Analisis Narasi Tentang Coming Out Pada Film Bertema LGBT di Netflix

Jeceline Jeceline, Suzy Azeharie
| Abstract views: 206 | views: 171

Abstract

In the recent years LGBT issues are frequently discussed. Society assumes they cause social problem hence leading to rejection. LGBT communities are facing difficulties to express their sexual identity, usually called 'coming out'. Several films are narrating the 'coming out' process to capture the point of view from the members of this group. The purpose of this study is to examine the storyline about 'coming out' in LGBT-themed films according to Tzvetan Todorov’s narrative analysis. This research uses qualitative method focusing on the narrative content in those movies. Data collection is done via observation and in-depth interview with two interviewees. From these findings combined with data analysis, it concluded the narrative storyline in films based on Tzvetan Todorov’s theory are divided into three parts. It begins with equilibrium, then conflicts build up in the middle of the film, and finally the solution to equilibrium is found. 'Coming out' process and struggles are depicted from scenes and dialogues on the film which aligned with findings from the interviewees. The result of this study shows that every part in ‘coming out’ process are shown in Alex Strangelove film. Meanwhile there are two parts in ‘coming out’ process that are shown in Handsome Devil film.

Kelompok LGBT telah menjadi salah satu isu di dalam masyarakat yang menjadi isu panas. Masyarakat yang menolak menganggap bahwa kelompok ini dapat menimbulkan masalah sosial. Penolakan tersebut menyebabkan kelompok LGBT kerap menghadapi kesulitan dalam mengungkapkan identitas seksualnya atau sering disebut dengan ‘coming out’. Banyak film yang saat ini mengangkat tentang coming out untuk menangkap sudut pandang kelompok tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui narasi alur cerita tentang ‘coming out’ pada film bertema LGBT menurut teori Tzvetan Todorov. Teori yang digunakan pada penelitian adalah teori komunikasi massa dan teori narasi Tzvetan Todorov. Penulis menggunakan pendekatan kualitatif dan metode analisis narasi. Melalui observasi terhadap dua film dan wawancara mendalam dengan dua informan menunjukkan narasi alur cerita pada film yang diteliti menurut Tzvetan Todorov dibagi menjadi tiga bagian. Dimulai dengan adanya keseimbangan kemudian terjadi konflik pada pertengahan film hingga akhirnya ditemukan jalan keluar untuk kembali pada keseimbangan pada akhirnya. Proses ‘coming out’ dapat dilihat pada beberapa adegan dan dialog yang terdapat pada film. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada film Alex Strangelove ditemukan semua tahapan proses ‘coming out’. Sedangkan pada film Handsome Devil ditemukan dua tahapan proses coming out.

Keywords

Tzvetan Todorov’s Narrative Analysis; Netflix film; Coming Out

Full Text:

PDF

References

Azizaty, Siti Shadrina & Idola Perdini Putri. (2018). Analisis Narasi Tzvetan Todorov pada Film Sokola Rimba. 2(1). 51-67

Eriyanto. (2013). Analisis Naratif: Dasar-dasar dan Penerapannya dalam Analisis Teks Berita Media. Jakarta: Kencana

Oktaviana, Elizabeth Rida et al. (2020). Coming Out pada Kaum Lesbian di Semarang. 9(1). 23-29

Perrin-Walqvist, Renée & Josephine Lindblom. (2015). Coming Out as Gay: A Phenomenological Study About Adolescents Disclosing Their Homosexuality to Their Parents. 43(3). 467-480

Ramadhanti, Aureliya & Suzy Azeharie. (2020). Penerimaan LGBT oleh Tempat Ibadah. Jurnal Koneksi. 4(2). 301-309.

https://journal.untar.ac.id/index.php/koneksi/article/view/8146/0

Risyani, Nurul Haq Bilqi. (2020). Analisis Narasi Tzvetan Todorov dalam Film Keluarga Cemara sebagai Komunikasi Keluarga. Skripsi. Malang: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Muhammadiyah Malang.

Subhrajit, Chatterjee. (2014). Problems Faced by LGBT People in the Mainstream Society: Some Recommendations. 1(5). 317-331

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Copyright (c) 2021 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.