Strategi Pemasaran Produk Geotextile di Perusahaan X

Main Article Content

Alvin Andrew Alim
Anas Lutfi

Abstract

Company X is a company engaged in the textile industry and produces a product called pp woven bag. Although it was only established in 2016. This research was conducted to provide input to Company X to be able to strengthen its market share and also look for opportunities regarding geotextile products and segments. The research method used in the writing of this thesis is SWOT analysis and five competitive forces to identify strengths, weaknesses, as well as opportunities, threats and competition in the industry. Then Develop strategies and tactics for company X using segmenting, targeting, positioning (STP) and marketing mix. The results of this study are the highest segments in the construction of highways and toll roads because they have the highest needs, and need to make Geotextile products of type 300 and 350 GSM to be able to strengthen its market share and create new products such as jumbo bags that require machines and similar raw materials for the production process so that they do not have dependency in infrastructure. Then need to create a marketing place in big cities to be able to strengthen relationships with consumers and provide information to potential customers about the product, product quality, and price. Another thing that can be done is to create a strategy in the form of a loyalty program to make it easier for consumers to make purchases because of the high cost and product needs that make some companies have difficulty buying Geotextile products.

 

Perusahaan X merupakan perusahaan yang bergerak di bidang industri tekstil dan menghasilkan produk yang bernama pp woven bag. Meskipun baru berdiri pada Tahun 2016. Penelitian ini dilakukan untuk memberikan masukan kepada Perusahaan X untuk dapat memperkuat market sharenya dan juga mencari peluang mengenai produk geotextile dan segmen. Adapun metode penelitian yang dipergunakan dalam penulisan karya akhir ini adalah SWOT analisis dan five competitive forces untuk mengidentifikasi kekuatan, kelemahan, serta peluang, ancaman dan persaingan di industri tersebut. Kemudian Menyusun strategi dan taktik untuk perusahaan X menggunakan segmenting, targeting, positioning (STP) dan marketing mix. Hasil dari penelitian ini adalah segmen yang paling tinggi berada pada pembangunan jalan raya dan jalan tol dikarenakan memiliki kebutuhan yang paling tinggi, serta perlu membuat produk Geotextile jenis 300 dan 350 GSM untuk dapat memperkuat market sharenya dan menciptakan produk baru seperti jumbo bag yang memerlukan mesin dan bahan baku yang serupa untuk proses produksinya sehingga tidak memiliki ketergantungan dibidang infrastruktur. Kemudian perlu membuat tempat pemasaran di kota – kota besar untuk dapat memperkuat hubungan dengan konsumen dan memberikan informasi kepada calon konsumen tentang produk, kualitas produk, dan harga. Hal lain yang dapat dilakukan adalah menciptakan strategi berupa program loyalty untuk dapat mempermudah konsumen dalam melakukan pembelian dikarenakan biaya dan kebutuhan produk yang tinggi menjadikan beberapa Perusahaan kesulitan dalam membeli produk Geotextile.

Article Details

How to Cite
Alim, A. A., & Lutfi, A. (2021). Strategi Pemasaran Produk Geotextile di Perusahaan X. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 5(3), 273–278. https://doi.org/10.24912/jmbk.v5i3.11862
Section
Articles
Author Biographies

Alvin Andrew Alim, Universitas Tarumanagara

Program Studi Magister Manajemen Program Pascasarjana

Anas Lutfi, Universitas Tarumanagara

Program Studi Magister Manajemen Program Pascasarjana

References

Anggraini, A. (2009). Usulan Perumusan Strategi Perusahaandengan Analisis SWOT: Studi Kasus PT. Saung Angklung Udjo Bandung. Tesis Magister Manajemen. Universitas Padjajaran.

Firmansyah, F. & Abdilah, K. F. (2014). Analisis SWOT dalam penentuan strategi pemasaran produk pembiayaan pada PT. Panin Bank Syariah, Tbk. kantor cabang Malang. Modernisasi, 10(2), 77 – 96

Hajar, I., Mahrani, S. W., & Sinarwati. (2014). Segmentation, targeting, positioning and strategy of radio company in Kendari, Southeast Sulawesi. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 3, 47 – 54. IISN 2319-7714.

Kartajaya, H., & Yuswohady, S. (2005). Attracting Tourists Traders Investors: Strategi Memasarkan Daerah di Era Otonomi.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Young, D. (2004). Attracting Investors: A Marketing Approach to Finding Funds for Your Business. New Jersey

McCarthy, E. J. (1985). Dasar-dasar Pemasuran. Alih Bahasa Gunawan Hutauruk. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Porter, M. E. (2008). On Competition (Updated and expanded ed.). Boston: Harvard Business School Publishing.

Sutisna. (2002). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Bandung: Rosdakarya.

Vladi, E. (2014). Tourism Development strategies, SWOT analysis and improvement of Albania’s Image. European Journal of Sustainable Development, 3, 167-178. ISSN: 2239-5938.