Analisis Perencanaan Komunikasi Pemasaran Content Creator di Instagram

Main Article Content

Angelica Kosim
Riris Loisa

Abstract

Digital marketing communication is mostly done as a strategy in marketing products today. The emergence of content creators helps create creative and innovative content. One of the fashion content creators on Instagram is Shara with the Instagram account @sharawangsamulia. This study aims to determine the application of digital marketing communications in the fashion sector by Shara Wangsa Mulia. The method used is descriptive qualitative. This study reviews the eight steps of content marketing planning according to Kotler. These eight steps include implementing objectives, determining target markets, planning, creating, distributing, strengthening, evaluating and improving content marketing. In addition, it is also associated with the AIDA principle (Awareness, Interest, Desire and Action). With these concepts, this study attempts to discuss interactive content planning. The results of the study show that each content creator has its own way to exist on Instagram amidst the many other content creators emerging rapidly with various brands in the same product category.


 Komunikasi pemasaran digital banyak dilakukan sebagai salah satu strategi dalam memasarkan produk sekarang ini. Munculnya content creator membantu pembuatan konten yang kreatif dan inovatif. Salah satu content creator fashion di Instagram adalah Shara dengan akun Instagram @sharawangsamulia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan komunikasi pemasaran digital bidang fashion yang dilakukan Shara Wangsa Mulia. Metode yang digunakan yaitu deskriptif kualitatif. Penelitian ini mengulas delapan langkah perencanaan content marketing menurut Kotler. Delapan langkah ini mencakup penerapan tujuan, penentuan target pasar, perencanaan, penciptaan, distribusi, penguatan, evaluasi dan perbaikan pemasaran konten. Selain itu, dikaitkan juga dengan prinsip AIDA (Awareness, Interest, Desire dan Action). Dengan konsep-konsep tersebut penelitian ini mencoba membahas perencanaan konten yang interaktif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setiap content creator memiliki cara tersendiri agar tetap eksis di Instagram di tengah banyaknya content creator lain bermunculan dengan pesat dengan berbagaio brand di kategolri p;roduk yang sama.

Article Details

How to Cite
Kosim, A., & Loisa, R. (2023). Analisis Perencanaan Komunikasi Pemasaran Content Creator di Instagram. Prologia, 7(2), 269–276. https://doi.org/10.24912/pr.v7i2.21354
Section
Articles
Author Biographies

Angelica Kosim, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

Riris Loisa, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Chaffey, D. & Ellis-Chadwick, F. (2016). Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice. (6th ed.). Pearson Education.

Huotari, L., Ulkuniemi, P., Saraniemi, S., & Mäläskä, M. (2015). Analvsis of Content Creation in Social Media bv B2B Companies. Journal of Business & Industrial Marketing, 30(6), 761-770. http://dx.doi.org/10.1108/JBIM-05-2013-0118

Sari, Y., & Utami, N. W. (2021). Komunikasi Pemasaran Digital sebagai Tantangan Teknologi. Jurnal Mahasiswa Komunikasi Cantrik, 1(1), 1-14. https://doi.org/10.20885/cantrik.vol1.iss1.art1

Senft, T. M. (2008). Cangirls: Celebrity dan community in the age of social networks. (Digital formations; Vol. 4). Peter Lang Publishing.

Wijaya, A., Jamaludin, Khudori, A. N., Tarecha, R. I., Fauziah, Grace, E., Siltonga, H. P., Amna, Wardhana, A., Umiyati, H., Abidin, N., & Harto, B. (2022). The Art of Digital Marketing: Strategi Pemasaran Generasi Milenial. (A. Sudirman, Ed.). CV. Media Sains Indonesia.