Komunikasi Pemasaran Viral Marketing (Studi Kasus Kopi Kwang Koan)

Yenty Boentoro, Sinta Paramita, Sinta Paramita
| Abstract views: 165 | views: 171

Abstract

Development of communication technology is growing very rapidly especially social media.Social Media can be a new medium for business people to conduct marketing communication.In addition to the relatively cheaper advertising costs, social media can reach a wider audience.This research examines the marketing communication of Viral Marketing in creating a business brand awareness of SMES case studies Coffee Kwang Koan.The purpose of this research is to know the influence of digital word of mouth or exposure that influencers do on Instagram social media in creating brand awareness and its effect on the development of the general business.The research object consists of two ethnic coffee shops, Kedai Kwang Koan.This study used a descriptive qualitative method by conducting interviews with Johny Poluan as the owner as the main speaker and observing the visitors of the Kwang Koan coffee shop.


Perkembangan teknologi komunikasi berkembang sangat pesat khususnya media sosial. Media sosial dapat menjadi medium baru bagi pelaku bisnis untuk melakukan komunikasi pemasaran. Selain biaya iklan yang relatif lebih murah, sosial media dapat menjangkau khalayak yang lebih luas. Penelitian ini mengkaji tentang komunikasi pemasaran Viral Marketing dalam menciptakan brand awareness bisnis UMKM studi kasus Kopi Kwang Koan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh word of mouth digital atau exposure yang dilakukan influencer di media sosial instagram dalam menciptakan brand awareness dan efeknya terhadap perkembangan bisnis secara umum. Objek penelitian terdiri dari dua kedai kopi etnis yakni Kedai Kwang Koan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif secara deskriptif yaitu dengan melakukan wawancara terhadap Johny Poluan selaku pemilik sebagai narasumber utama dan melakukan pengamatan terhadap pengunjung Kedai Kopi Kwang Koan.

Keywords

Komunikasi Pemasaran Digital; Exposure; Brand awareness; Kedai Kopi Kwang Koan

Full Text:

PDF

References

Cutlip, Scott M.,dkk.. (2006). Effective Public Relations, Jakarta: Prenada Media Group

Fill, Chris. (1999). Marketing Communications: Contexts, Contents and Strategies. Cornell University : Prentice Hall

Hasan. (2010). Marketing. Yogyakarta : Media Pressindo

Kartajaya, Hermawan. (2007). Memenangkan Persaingan Dengan Segitiga Positioning, Diferensiasi Dan Brand, Bandung: Mizan Pustaka.

Kotler, Philip. (2007). Manajemen Pemasaran. Jakarta : PT.Indeks

Kotler, K. (2009). Manajemen Pemasaran 1. Jakarta: Erlangga

Kotler, Philip and Gary Armstrong. (2012). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga

Kotler dan Keller. (2012). Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jakarta: Erlangga.

Sukendro, Gregorius Genep & Pandrianto, Nigar. (2019). Diagnosa Komunikasi Brand Activation Dan Media Digital Atas Eksistensi Brand Studio Rekaman Lokananta. Jurnal Komunikasi.

Widya Harsana, James Indra Winawan. (2009). Pemasaran Hemat Penjualan Berlipat Melalui Creative Viral Marketing.

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.