Event Volunteering: Gaya Hidup Kelompok Milenial (Studi Kasus Pada Volunteer Asian Games 2018)

Vanny Novella, Suzy S. Azeharie
| Abstract views: 135 | views: 69

Abstract

The use of new media especially by millennials in Indonesia has more or less changed the value and order of society. One interesting phenomenon is the event volunteering activities in which the dissemination of information is conveyed through new media. Events volunteering are increasingly in demand by millennials, particularly when 2018 Asian Games which is the event with the highest number of volunteers in Indonesia were held. This research aims to determine event volunteering as part of millennials’ lifestyle, especially the 2018 Asian Games volunteers. This research uses a descriptive qualitative approach with a case study method. Data analyzed were obtained through interviews, observations, documentation studies and literature studies. Theories used in this research are communication theory, mass media, popular culture and lifestyle theory. The conclusion is event volunteering has become part of the millennials’ lifestyle which can be seen from the feelings, attitudes and opinions of millennials that are relatively positive for event volunteering activities. In addition, the existence of commercialization in event volunteering’s management is intended for the sake of public and event’s sponsor. However, commercialization is also often found on several organizing committees and millennials activists in event volunteering.

 

Tingginya penggunaan media baru atau new media khususnya oleh kelompok milenial di Indonesia sedikit banyak telah mengubah nilai dan tatanan di masyarakat. Salah satu fenomena yang menarik untuk diteliti adalah kegiatan event volunteering yang penyebaran informasinya disampaikan melalui new media. Kegiatan event volunteering yang diminati oleh kelompok milenial yakni penyelenggaraan Asian Games 2018. Event olahraga ini merupakan event dengan jumlah volunteer terbanyak di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui event volunteering sebagai bagian dari gaya hidup kelompok milenial khususnya volunteer Asian Games 2018. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode studi kasus. Data yang dianalisis diperoleh melalui wawancara, observasi, studi dokumentasi dan studi kepustakaan. Teori yang digunakan adalah teori komunikasi, media massa, budaya populer dan gaya hidup. Penelitian ini menyimpulkan bahwa event volunteering telah menjadi bagian dari gaya hidup kelompok milenial ditinjau dari aspek perasaan, sikap dan opini kelompok milenial yang relatif positif terhadap kegiatan event volunteering. Selain itu ditemukan pula adanya komersialisasi dalam penyelenggaraan event volunteering yang ditujukan untuk kepentingan publik dan sponsor event. Namun tindakan komersialisasi juga kerap ditemui pada beberapa pihak panitia penyelenggara dan kelompok milenial penggiat event volunteering.

Keywords

Lifestyle; Millennial; Event Volunteering; New Media; Asian Games 2018; Gaya Hidup; Milenial

Full Text:

PDF

References

Badan Pusat Statistik. (2018). Statistik Gender Tematik: Profil Generasi Milenial Indonesia. Agustus 26, 2019. https://www.kemenpppa.go.id/lib/uploads/ list/9acde-buku-profil-generasi-milenia.pdf

Cangara, Hafied. (2010). Pengantar Ilmu Komunikasi (Ed. Revisi). Jakarta: Rajawali Pers.

Hasil Pencarian – KBBI Daring. (n.d.). diakses pada tanggal 20 November 2019 pukul 20.22 WIB. https://kbbi.web.id

Herdiansyah, Haris. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Ibrahim, Subandy. (2011). Budaya Populer sebagai Komunikasi: Dinamika Popscape dan Mediascape di Indonesia Kontemporer. Yogyakarta: Jalasutra.

Musick, Marc. A. dan John Wilson. (2008). Volunteers: A Social Profile. Bloomington: Indiana University Press.

Nazir, Moh. (2011). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nelly, Nelly. dan Suzy S. Azeharie. (2018). Foto Prewedding Sebagai Bagian dari Gaya Hidup. Agustus 19, 2019. Jurnal Koneksi, Vol. 2, No. 1, Hal: 132-135. https://journal.untar.ac.id/index.php/koneksi/article/view/2440

Profil Instagram @idvolunteering. (n.d.). diakses pada tanggal 28 Oktober 2019 pukul 18.33 WIB. https://www.instagram.com/idvolunteering/

Ruben, Brent D. dan Lea P. Stewart. (2014). Komunikasi dan Perilaku Manusia (Ed. 5). Jakarta: Rajawali Pers.

Setiadi, Nugroho J. (2015). Perilaku Konsumen: Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen. Jakarta: Prenadamedia Group.

We Are Social dan HootSuite. (2019). Digital 2019: Indonesia. September 20, 2019. https://datareportal.com/reports/digital-2019-indonesia

Copyright (c) 2020 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.