Analisis Strategi Marketing Public Relation PKB untuk Menarik Pemilih Generasi Muda di Kepulauan Aru
Main Article Content
Abstract
The National Awakening Party is a political party with a moderate ideology in Indonesia. As a party that has existed for a long time in Indonesia and has many party branches, of course PKB has a reliable image strategy that has made it survive so far amid the many political party competitions in Indonesia. This research has a purpose that is to find out how PKB Aru builds the party's image among Millennials and to describe the marketing communication strategy in attracting young voters. The Aru Islands PKB uses it. In this research used qualitative methods using purposive sampling techniques in which the informant criteria were determined by researchers based on scientific research. From the results of this study, researchers used strategy theory in political marketing public relations from Adman Nurzal and marketing mix theory from Niffenneger, researchers concluded that in carrying out political marketing communications to build the party's image to the millennial generation in Aru Islands Regency, PKB markets the party through various efforts, both through social media and direct interaction with the community.
Partai Kebangkitan Bangsa merupakan salah satu partai politik yang memiliki ideologi moderat di Indonesia. Partai yang berdiri cukup lama di Indonesia dan mempunyai banyak cabang partai, tentu saja PKB mempunyai strategi pencitraan handal yang membuatnya tetap bertahan sampai sejauh ini di tengah banyaknya persaingan partai politik di Indonesia. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui bagaimana cara PKB Aru membangun citra partai di kalangan milenial dan untuk mengetahui strategi marketing komunikasi dalam menarik pemilih generasi muda yang digunakan PKB Kepulauan Aru. Peneliti memilih untuk menggunakan metode penelitian kualitatif dengan cara memakai teknik purposive sampling dengan kriteria informan yang telah ditentukan oleh peneliti pada penelitian ini berdasarkan penelitian ilmiah. Hasil penelitian political marketing public relations dari Adman Nurzal dan teori marketing mix dari Niffenneger, peneliti membuat sebuah kesimpulan bahwa untuk melaksanakan sebuah komunikasi pemasaran politik untuk membentuk sebuah citra partai pada generasi milenial di Kabupaten Kepulauan Aru, PKB memasarkan partai dengan menggunakan bermacam usaha, seperti melalui media sosial serta berinteraksi langsung dengan masyarakat.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Prologia Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.References
Firmanzah. (2012). Marketing Politik: Antara Pemahaman dan Realitas. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia (3rd ed.). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Marume, S. B. M., Ndudzo, D., & Chikasha, A. S. (2016). People’s Participation in the Administrative Process. In International Journal of Business and Management Invention ISSN (Vol. 5). Online. www.ijbmi.org
Perloff, R. M. (2017). The Dynamics of Political Communication: Media and Politics in a Digital Age (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781315624426
Pratiwi, A. (2018). Representasi Citra Politik Hary Tanoesoedibjo (Studi Semiotika Roland Barthes Dalam Video Mars Partai). Profetik Jurnal Komunikasi, 11(2), 17–31.
Prilani, P., & Hutomo, S. B. H. (2020). Konfigurasi Komunikasi Politik atas Fenomena Calon Tunggal Pada Pilkada Kabupaten Kediri Tahun 2020. Jurnal Komunikasi, 12(2), 282. https://doi.org/10.24912/jk.v12i2.9624
Sabaru, W. C., Wenas, R. S., & Mandagie, Y. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Inovasi ProdukTerhadap Loyalitas Konsumen Smartphone Vivo (Pada Mahasiswa Universitas Sam Ratulangi Manado) Influence of Product Quality, Price and Product Innovation on Vivo Smartphone Consumer Loyalty (at Sam Ratulangi University Manado Students). In 340 Jurnal EMBA (Vol. 10, Issue 3).
Susanto, A. S., & Setyanto, Y. (2019). Strategi Public Relations SmartSpin PR dalam Membangun Brand Image Klien (Studi Pada Re:ON comics). Prologia, 3(2), 320–326. https://journal.untar.ac.id/index.php/prologia/article/view/6349/4913
Susanto, E. H. (2013). Dinamika Komunikasi Politik Dalam Pemilihan Umum. Jurnal Kajian Komunikasi, 1(2), 163–172. https://jurnal.unpad.ac.id/jkk/article/view/6041/3152