Ikatan Emosional Asertif dalam Narasi Film Ngeri-Ngeri Sedap dari Perspektif Trompenaars

Main Article Content

Febe Oriana Hermanto
Rustono Farady Marta
Hana Panggabean
Maichel Chinmi

Abstract

Not many media products are able to reveal the other side of a particular ethnic identity and entity. However, the Horrific-Ngeri Sedap film manages to present the uniqueness of one of the tribes in Indonesia, namely the Batak tribe. The film directed by Dion Rajagukguk won seven awards at the 2022 Indonesian Journalist Film Festival (FFWI). Through this film, people are taught about the importance of maintaining emotional bonds in a family for the sake of the integrity of relationships. This study aims to see the role of the dimension of relational expression and assertive communication style using Tzvetan Todorov's narrative analysis method. The results of this study indicate that the affective and collectivism cultural dimensions dominate the Ngeri-Ngeri Sedap films which are at the same time cultural characteristics inherent in the lives of Indonesian people. In addition, the assertive communication style is still highlighted in this film even though the main character almost always uses an aggressive communication style.


 


Tidak banyak produk media yang mampu membeberkan sisi lain dari identitas dan entitas suku tertentu. Namun Film Ngeri-Ngeri Sedap berhasil menyajikan keunikan dari salah satu suku di Indonesia, yaitu suku Batak. Film yang digarap oleh Dion Rajagukguk ini berhasil memborong tujuh penghargaan di Festival Film Wartawan Indonesia (FFWI) 2022. Melalui film ini, masyarakat diajarkan tentang pentingnya merawat ikatan emosional dalam sebuah keluarga demi keutuhan relasi. Penelitian ini bertujuan untuk melihat adanya peranan dimensi ekspresi relasi serta gaya komunikasi asertif dengan metode analisis naratif Tzvetan Todorov. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dimensi budaya afektif dan kolektivisme mendominasi film Ngeri-Ngeri Sedap yang sekaligus merupakan ciri khas budaya yang melekat pada kehidupan masyarakat Indonesia. Selain itu, gaya komunikasi asertif tetap ditonjolkan dalam film ini sekalipun tokoh utama hampir selalu menggunakan gaya komunikasi agresif

Article Details

How to Cite
Hermanto, F. O., Marta, R. F., Panggabean, H., & Chinmi, M. (2023). Ikatan Emosional Asertif dalam Narasi Film Ngeri-Ngeri Sedap dari Perspektif Trompenaars. Koneksi, 7(2), 499–514. https://doi.org/10.24912/kn.v7i2.26250
Section
Articles
Author Biographies

Rustono Farady Marta, Universitas Satya Negara Indonesia

Program Studi Ilmu Komunikasi

Sinta ID : 259075

SCOPUS: 57209452707

Hana Panggabean, Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya

Fakultas Psikologi

Maichel Chinmi, Universitas Bunda Mulia

Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora

References

Aleria, J. R. A. (2021). Tagabawa Bagobo Folk Narratives Structures. Journal of Advanced Research in Social Sciences and Humanities , 4(4), 150–163.

Anzari, P. P., & Fariza, N. P. (2021). Analisis framing pemberitaan penangkapan juliari batubara dalam korupsi dana bansos covid-19 pada kompas.com. Jurnal Kajian Media, 5.

Azizaty, S. S., & Putri, I. P. (2018). Analisis Narasi Tzvetan Todorov Pada Film Sokola Rimba. ProTVF, 2, 51–67.

Barus, J. B., Sukadi, & Natajaya, I. N. (2022). Pembagian Harta Warisan Bagi Anak Laki-Laki Dan Perempuan Berdasarkan Hukum Adat Budaya Karo Di Desa Manuk Mulia Kecamatan Tiga Panah Kabupaten Karo. Jurnal Media Komunikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4.

Carolina, T. (2019). Dimensions Of National Culture – Crosscultural Theories. Studies in Business and Economics.

Chinmi, M., Marta, R. F., Haryono, C. G., Fernando, J., & Goswami, J. K. (2020). Exploring Online News As Comparative Study Between Vendatu At Indiaand Ruangguru From Indonesia In Covid-19. Journal Of Content, Community, & Communication, 11.

Christina, E., & Setyanto, Y. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Colourfun Booth Dalam Menjaga Konsumen Di Era New Normal. Prologia, 5(2).

Darmawan, A. A., & Simanjuntak, M. B. (2022). Analysis Of Bilal’s Characteristics In Bilal’s Film: A New Breed Of Hero By Ayman Jamal: Don’t Have To Be Noble To Give Meaning. International Journal Of Education And Literature, 1.

Firmando, H. B. (2020). Kearifan Lokal Minuman Tradisional Tuak Dalam Merajut Harmoni Sosial Di Tapanuli Bahagian Utara. Aceh Antropological Journal, 4(2).

Frommen, J. G. (2019). Aggressive communication in aquatic environments. Functional Ecology.

Hamzah, A., Efyanti, Y., & Rasidin. (2020). Pelaksanaan Adat Margondang Pada Pesta Pernikahan: Pergumulan Antara Nilai Luhur Budaya Dan Tuntutan Prakmatis. Jurnal Hukum Dan Syariah De Jure, 12.

Haryono, C. G., & Sari, K. W. (2018). Hegemoni Budaya Patriarki Pada Film (Analisis Naratif Tzvetan Todorov Terhadap Film Kartini 2017). Jurnal Komunikasi, 12(1).

Izzulhaq, B., & Simanjuntak, M. B. (2022). The Importance of Communication In The Family” Ali and The Queens of Queens”. International Scientific Journal of Social, Education, Humanities, 1.

Lee, K. L. (2019). Comparative Emic-Etic Review Of Zhang De And Trompenaars Corporate Culture. 2nd International Conference on Tourism, Business and Humanities (ICTBH 2019)At: Malaysia.

Maizan, S. H., Bashori, K., & Hayati, E. N. (2020). Analytical Theory : Gegar Budaya (Culture Shock). Psycho Idea, 18(2).

Marta, R. F., & Suryani, A. (2016). Dampak Kekuatan Informasi Film Ngenest terhadap Penilaian Komunitas Stand Up Indonesia di Jakarta. Jurnal Aspikom, 3.

Mudjiono, Y. (2011). Kajian Semiotika Dalam Film. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1.

Nurtikasari, Y., Alam, S., & Hermanto, T. I. (2022). Analisis Sentimen Opini Masyarakat Terhadap Film Pada Platform Twitter Menggunakan Algoritma Naive Bayes. Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(4).

Pipas, M. D. (2010). Assertive Communication Skills. In Assertive Communication Skills.

Pirlog, A. (2021). National Cultural Profile in the Republic of Moldova According Hofstede and Trompenaars-Hampden-Turner Models . Review Of Comparative Management, 22(4).

Ratnasari, D., Panggabean, H., & Marta, R. F. (2021). Persepsi Kesetaraan Gender Laki-Laki terhadap Perempuan Anggota DPR pada Jabatan Strategis di DPR. Jurnal Studi Gender, 14(1).

Siahaan, E., & Tandyonomanu, D. (2022). Marsaor Paradotan Pada Pernikahan Pariban Suku Batak Toba di Kota Surabaya. Jurnal Ilmu Komunikasi The Commercium, 5.

Sianturi, J. N. (2017). Makna Anak Laki-Laki Di Masyarakat Batak Toba (Studi Kasus Di Kota Sidikalang Kabupaten Dairi Provinsi Sumatera Utara). Jurnal Online Mahasiswa, 4(2).

Stephanie, V., & Loisa, R. (2022). Hubungan Aliran Komunikasi Organisasi dan Gaya Komunikasi Kepemimpinan dengan Kinerja Karyawan PT Maybank Indonesia Cabang Medan. Prologia, 6(1).

Darma, S. (2022). Struktur Cerita Pada Film Pendek “ Lenyap Dalam Sunyi . Proporsi.

Susanti, K., & Sriganda, M. L. D. R. (2021). Gaya Komunikasi Ferdy Tahier dan Didi Riyadi dalam Tayangan Ferdy and Didi Show pada Kanal DiTivi. Communications, 3.

Taum, Y. Y. (2018). The Problem Of Equilibrium In The Panji Story: A Tzvetan Todorovs Narratology Perspective. International Journal Of Humanity Studies, 2(1).

Tocar, S. D. (2019). Comparative analysis of some cultural dimensions systems: a qualitative value-based approach. Cross Cultural Management Journal, 21(1).

Tomascikova, S. (2009). Narrative theories and narrative discourse. Philogy and Cultural Studies.

Wulandari, R. A. (2019). Gambaran nilai budaya dan kearifan lokal dalam film Wood Job! Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 7(2).

Yohandi, Y. (2018). Analisis Narasi Toleransi Beragama Dalam Film 99 Cahaya Di Langit Eropa. Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 12(2).

Yulisinta, F., Marta, R. F., Panggabean, H., Wang, C., & Gatcho, A. R. G. (2023). International Journal of Visual and Performing Arts. International Journal Of Visual And Performing Arts, 5(1).

Zibun, Y. (2019). Dimensi Diegetic Dan Non-Diegetic Dalam Konsep Penata Suara Film Kapiambeng. ISI Denpasar.

Most read articles by the same author(s)