Analisis Strategi Peningkatan Kinerja Perusahaan dengan Pendekatan SWOT-Balanced Scorecard pada PT Ipsi Karya Abadi

Arie Pratikno, Mukti Rahardjo
| Abstract views: 97 | views: 90

Abstract

This study aims to test the performance of the company PT. IPSI Karya Abadi as measured by using the Balanced Scorecard approach and the company's performance improvement strategy in developing PT. IPSI Karya Abadi. This study uses a Balanced Scorecard analysis for performance measurement and SWOT analysis to determine strategy. The results of the analysis state that the results of performance measurements of financial perspectives, NPM in 2017 -2019 has increased, ROE in 2017-2019 has fluctuated, ROI in 2017-2019 has also fluctuated. The results of the customer satisfaction survey showed 69.27% so the data showed that satisfaction was in the high category. Customer retention test results show a decrease from year to year. The results of customer acquisition show fluctuations. Internal business process perspective, in the innovation process there is no latest innovation program from PT. IPSI Karya Abadi. The operation process is efficient, consistent and timely, and serves 24 hours. Learning and growth perspective, the employee satisfaction measure 79.65% in the high category and employee retention from 2017-2019 continues to increase.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menguji kinerja perusahaan PT. IPSI Karya Abadi yang diukur dengan menggunakan pendekatan Balanced Scorecard serta strategi peningkatan kinerja perusahaan dalam mengembangkan PT. IPSI Karya Abadi. Penelitian ini menggunakan analisis Balanced Scorecard untuk pengukuran kinerja dan analisis SWOT untuk menentukan strategi. Hasil analisis menyatakan bahwa hasil pengukuran kinerja perspektif keuangan, NPM pada 2017 -2019 telah meningkat, ROE pada 2017-2019 telah berfluktuasi, ROI pada 2017-2019 juga telah berfluktuasi. Perspektif pelanggan hasil survei kepuasan pelanggan menunjukkan 69,27% sehingga data menunjukkan bahwa kepuasan berada dalam kategori tinggi. Hasil uji retensi pelanggan menunjukkan penurunan dari tahun ke tahun. Hasil akuisisi pelanggan menunjukkan fluktuasi. Perspektif proses bisnis internal, dalam proses inovasi tidak ada program inovasi terbaru dari PT. IPSI Karya Abadi. Proses operasi efisien, konsisten dan tepat waktu, dan melayani 24 jam. Perspektif pembelajaran dan pertumbuhan, ukuran kepuasan karyawan 79,65% dalam kategori tinggi dan retensi karyawan dari 2017-2019 terus meningkat. 

Keywords

Company Performance; Strategy; Balanced Scorecard; SWOT

Full Text:

PDF

References

Behn, R. D. (2003). Why measure performance? Different purpose required different measures. Harvard University, Public Administration Review, 63(5).

Mubarok, U. S. (2018). Penerapan SWOT Balanced Scorecard pada Perencanaan Strategi Bisnis. Surabaya: PT. Jakad Publishing.

Srimindarti, C. (2004). Balanced scorecard sebagai alternatif untuk mengukur kinerja. Fokus Ekonomi, 3(1).

Sudibyo, B. (1997). Pengukuran kinerja perusahaan dengan balance scorecard: bentuk, mekanisme, dan prospek aplikasinya pada BUMN. JEBI, 12(2), 35–49.

Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1996). Balanced Scorecard, Menerjemahkan Strategi Menjadi Aksi, Alih Bahasa: Peter R. Yosi Pasla. Jakarta: Erlangga.

Nawawi, H. (2015). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah. Mada University Press.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.