Pengaruh social media marketing, akreditasi, dan fasilitas terhadap intensi memilih Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tarumanagara
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the impact of advertising on social media, accreditation and facilities on students' intentions in choosing the Faculty of Economics and Business, Tarumanagara University. This study uses a quantitative approach. The survey method is used to obtain or collect research data. The survey method is a research approach that involves collecting data from respondents or participants through questions or statements that have been prepared in advance. The sample will be taken using the non-probability sampling method because each member of the population has a different chance of being selected. This study uses a Likert scale, which usually consists of five responses. The data obtained from the results of the questionnaire distribution will be further analyzed using the SPSS (Statistical Program for Social Science) analysis tool to test validity and reliability. The results of the study have shown that there is a significant influence of Social Media Marketing, accreditation and facilities on the Intention to choose the Faculty of Economics and Business, Tarumanagara University. The results of the validity test on the four variables of Social Media Marketing, Facilities, Accreditation and Intention to choose the Faculty of Economics and Business, Tarumanagara University show that all are valid, because the calculated t value is greater than the t table value, so all statements are valid. In the Reliability test, it can be seen that all Cronbach's alpha values are greater than 0.6 so that it can be said that all variables are reliable.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dampak iklan di media sosial, akreditasi dan fasilitas terhadap intensi mahasiswa dalam memilih Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tarumanagara. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Metode survei digunakan untuk mendapatkan atau mengumpulkan data penelitian. Metode survei merupakan pendekatan penelitian yang melibatkan pengumpulan data dari responden atau partisipan melalui pertanyaan atau pernyataan yang telah dipersiapkan sebelumnya. Sampel akan diambil menggunakan metode non-probability sampling karena setiap anggota populasi memiliki peluang yang berbeda untuk dipilih. Penelitian ini menggunakan skala Likert, yang biasanya terdiri dari lima tanggapan. Data yang telah didapatkan dari hasil penyebaran kuesioner akan dilakukan analisis lebih lanjut menggunakan alat analisis SPSS (Statistical Program for Social Science) untuk dilakukan pengujian validitas dan reliabilitas. Hasil penelitian telah menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan dari Sosial Media Marketing, akreditasi dan fasilitas terhadap Intensi memilih Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tarumanagara.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: and introduction to theory and research. USA: Addison-Wesley Series in Social Psychology
Akmal Musyadat Cholil. (2020). BRAND AWARENESS IDEAS. Quadrant.
Alfa Gratia Pelupessy, & Yanuar. Pengaruh Facilitating Conditions dan Social Influences Terhadap Konstruk Technology Acceptance Model Pada Mahasiswa Konsumen Gopay dan Ovo di Jakarta. JURNAL MANAJEMEN BISNIS DAN KEWIRAUSAHAAN/Volume 4/No.6/November-2020: 328-333 E-ISSN : 2598-0289. https://journal.untar.ac.id/index.php/jmbk/article/view/9835/6604
Allen, R. (2020, 1 8). Social media marketing trends 2020. Retrieved from Social media marketing trends 2020: https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/social-media-marketing-trends-2020/
Apa itu Konsep Aida dalam Komunikasi Pemasaran (2022). https://www.kompas.com/skola/read/2022/01/15/110000769/apa-itu-konsep-aida-dalam-komunikasi-pemasaran
Arya, V., Sethi, D., & Verma, H. (2018). Are emojis fascinating brand value more than textual language? Mediating role of brand communication to SNS and brand attachment. Corporate Communications: An International Journal, 23(4), 648–670. HYPERLINK. https://doi.org/10.1108/CCIJ-03-2018-0036 https://doi.org/10.1108/CCIJ-03-2018-0036
BAN-PT. (2019, Juli 1). Lampiran Peraturan Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi Nomor 3 tahun 2019 tentang. Retrieved from https://www.banpt.or.id/wp-content/uploads/2019/09/Lampiran-02-PerBAN-PT-3-2019-Kriteria-dan-Prosedur-IAPT-3_0.pdf.
BigEvo. (2023, Juli 13). Sejarah Media Sosial. Retrieved from Konsep dan Sejarah Media Sosial dari Masa ke Masa: https://bigevo.com/blog/detail/sejarah-media-sosial
Dosen, D. (2021, Oktober 15). Mengenal Apa Itu SAPTO dan Alur Akreditasi Online di Dalamnya. Retrieved from Mengenal Apa Itu SAPTO dan Alur Akreditasi Online di Dalamnya: https://duniadosen.com/sistem-akreditasi-perguruan-tinggi-online-sapto/osen, D. (2021, Oktober 15). Mengenal Apa Itu SAPTO dan Alur Akreditasi Online di Dalamnya. Retrieved from Mengenal Apa Itu SAPTO dan Alur Akreditasi Online di Dalamnya: https://duniadosen.com/sistem-akreditasi-perguruan-tinggi-online-sapto/
Fernandes, J. O., & Singh, B. (2022). Accreditation and ranking of higher education institutions (HEIs): Review, observations, and recommendations for the Indian higher education system. The TQM Journal, 34(5), 1013-1038. ttps://doi.org/10.1108/TQM-04-2021-0115
Firdiansyah, A. (2022). Memahami Social Media Marketing, dari Pengertian Sampai Strateginya. Glints. https://glints.com/id/lowongan/apa-itu-social-mediamarketing/#.ZFNLlqBBy5
Kaplan, A. & Haenlein, M. (2010). User of the world, unite! the challenge! and opportunities of social media. Prancis: Business Horizons.
Kasali, R. (2007). Manajemen Periklanan Konsep dan Aplikasinya di Indonesia. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti
Kotler dan Keller. (2014). Buku Prinsip Prinsip Pemasaran By Philip Kotler Gary Armstrong Edisi 12 Jilid I&2. Edisi Ke 13. Jakarta: Erlangga.
Kotler dan Keller. (2014). Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi Ke 13. Jakarta: Erlangga.
Ngulandri, Warastri Mutada. (2016). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Tentang Fasilitas Dan Pelayanan Perpustakaan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Pengguna Layanan Perpustakaan Pusat Universitas Negeri Yogyakarta.
Nirwana, (2012) Pemasaran Jasa, Penerbit Alta, Jakarta
Setyani, U.(2007). Hubungan antara konsep diri dengan intensi mencontek pada siswa sma negeri 2 semarang.Skripsi. Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran. Universitas Diponegoro. Semarang
Shareef, M. A., Mukerji, B., Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., & Islam, R. (2019). Social media marketing: Comparative effect of advertisement sources. Journal of Retailing and Consumer Services, 46 (September 2017), 58–69. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.11.001
Smet, B. (1994). Psikologi Kesehatan. Jakarta : Grasindo.
Sri Widyastuti. (2017). MANAJEMEN KOMUNIKASI PEMASARAN TERPADU (Iskandar Hadi (ed.)). FEB-UP Press.
Virla Morelin, & Hetty Karunia Tunjungsari. Pengaruh Visual Social Media Marketing Pada Customer Purchase Intenttion: E-WOM Sebagai Mediasi di Industri Skincare. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan ISSN 2657-0025 (Versi Elektronik) Vol. 06, No. 02, April 2024 : hlm 544 –55. https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/29857/17960