong interaction with its users. The purpose of this study is to describe the meaning of the audience of the content in Bigo Live. The theory used in this research is reception analysis theory with qualitative research methods. Analysis of the Reception Study uses the criteria of media text readers namely Dominant Reader (dominant hegemonic position), Negotiated Reader (negotiated code / position), and Opposition Reader (operational code / position). Based on the results of the analysis and discussion of the meaning of audiences on content in Bigo Live social media, the audience belongs to the negotiated position category.

 

Penelitian ini membahas tentang pemaknaan konten di media sosial khususnya di aplikasi Bigo Live. Media sosial ini masih memiliki beberapa konten negatif sehingga menarik banyak perhatian. Peneliti memilih Bigo Live karena aplikasi ini memiliki interaksi yang kuat dengan penggunanya. Adapun tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan pemaknaan khalayak terhadap konten yang ada di dalam Bigo Live. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori analisis resepsi dengan metode penelitian kualitatif. Analisis Studi Resepsi menggunakan kriteria pembaca teks media yaitu Pembaca Dominan (dominant hegemonic position), Pembaca Negosiasi (negotiated code/position),dan Pembaca Oposisi (operational code/position). Berdasarkan hasil analisis dan pembahasan pemaknaan khalayak terhadap konten dalam media sosial Bigo Live, khalayak tergolong kategori negosiasi (negotiated position).

Keywords

Mass Communication; meaning; reception; social media; komunikasi massa; media sosial; pemaknaan; resepsi

Full Text:

PDF

References

CNN Indonesia. (2019). Bigo Klaim Blokir 200 Ribu Konten Negatif. November 3, 2019. Terarsip di: https://m.cnnindonesia.com/teknologi/20190311171555-192-376244/bigo-klaim-blokir-200-ribu-konten-negatif

Hall, Stuart. (2011). The work of representation: ”Representation: Cultural Representations and Signifying Practices (Culture,Media and Identities series). Ed Stuart Hall Sage Publication.

Indo Telko. (2019). Konten Negatif Masih Banyak Di Bigo. Maret 12, 2019. Terarsip di: http://www.indotelko.com/read/1552363808/konten-negatif-bigo

Kuswarno, Engkus. (2009). Metode Penelitian Komunikasi : Fenomenologi, Konsepsi, Pedoman dan Contoh Penelitiannya. Bandung: Widya Padjadjaran.

Moleong, Lexy J. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Montana, Osbert, Loisa, Riris, & Utami, Lusia Savitri Setyo. (2018). Masyarakat dan Kearifan Budaya Lokal (Bentuk Pela Masyarakat di Negeri Batu Merah Kota Ambon Pasca Rekonsiliasi). Jurnal Koneksi. 2 (2). 507-514. Desember, 2018. Terarsip di: https://journal.untar.ac.id/index.php/koneksi/article/view/3930/2313

Nasrullah, Rulli. (2017). Media Sosial : Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nazir, Mohammad. (2011). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia

Sobur, Alex. (2011). Analisis Teks Media. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yusuf, Muri. (2015). Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Copyright (c) 2020 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.