Strategi Komunikasi Pemasaran Electronic Word of Mouth ESQA Cosmetics

Main Article Content

Nathania Celia Bellajane
Yugih Setyanto
Doddy Salman

Abstract

The development of communication technology affects the way people communicate and, in turn, marketing communications. Old strategies evolve and adapt to new media and technologies. Word of mouth is one of the marketing communication strategies that has developed. This strategy was previously carried out directly by two or more people. However, now it can be done online or called electronic word of mouth. The difference between the two strategies is the use of internet media. This strategy can be done by anyone, whether people who have popularity or not. ESQA Cosmetics is a local beauty product that uses an electronic word of mouth marketing communication strategy through key opinion leaders and ordinary people. Each type of electronic word of mouth has its own role in ESQA Cosmetics marketing communications. This strategy is also supported by other marketing communication strategies, namely public relations and advertising activities.


Perkembangan teknologi komunikasi berpengaruh pada cara berkomunikasi masyarakat dan, pada gilirannya, komunikasi pemasaran. Strategi-strategi lama berkembang dan menyesuaikan dengan media dan teknologi yang baru. Word of mouth merupakan salah satu strategi komunikasi pemasaran yang mengalami perkembangan. Strategi ini sebelumnya dilakukan secara langsung oleh dua orang atau lebih. Namun, saat ini bisa dilakukan secara daring atau disebut electronic word of mouth. Perbedaan antara kedua strategi tersebut adalah penggunaan media internet. Strategi ini dapat dilakukan oleh siapa pun, baik orang yang memiliki popularitas atau tidak. ESQA Cosmetics merupakan produk kecantikan lokal yang menggunakan strategi komunikasi pemasaran electronic word of mouth melalui key opinion leader dan orang biasa. Masing-masing jenis electronic word of mouth memiliki peran tersendiri dalam komunikasi pemasaran ESQA Cosmetics. Strategi ini juga didukung oleh strategi komunikasi pemasaran lainnya yaitu kegiatan hubungan masyarakat dan periklanan.

Article Details

How to Cite
Bellajane, N. C., Setyanto, Y., & Salman, D. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Electronic Word of Mouth ESQA Cosmetics. Prologia, 7(1), 149–155. https://doi.org/10.24912/pr.v7i1.16030
Section
Articles
Author Biographies

Nathania Celia Bellajane, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

Yugih Setyanto, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

Doddy Salman, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Philip Kotler, G. A. (2012). Principles of Marketing. New Jersey: Prentice Hall.

Phillip Kotler, K. L. (2017). Marketing Management Thirteenth Editon. London: Pearson Education Inc.

Sernovitz, A. (2012). Word of Mouth Marketing: How Smart Companies Get People Talking. New York: Kaplan Inc.

Sindunata, I. (2018). Pengaruh E-WOM (Electronic-Word of-Mouth) terhadap Keputusan Pembelian di Agoda.com. Fakultas Ekonomi, Universitas Kristen Petra.