Pengaruh Kampanye Cup of Courage Starbucks terhadap Minat Beli Produk Minuman Pink Voice di Starbucks Stasiun Jakarta Kota

Reynaldi Putra, Diah Ayu Candraningrum
| Abstract views: 212 | views: 201

Abstract

Along with the habits of the Indonesian people in consuming coffee which has become a hereditary tradition, many coffee shops with new brands and identities are starting to emerge and spread in various regions in Indonesia. One of the biggest companies in the world in the coffee industry is Starbucks. This study discusses one of the Starbucks campaigns that carries the theme of Cup of Courage. In this study there are two variables, namely the campaign variable and buying interest. This study uses quantitative techniques with survey methods and uses Starbucks Jakarta City Station as an observation unit. Primary data were collected by purposive sampling method, and 100 respondents were collected who were directly related to the Cup of Courage campaign. Data analysis using SPSS  for windows 15. Based on the results of research conducted there is a very strong influence between the Cup of Courage campaign on buying interest in Pink Voice beverage products, which are in the interval 0.8-1.00 on the correlation coefficient test results.

Seiring dengan kebiasaan masyarakat Indonesia dalam mengkonsumsi kopi yang sudah menjadi tradisi turun temurun, banyak kedai kopi dengan merek dan identitas baru yang mulai bermunculan dan tersebar di berbagai daerah di Indonesia. Salah satu perusahaan besar di dunia dalam bidang industri kopi ialah Starbucks. Penelitian ini membahas mengenai salah satu kampanye Starbucks yang mengusung tema Cup Of Courage. Didalam penelitian ini terdapat dua variabel, yaitu variabel kampanye dan minat beli. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan metode pengumpulan data berupa survei, dan menggunakan Starbucks Stasiun Jakarta Kota sebagai unit observasi. Data primer dikumpulkan dengan metode purposive sampling, dan terkumpul sebanyak 100 responden yang berkaitan langsung dengan kampanye Cup Of Courage. Analisis data menggunakan SPSS di windows 15. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan terdapat pengaruh yang sangat kuat antara kampanye Cup Of Courage terhadap minat beli produk minuman Pink Voice, yang berada di interval 0,8-1,00 pada hasil uji Koefisien Korelasi.

Keywords

aida; buying interest; campaign

Full Text:

PDF

References

Aprianto, Nico. Candraningrum,DA. (2020). Pengaruh Personal Selling terhadap Minat Beli Produk PRUlink Generasi Baru Nasabah Prudential Life Assurance Indonesia. Jurnal Komunikasi Untar Prologia. Vol. 3, No. 2, Desember 2019, Hal 313–319.

Atmaja, K. J., & Wijaya, I. N. S. W. (2019). Pengembangan Sistem Evaluasi Kinerja Dosen (E-Kuesioner) Stmik Stikom Indonesia. JST (Jurnal Sains dan Teknologi), Vol. 8, No. 1, Hal 55-64.

Hendarsono, Gersom. Sugiharto, Sugiono. (2013). Analisa Pengaruh Experiential Marketing Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Cafe Buntos 99 Sidoarjo. Jurnal Manajemen Pemasaran, Vol. 1, No. 2, Hal 1-8.

Herdiansyah, Haris. (2010). Metedologi Penelitian Kualitatis Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta Selatan: Salemba Humanika.

Meldarianda, Resti. Henky, Lisan S. (2010). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Minat beli produk minuman Pink Voice Pada Resort Café Atmosphere Bandung. Jurnal Bisnis dan Ekonomi (JBE), September 2010, Hal. 97 – 108.

Ningrum, I. T. J., & Nilowardono, S. (2016). Pengaruh Event dan Brand Image Terhadap Minat Beli Produk Rokok Sampoerna A Mild Pada PT HM Sampoerna Area Marketing Surabaya. Jurnal Manajemen Kinerja. Vol. 2, No. 1, Hal. 57-69.

Nisfiannoor, Muhammad. (2013). Pendekatan Statistika Modern Aplikasi dengan Software SPSS dan E-Views. Jakarta: Penerbit Universitas Trisakti.

Putri, A. D., & Setiawina, D. (2013). Pengaruh Umur, Pendidikan, Pekerjaan Terhadap Pendapatan Rumah Tangga Miskin Di Desa Bebandem. Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, Vol. 2 No.4. Hal. 173-180. ISSN 2303-0178

Rizky, Muhammad Fakhru.Nst. Yasin, Hanifa. (2014). Pengaruh Promosi Dan Harga Terhadap Minat Beli Perumahan Obama Pt. Nailah Adi Kurnia Sei Mencirim Medan. Jurnal Manajemen & Bisnis. Vol. 14 No. 02 Oktober 2014 ISSN 1693-7619.

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri

Siregar, Syofian. (2015). Statistika Terapan Untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama

Sullivan, G. M., & Artino Jr, A. R. (2013). Analyzing and interpreting data from Likert-type scales. Journal of graduate medical education, Vol. 5, No. 4, 541-542. December 2013

Venus, Antar. (2019). Manajemen Kampanye: Panduan Teoretis dan Praktis dalam Mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Edisi Revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Yu-Te Tu,Chin-Mei Wang,Hsiao-ChienChang. (2012). Corporate Brand Image and Customer Satisfaction on Loyalty: An Empirical Study of StarbucksCoffee in Taiwan. Journal Of Social and Development Science. Vol. 3, No. 1, pp. 24-23. Februari 19. 2020.

Copyright (c) 2021 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.