Pengaruh e-WOM di Instagram terhadap Loyalitas Pelanggan Kopi Janji Jiwa

Brigitta Novilia Jesslyn, Riris Loisa
| Abstract views: 391 | views: 383

Abstract

This research was conducted to determine the effect of electronic word of mouth (e-WOM) activities on the customer loyalty of Kopi Janji Jiwa. This research uses marketing communication theory, electronic word of mouth (e-WOM), and customer loyalty. Kopi Janji Jiwa is a domestic business that presents a menu of processed coffee on the rise. With the target of millennial generation, Kopi Janji Jiwa continues to innovate to create new menus and breakthroughs to get customers. What is unique from this research is that this study will look at how consumers from Kopi Janji Jiwa become marketing agents. The approach used for this research is a quantitative approach with survey methods. The population in this study is the consumer of Kopi Janji Jiwa and the number of samples taken as many as 130 people and using nonprobability sampling techniques with a purposive sampling approach. Data collected in this study using a questionnaire.

 

Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh kegiatan electronic word of mouth (e-WOM) terhadap loyalitas pelanggan Kopi Janji Jiwa. Penelitian ini menggunakan teori komunikasi pemasaran, electronic word of mouth (e-WOM), dan loyalitas pelanggan. Kopi Janji Jiwa merupakan sebuah usaha dalam negeri yang menyajikan menu olahan kopi yang sedang naik daun. Dengan target generasi milenial, Kopi Janji Jiwa terus berinovasi menciptakan menu dan gebrakan baru untuk memperoleh pelanggan. Yang unik dari penelitian ini adalah penelitian ini akan melihat bagaimana konsumen dari Kopi Janji Jiwa menjadi agen pemasaran. Pendekatan yang digunakan untuk penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan metode survey. Populasi dalam penelitian ini adalah konsumen Kopi Janji Jiwa dan jumlah sampel yang diambil sebanyak 130 orang dan menggunakan teknik nonprobability sampling dengan pendekatan purposive sampling. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini dengan menggunakan kuisioner.

Keywords

electronic word of mouth; consumer loyalty; Instagram; coffee; loyalitas pelanggan; kopi

Full Text:

PDF

References

Ali, M. (2010). Metodologi dan Aplikasi Riset Pendidikan. Bandung: Pustaka Cendikia Utama.

Chatterjee, P. (2001). Online Reviews – Do Consumers Use Them? Provo, UT: Association for Consumer Research, 129-134.

Gnyria, A., dan Svobodova, P. (2013). Cross-cultural Differences in Marketing Communications. Sweden: Karlstad Business School.

Hennig-Thurau, Thorsten, and Gianfranco Walsh. (2003). Electronic Word-of Mouth: Motives for and Consequences of Readaing Customer Articulations on the Internet. International Journal of Electronic Commerce, 8 (2), 51-74.

Hurriyati, Ratih. (2010). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: Alfabeta.

Kartajaya, Hermawan. (2007). Boosting Loyalty Marketing Performance: Menggunakan Teknik Penjualan, Customer Relationship Management dan Servis untuk Mendongkrak Laba. Bandung: Mizan Pustaka.

Kotler, P., dan Keller, K.L, (2016). Marketing Management, 15th Edition. Jakarta: Indeks Kelompok Gramedia.

Kusniadji, Suherman. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Kegiatan Pemasaran Produk Consumer Goods (Studi Kasus Pada PT Expand Berlian Mulia di Semarang). Jurnal Komunikasi, 8(1), 83-98.

Loekman, Priscilla., (2018). Pengaruh Brand Image, Product Knowledge, dan Word-of-Mouth terhadap Purchase Intention Produk Iphone 6 di Jakarta. Master Thesis. Jakarta: Universitas Tarumanagara.

Noviana, (2018, Desember 3). Perang Dingin Kopi Susu Kekinian di Jakarta. Oktober 21, 2019. Dikutip dalam https://beautynesia.id/33800/article/health-food/perang-dingin-kopi-susu-kekinian-di-jakarta-mana-yang-paling-enak

Said, I. (2017). Warung Kopi dan Gaya Hidup Modern. Jurnal Al-Khitabah, Vol. III, No. 1, 33-47.

Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wibisono, N. (2019, Juli 13). Kopi Susu Kekinian: Di Antara Dana Besar, Modal Ventura, dan Tren. Oktober 19, 2019. Dikutip dalam https://tirto.id/kopi-susu-kekinian-di-antara-dana-besar-modal-ventura-dan-tren-edu8

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.