Analisis Resepsi Konten Berbagi Uang di Akun TikTok @Williesalim

Main Article Content

Gabrielle Angelica Jacobus
Diah Ayu Candraningrum

Abstract

In Indonesia, social media penetration is very significant, with 76.8% of the internet user population using social media, or equivalent to 202.35 million users. One of the most widely used platforms is TikTok, making Indonesia the second country with the largest active users in the world with 99.1 million users in 2022. One interesting phenomenon on TikTok is the trend of money-sharing content. This kind of content often attracts attention because of the element of surprise, strong emotions, and inspirational values ​​conveyed. This study analyzes audience perceptions of the quality of money-sharing content on the TikTok account @Williesalim. A qualitative approach was used to analyze how audiences assess the elements of authenticity, credibility, interactivity, visual appeal, and script of money-sharing content. The results show differences in reception, some audiences appreciate transparency and emotional responses, while others criticize the content as manipulative. These findings reveal that content quality is analyzed based on audience perceptions of the credibility and moral values ​​conveyed, providing guidance for content creators to create more meaningful content.


Di Indonesia, penetrasi media sosial sangat signifikan, dengan 76,8% dari populasi pengguna internet menggunakan media sosial, atau setara dengan 202,35 juta pengguna. Salah satu platform yang paling banyak digunakan adalah TikTok, menjadikan Indonesia sebagai negara kedua dengan pengguna aktif terbesar di dunia sebanyak 99,1 juta pengguna pada 2022. Salah satu fenomena yang menarik di TikTok adalah tren konten berbagi uang. Konten seperti ini sering menarik perhatian karena unsur kejutan, emosi yang kuat, dan nilai inspiratif yang disampaikan. Penelitian ini menganalisis persepsi audiens terhadap kualitas konten berbagi uang di akun TikTok @Williesalim. Pendekatan kualitatif digunakan untuk menganalisis bagaimana audiens menilai elemen keaslian, kredibilitas, interaktivitas, daya tarik visual, dan naskah konten berbagi uang. Hasil menunjukkan adanya perbedaan resepsi, sebagian audiens mengapresiasi transparansi dan respon emosional, sementara lainnya mengkritik konten sebagai manipulatif. Temuan ini mengungkap bahwa kualitas konten dianalisis berdasarkan persepsi audiens terhadap kredibilitas dan nilai moral yang disampaikan, memberikan panduan bagi kreator konten untuk menciptakan konten yang lebih bermakna.

Article Details

How to Cite
Jacobus, G. A., & Candraningrum, D. A. (2025). Analisis Resepsi Konten Berbagi Uang di Akun TikTok @Williesalim. Prologia, 9(1), 199–206. https://doi.org/10.24912/pr.v9i1.33403
Section
Articles
Author Biography

Diah Ayu Candraningrum, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Aladwani, A. M. (2017). Compatible quality of social media content: Conceptualization, measurement, and affordances. International Journal of Information Management.

Carlson, J., Rahman, M., Voola, R., & Vries, N. De. (2018). Customer engagement behaviours in social media: capturing innovation opportunities. Journal of Services Marketing.

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial; Persfektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi.

Putra, M. R. S., & Prasetyo, E. (2020). Analisis Kualitas Sistem Informasi Akuntansi, Perceived UsefulnessTerhadap Kepuasan Pengguna Pada Tanaya Realtydi Kota Sidoarjo. Jurnal Ekuivalensi Ekonomi Dan Bisnis.

Rahmah, H. A. (2023). Pengaruh Kualitas Konten Dakwah terhadap Kepuasan Informasi Followers Instagram (Studi tentang Konten Dakwah @hijratime).

Rizaty, M. A. (2022). Pengguna TikTok Indonesia Terbesar Kedua di Dunia. . https://dataindonesia.id/internet/detail/pengguna-tiktok-indonesia-terbesar-kedua-di-dunia-pada-juli-2023

Ruth, D., & Candraningrum, A. (n.d.). Debra Ruth, Diah Ayu Candraningrum: Pengaruh Motif Penggunaan Media Baru Tiktok terhadap Personal Branding Generasi Milenial di Instagram Pengaruh Motif Penggunaan Media Baru Tiktok terhadap Personal Branding Generasi Milenial di Instagram.

Tikno. (2017). Measuring performance of facebook advertising based on media used: a case study on online shops in indonesia.

Tuten, T. L., & Salomon, M. R. (2017). Social Media Marketing.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.