Strategi perusahaan membangun keunggulan bersaing PT Anugerah Mandiri Sentosa di masa pandemi Covid-19
Main Article Content
Abstract
This writing is to understand the strategy that is suitable for PT Anugerah Mandiri Sentosa in the face of competition during the Covid-19 period, evaluating whether the strategy used by the company is correct and ensuring the condition of PT Anugerah Mandiri Sentosa during the Covid-19 period. A company, in general, strives to achieve its goals and objectives, in today’s increasingly fierce competition (trade). The company’s revenue is influenced by the amount of investment capital and sales of containers and services. Success in achieving goals and objectives is obtained if the company has good-quality containers. Determination of the strategy set by a company, based on the strategic thinking above, as well as learning experiences from environmental situations that are constantly changing. The method used is qualitative, descriptive research uses analysis. The solution used or used by PT Anugerah Mandiri Sentosa, facing Covid-19, took the initiative to expand gradually, from which at first the company was only engaged in selling containers or renting them into several fields, such as container body repair, heavy equipment rental, container loading and unloading, heavy equipment repair container, and rent a container, to avoid bankruptcy due to layoffs of employees.
Penulisan ini bertujuan untuk memahami strategi yang cocok dipakai untuk PT Anugerah Mandiri Sentosa dalam menghadapi persaingan pada masa Covid-19, mengevaluasi apakah strategi yang selama ini digunakan perusahaan sudah tepat dan mengidentifikasikan kondisi PT Anugerah Mandiri Sentosa pada masa Covid-19. Dalam sebuah perusahaan, pada umumnya berupaya untuk mencapai tujuan dan sasarannya, di dalam persaingan perdagangan (trading) container yang semakin ketat sekarang ini. Pendapatan perusahaan dipengaruhi besarnya modal investasi serta penjualan dari peti kemas dan jasa. Keberhasilan dalam mencapai tujuan dan sasaran diperoleh jika perusahaan mempunyai kualitas container yang baik. Ketetapan strategi yang ditetapkan suatu perusahaan, berdasarkan pada pemikiran strategi yang di atas, serta pengalaman pembelajarannya dari situasi lingkungan yang terus berubah. Metode yang dipakai menggunakan kualitatif, penelitian yang bersifat deskriptif menggunakan analisis. Solusi yang digunakan atau dipakai PT Anugerah Mandiri Sentosa menghadapi Covid-19, berinisiatif mengadakan perluasan secara bertahap, dari yang pada mulanya perusahaan hanya bergerak dalam bidang penjualan container atau sewa menjadi beberapa bidang, seperti perbaikan bodi container, sewa alat berat, bongkar muat container, perbaikan alat-alat berat container, dan sewa container, sehingga terhindar dari kebangkrutan adanya PHK pada karyawan.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Basrowi, & Suwandi. (2008). Memahami penelitian kualitatif. Rineka Cipta.
Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2006). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework (Revised). Jossey-Bass.
Chang, C., & Liao, C. C. (2013). Applying SWOT analysis to explore Taiwan foundry industry management strategy. International Journal of Innovation, Management and Technology, 4(1), 144–146. https://doi.org/10.7763/IJIMT.2013.V4.378
David, F. R. (2009). Manajemen strategis: Konsep (S. Rahoyo (ed.); I. S. Budi (trans.); 12th ed.). Salemba Empat.
Dewanti, R. (2008). Kewirausahaan. Mitra Wacana Media.
Effendy, O. U. (2013). Ilmu komunikasi: Teori dan praktek. Remaja Rosdakarya.
Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., & Donnelly, J. H. (1996). Organisasi: Perilaku, struktur, proses (L. Saputra (ed.); N. Adiarni (trans.); Issue 1). Binarupa Aksara.
Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1995). Kompetisi masa depan: Strategi-strategi terobosan untuk merebut kendali atas industri Anda dan menciptakan pasar masa depan (A. Maulana (trans.)). Binarupa Aksara.
Hatten, K. J., & Hatten, M. L. (1987). Strategic groups, asymmetrical mobility barriers and contestability. Strategic Management Journal, 8(4), 329–342. https://doi.org/10.1002/smj.4250080404
Pearce II, J. A., & Robinson, Jr., R. B. (2013). Manajemen strategik: Formulasi, implementasi, dan pengendalian (A. Maulana (trans.); 12th ed., Issue 1). Salemba Empat.
Saghaei, M., Fazayeli, L., & Shojaee, M. R. (2012). Strategic planning for a lubricant manufacturing company using SWOT analisis, QSPM model (One of the top companies of Iranian oil, gas and petrochemical products exporters’ association). Australian Journal of Business and Management Research, 1(10), 18–24. https://doi.org/10.52283/nswrca.ajbmr.20120110a03
Shojaei, M. R., Taheri, N. S., & Mighani, M. A. (2019). Strategic planning for a food industry equipment manufacturing factory, using SWOT analysis, QSPM, and MAUT models. Asian Journal of Management Research, 1(1), 67–79. https://ajmr.nl/resources/v1-1-5_pagenumber (1).pdf
Supranto, J. (2003). Metode riset: Aplikasinya dalam pemasaran. Rineka Cipta.
Umar, H. (2010). Desain penelitian manajemen strategik: Cara mudah meneliti masalah-masalah manajemen strategik untuk skripsi, tesis, dan praktik bisnis. Rajawali Pers.