Analisis Semiotika Ilustrasi Infografik dalam Pemaknaan Berita Bisnis.com Edisi Agustus 2024

Main Article Content

Maria Jessica Elvira Marus
Doddy Salman

Abstract

The increasingly rapid growth and advancement of technology has made online media a media that is popular with many people. To make it easier for readers to see the news, online journalism has emerged which has an impact on journalism practice. News, articles, investigations and informastion are presented in the form of efficient mass media. Infographics are used as an internet medium and online media to visualize complex statistical data to present news. This research uses qualitative observation because the object studied is related to mass communication. This research is to find out the meaning of each Bisnis.com infographic illustration in the August 2024 edition with different topics using Charles Sanders Peirce Semiotics theory based on the Triangle of Meaning concept namely sign, object ,and interpretant. The effectiveness of news using infographics and attractive visuals makes it easier for readers to digest news that is full of data and numbers. This is an effevtive way to communicate information with graphics in a detailed and quick manner. The infographics presented involve elements, objects in the form of text,images, photos, graphs, narratives and illustration which are combined to form short, interesting and practical combinations  so that readers who are less literate or bored with long news narratives are helped as the right step.


Pertumbuhan dan kemajuan teknologi yang makin pesat membuat media online menjadi media yang banyak digemari masyarakat. Dalam memudahkan pembaca melihat berita, hadirlah jurnalisme online yang berdampak pada praktik jurnalisme. Berita, artikel, investigatif dan informasi disajikan dalam bentuk media massa yang efisien. Infografik digunakan sebagai salah satu media internet dan media online untuk menvisualisasikan data-data statistik yang kompleks dalam menyajiakan berita. Penelitian ini menggunakan kualitatif bersifat observasi karena objek yang diteliti berhubungan dengan komunikasi massa. Penelitian ini untuk mengetahui makna setiap ilustrasi infografik Bisnis.com edisi Agustus 2024 dengan topik yang berbeda menggunakan teori Semiotika Charles Sanders Peirce berlandaskan pada konsep Triangle of Meaning yaitu sign (tanda),object (objek), dan interpretant (interpretasi). Efektivitas berita dengan menggunakan infografik serta daya visual menarik memudahkan pembaca dalam mencerna berita yang penuh dengan data dan angka. Ini menjadi sesuatu yang efektif untuk mengkomunikasikan informasi dengan grafik secara terperinci dan cepat. Infografik yang disajikan menyangkut elemen-elemen, objek berupa teks, gambar, foto, grafik, narasi, dan ilustrasi yang dipadukan untuk membentuk kombinasi pendek, menarik, dan praktis sehingga pembaca yang minim akan literasi atau tidak menyukai sajian narasi berita yang panjang terbantu sebagai langkah yang tepat.

Article Details

How to Cite
Marus, M. J. E., & Salman, D. (2025). Analisis Semiotika Ilustrasi Infografik dalam Pemaknaan Berita Bisnis.com Edisi Agustus 2024. Koneksi, 9(1), 177–186. https://doi.org/10.24912/kn.v9i1.33309
Section
Articles
Author Biographies

Maria Jessica Elvira Marus, Universitas Tarumanagara

Fikom Untar

Doddy Salman, Universitas Tarumanagara

Fikom Untar

References

Astari, P. & Y. M. G. (2021). Analisis Semiotika Foto Jurnalistik Evakuasi Orang Utan Sekarat Karya Jessica Helena Wuysang. Konkesi, 5(1).

Azami. K. C. (2024). Infografis sebagai bentuk pengemasan berita: Analisis semiotika ilustrasi infografis berita Palestina-Israel pada media online Cnbcindonesia. com . Doctoral Dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Bisnis Indonesia Group. (2024). Profile Bisnis Indonesia Group. Https://Www.Bisnisindonesiagroup.Com/About.

Jaleniauskiene, E., & Kasperiuniene, J. (2023). Infographics in higher education: A scoping review. E-Learning and Digital Media, 20(2), 191–206. https://doi.org/10.1177/20427530221107774

Juliyanto, E., & Rusdi, F. (n.d.). Strategi Penyampaian Informasi Melalui Instagram Dengan Tampilan Infografis (di Kementerian Perdagangan RI). https://en.oxforddictionaries.com/definition/infographic

Millward Brown. (2017). ). AdReaction:Engaging Gen X,Y, and Z.Milward Brown Digital Insights.

OECD. (2016). PISA 2015 Results . In Excellence and Equity in Education (Vol. 1). OECD Publishing.https://doi.org/10…17887/9789264266490-en.

Perreault, G. P. (2023). Digital Journalism and the Facilitation of Hate. In Digital Journalism and the Facilitation of Hate. Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781003284567

Rochyadi-Reetz, M., & Wolling, J. (2022). Between Impact, Politics, and Action: Frames of Climate Change in Indonesian Print and Online Media. Environmental Communication, 16(7), 942–959. https://doi.org/10.1080/17524032.2022.2134170

Serkan Yıldırım, A. (2016). Infographics for Educational Purposes: Their Structure, Properties and Reader Approaches. In TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology (Vol. 15, Issue 3).

Udayana, A. A. G. B., & Negara, I. N. S. (2023). Era of the Industrial Revolution 4.0: Analysis of Infographics Visual Text as a Communication Media During the Covid-19 Pandemic in Bali (pp. 334–344). https://doi.org/10.2991/978-94-6463-284-2_39

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.