Motivasi, efikisasi diri, dan status sosial sebagai prediktor terhadap minat berwirausaha UMKM pada perempuan di Jakarta
Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze the influence of motivation, self-efficacy, and social status on women's entrepreneurial interest in Jakarta. Women's entrepreneurship in Small and Medium Enterprises (SMEs) plays a crucial role in economic growth, especially amid economic uncertainty and high female unemployment rates. This study adopts a quantitative approach using a survey method, distributing questionnaires to 100 female entrepreneurs in Jakarta. The data analysis technique employs multiple linear regression using SPSS version 29. The findings indicate that motivation, self-efficacy, and social status collectively have a positive influence on entrepreneurial interest. Individually, each independent variable also has a significant impact, with motivation being the most dominant factor in shaping entrepreneurial interest.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh motivasi, efikasi diri, dan status sosial terhadap minat berwirausaha pada perempuan di Jakarta. Kewirausahaan perempuan dalam Usaha Micro Kecil dan Menengah (UMKM) memiliki peran penting dalam pertumbuhan ekonomi, terutama di tengah kondisi ketidakpastian ekonomi dan tingginya angka pengangguran perempuan. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survei melalui penyebaran kuesioner kepada 100 responden perempuan wirausaha di Jakarta. Teknik analisis data menggunakan regresi linear berganda dengan aplikasi SPSS versi 29. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi, efikasi diri, dan status sosial secara simultan berpengaruh positif terhadap minat berwirausaha. Secara parsial, masing-masing variabel independen juga memiliki pengaruh yang signifikan, dengan motivasi sebagai faktor yang paling dominan dalam membentuk minat berwirausaha.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adeline. (2011). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Berwirausaha. Jurnal Ekonomi Manajemen. Universitas Gunadarma
Adi Susanto. (2000). Kewirausahaan. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.
Ajzen, I. (2005) Attitudes, Personality, and Behavior, 2nd ed., Maidenhead: Open University Press.
Ali, Jabir & Jabeen, Zakia & Burhan, Muqbil. (2022). Measuring factors influencing entrepreneurial intention across gender in India: evidence from Global Entrepreneurship Monitor (GEM) Database. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship. 25. 10.1108/JRME-08-2021-0105.
Andi Mappriare. (1982). Psikologi Remaja. Surabaya: Usaha Remaja.
Angki, Adi Tama. (2010). Analisis Faktor-faktor yang Memotivasi Mahasiswa Berkeinginan Menjadi Wirausaha. Skripsi. Semarang: Universitas Diponegoro.
Angki, Adi Tama. (2010). Analisis Faktor-faktor yang Memotivasi Mahasiswa Berkeinginan Menjadi Wirausaha. Skripsi. Semarang: Universitas Diponegoro.
Aritonang, Lerbin R. (2007). Riset Pemasaran Teori dan Praktik. Bogor: Yudhistira Ghalia Indonesia.
Batz Liñeiro, A., Romero Ochoa, J.A. & Montes de la Barrera, J. Exploring entrepreneurial intentions and motivations: a comparative analysis of opportunity-driven and necessity-driven entrepreneurs. J Innov Entrep 13, 11 (2024). https://doi.org/10.1186/s13731-024-00366-8
Buchari Alma. (2009). Kewirausahaan. Bandung: Alfa Beta.
Bygrave, William D. (1996). The Portable MBA: Entreprenuership. Jakarta: Binarupa Aksara.
Cynthia Agustina. (2011). Intensi Kewirausahaan Mahasiswa: Studi Perbandingan antara Fakultas Ekonomi dan Fakultas Ilmu Komputer. Skripsi. Bekasi: Universitas Gunadarma.
Danang Sunyoto. (2011). Analisis Regresi dan Uji Hipotesis. Cetakan 1. Yogyakarta: CAPS.
Deaux, K.F.C., and Wrightman, L.S. (1993). Social psychology (6th ed.). California : Brooks / Cole Publishing Company.
Douglas, E.J. and Shepherd, D.A. (1999). Entrepreneuship as a utility-maximizing response. Journal Of Business Venturing, 15(3) : 231-251.
Drucker, Peter F. (1996). Inovasi dan Kewiraswastaan. Jakarta: Erlangga.
Dwi Riyanti, B.P. (2003). Kewirausahaan Dari Sudut Pandang Psikologi Kepribadian. Jakarta: Grasindo.
Fuentelsaz, L., Maicas, J.P. & Montero, J. (2023) The social status of entrepreneurs: An analysis of informal and formal institutional determinants. European Management Review, 1–21. https://doi.org/10.1111/emre.12616
Gerry Segal, Dan Borgia and Jerry Schoenfeld. (2005). The Motivation to Become an Entrepreneur. International Journal of Entreprenuerial Behavior & Research. Vol.11 No.1. Emerald Group Publishing Limited. USA.
Marquardt, D. W. (1970). Generalized Inverses, Ridge Regression, Biased Linear Estimation, and Nonlinear Estimation. Technometrics, 12(3), 591. https://doi.org/10.2307/1267205.
Omar, Nor Asiah & Shah, Najeeb & Abu Hasan, Norhafizah & Ali, Mohd Helmi. (2019). The Influence of Self-Efficacy, Motivation, And Independence on Students’ Entrepreneurial Intentions. 4. 1-28. 10.24200/jonus.vol4iss2pp1-28.
Rachbini, Didik J. (2002). Kiat Sukses Berwirausaha. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Rambat Lupiyoadi. (2006). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.
Serian Wijatno. (2009). Pengantar Entreprenuership. Jakarta: Grasindo.
Sugiyono. (2013).Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D). Penerbit Alfabeta, Bandung.
Supranto. J. (2003). Metode Riset Aplikasinya dalam Pemasaran. Vol.13 No.2. Jakarta: Rineka Cipta.
W.S. Winkel. (1986). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.
Wang, Clement K. Poh-Kam Wong. (2004). Entreprenuerial Interest of University Students in Singapore Centre for Entreprenuership. Singapore: National University of Singapore.
Wardoyo. (2010). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan terhadap Karakteristik dan Kompetensi Kewirausahaan serta Implikasinya pada Intensi Berwirausaha Mahasiswa. Disertasi. Jakarta: Gunadarma.
Winardi. (2003). Entreprenuer dan Entreprenuership. Jakarta: Prenada Media Group.
Young, K., & Mack, R. W. (1959). Sociology and Social Life. New York: American Book Company.
Yusuf, E., & Efendi, R. (2019). Student Entrepreneurial Interests that are influenced by Income Expectations, Entrepreneurship Education, and Self Efficacy. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 6(6), 572-580.
Yuyun Wirasasmita. (2003). Komunikasi Bisnis. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Yuyus Suryana. (2013). Kewirausahaan. Kencana.Jakarta.
Zimmerer, Thomas W. dan Norman M. Scarborough. (2008). Essentials of Entreprenuership and Small Business Management. Fifth Edition. New Jersey: Pearson Education, Inc.