Pengaruh Content Marketing terhadap Customer Engagement (Studi Pada Akun Instagram LazadaID)

Christine Natalia Chandra, Wulan Purnama Sari
| Abstract views: 449 | views: 575

Abstract

The change in marketing to the digital era causes marketers to be able to adjust technological developments and consumer interests, especially among Millennial Generation and Z Generation. LazadaID is one of the e-commerce in Indonesia, one of the marketing strategies implemented by Lazada is to use social media with content marketing to create customer engagement. This research wanted to know the effect of marketing content on customer engagement. This research uses a quantitative research with descriptive research. In this study using the survey method as a data method. The research was conducted by means of a questionnaire, pretest to 30 respondents who are followers of the LazadaID Instagram account and then tested for validity and reliability. Furthermore, valid statements will be distributed again by means of a posttest test on 100 respondents. The theory used in this research is content marketing and customer engagement. The data validity technique used in this study was the validity and reliability test. The data processing technique used is the classical assumption test, descriptive analysis, simple linear regression test, T test, and analysis of the coefficient of determination. With the T test results of 10,185> from 1,984, and the test results of 0.711> 0.05, which means that the effect of content marketing on customer engagement is strong. So in this study the results obtained show that content marketing has an effect on customer engagement on the LazadaID Instagram account.

Perubahan pemasaran ke era  digital menyebabkan para pemasar harus dapat menyesuaikan perkembangan teknologi dan minat konsumen terutama pada kalangan generasi Millennial dan generasi Z. LazadaID merupakan salah satu e-commerce di Indonesia, salah satu strategi pemasaran yang diterapkan Lazada adalah menggunakan media sosial dengan content marketing untuk menciptakan customer engagement. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh content marketing terhadap customer engagement. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode penelitian yang bersifat deskriptif. Dalam penelitian ini menggunakan metode survei sebagai metode pengumpulan data. Penelitian yang dilakukan dengan cara menyebarkan kuesioner pretest kepada 30 responden yang merupakan followers akun Instagram LazadaID lalu diuji validitas dan reliabilitas. Selanjutnya pernyataan yang valid akan disebarkan kembali dengan uji posttest pada 100 responden. Teori yang digunakan di penelitian ini adalah content marketing dan customer engagement. Teknik keabsahan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah uji validitas dan reliabilitas. Teknik pengolahan data yang digunakan adalah uji asumsi klasik, analisis deskriptif, uji korelasi, uji regresi linear sederhana, uji T, dan analisis koefisien determinasi. Dengan hasil uji T 10.185 > dari 1,984, dan hasil uji korelasi 0,711 > 0,05 yang artinya pengaruh content marketing terhadap customer engagement kuat. Sehingga dalam penelitian ini hasil yang didapat menunjukkan bahwa content marketing dari berpengaruh pada customer engagement dari akun Instagram LazadaID.

Keywords

content marketing; customer engagement; instagram; lazadaid

Full Text:

PDF

References

Baltes, P. L. (2015). Content marketing - the fundamental tool of digital marketing. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Economic Sciences, 2(8), 111–118. http://webbut.unitbv.ro/BU2015/Series V/BILETIN I/15_Patrutiu.pdf

CNN Indonesia. (25 Januari 2020). Daftar Toko Online Yang Paling Menguasai Pasar RI Selama 2019. Https://Www.Cnnindonesia.Com/Teknologi/20200124205259-206-468540/Daftar-Toko-Online-Yang-Paling-Menguasai-Pasar-Ri-Selama-2019, Diunduh 30 Agustus 2020.

Elissa, E., & Dharmayanti, D. (2020). Pengaruh Content Marketing Terhadap Customer Value Dan Customer Engagement Pada Repeat Buying Aplikasi. Jurnal Strategi Pemasaran, 7. http://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-pemasaran/article/viewFile/10145/9079

Firmansyah, M. A., & SE, M. (2020). Komunikasi Pemasaran. Penerbit Qiara Media. http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf

Karr, D. (2016). How To Map Your Content To Unpredictable Customer Journeys. 18. San Francisco: Meltwater. Http://Learn.Meltwater.Com/Rs/486-VOS-157/Images/Mapping Content Marketing Ebook.Pdf

Kee, A. W. A., & Yazdanifard, R. (2015). The Review Of Content Marketing As A New Trend In Marketing Practices. International Journal Of Management, Accounting And Economics, 2(9), 1055–1064. Www.Ijmae.Com

Limandono, J. A. D. D. (2018). Pengaruh Content Marketing Dan Event Marketing Terhadap Customer Engagement Dengan Sosial Media Marketing Sebagai Variabel Moderasi Di Pakuwon City. Jurnal Strategi Pemasaran, 5(1), 11.

Pandrianto, N., & Sukendro, G. G. (2018). Analisis Strategi Pesan Content Marketing Untuk Mempertahankan Brand Engagement. Jurnal Komunikasi, 10(2), 167. Https://Doi.Org/10.24912/Jk.V10i2.2619

Pertiwi. (20 Februari, 2020). Penetrasi Internet Di Indonesia Capai 64 Persen. Https://Tekno.Kompas.Com/Read/2020/02/20/14090017/Penetrasi-Internet-Di-Indonesia-Capai-64-Persen, Diunduh Tanggal 30 Agustus 2020.

Sisson, D. C. (2017). Control Mutuality, Social Media, And Organization-Public Relationships: A Study Of Local Animal Welfare Organizations’ Donors. Public Relations Review, 43(1), 179–189. Https://Doi.Org/10.1016/J.Pubrev.2016.10.007

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung.

Copyright (c) 2021 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.