Analisis Personal Branding dalam Meningkatkan Brand Awareness di TikTok
Main Article Content
Abstract
In the era of digitalization, the internet, and social media are not only used for communication but have a big impact in various fields. One of the social media platforms that is currently developing very rapidly is TikTok where users can enjoy and make short videos. Every content creator on social media who wants to create content must have personal branding so that it can adapt to other people's perceptions and build trust with the audience. The purpose of this research is to find out how Erika Richardo's personal branding on Tiktok attracts Brand Awareness By.Painters. The theoretical concepts used are the eight forms of personal branding according to Peter Montoya, namely, specialization, leadership, personality, difference, visibility, unity, steadfastness, and good name. Qualitative research methods were used in this research. Data collection was carried out using observation and interview techniques with 5 research respondents. The research results obtained were that to become a content creator you need to understand the concept of personal branding. From the 8 concepts explained by Peter Montoya, it was found that Erika applied 7 concepts in creating her content.
Di era digitalisasi, internet dan media sosial tidak hanya digunakan untuk sebatas berkomunikasi melainkan memiliki dampak besar di berbagai bidang.Salah satu platform media sosial yang saat ini berkembang begitu pesat adalah TikTok dimana penggunanya dapat menikmati dan membuat video singkat. Setiap konten kreator di media sosial yang ingin membuat sebuah konten harus memiliki personal branding agar dapat menyesuaikan persepsi orang lain dan membangun kepercayaan kepada khalayak. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui bagaimana Personal Branding Erika Richardo di Tiktok dalam menarik Brand Awareness by.painters. Konsep teori yang digunakan yaitu delapan pembentuk personal branding menurut Peter Montoya yaitu, spesialisasi, kepemimpinan, kepribadian, perbedaan, terlihat, kesatuan, keteguhan, dan nama baik. Metode penelitian kualitatif digunakan dalam penelitian ini. Pengambilan data dilakukan menggunakan teknik observasi dan wawancara dengan 5 responden penelitian. Hasil penelitian yang didapatkan yaitu menjadi seorang konten kreator perlu memahami adanya konsep personal branding dari 8 konsep yang dipaparkan oleh Peter Montoya ditemukan bahwa Erika menerapkan 7 konsep personal branding di dalam pembuatan kontennya.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Prologia Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.References
Analisa.io. (2021). TikTok Profile Analytics @erikarichardo.
Ardiansah, I., & Maharani, A. (2020). Optimalisasi Instagram Sebagai Media Marketing : Potret Penggunaan Instagram Sebagai Media Pemasaran Online pada Industri UKM. CV CENDEKIA PRESS.
Febrianti, A. (2023). Erika Mengenalkan Keindahan Indonesia Lewat Karya Lukisanya. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/ainifebriantitsunaka3074/64fb377fe2c0f939d14d1f42/erika-mengenalkan-keindahan-indonesia-lewat-karya-lukisanya
Happy Herry Loveita Lady. (2023). ANALISIS PERSONAL BRANDING PADA MEDIA SOSIAL TIKTOK @ YOGAYOGIKEMBAR. 5974.
Johnson, K. M. (2017). The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand. International Journal of Education and Social Science , 4(1), 21–27. www.ripknet.org
Hessanti, K. (2022). Dampak Penggunaan Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia Sekolah Dasar di Dusun Pegonten Kabupaten Grobongan (p. 49). http://eprints.uwhs.ac.id/id/eprint/1410
Montoya, P. (2002). The personal branding phenomenon. Personal Branding Press, 2002, 1–6.
Winarso, B. (2021). Apa Itu TikTok dan Apa Saja Fitur-fiturnya? Dailysocial.Id. https://dailysocial.id/post/apa-itu-tik-tok
Zuhri, M. A. M., & Christiani, L. (2019). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI LIBRARY BASED COMMUNITY (STUDI KASUS KOMUNITAS PERPUSTAKAAN JALANAN SOLO @Koperjas). Jurnal Ilmu Perpustakaan, 7(2), 21–30. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/22899