Pengembangan Branding Arung Jeram di Bogor Barat (New Venture Creation)

Main Article Content

Kusmayadi Kusmayadi
Eddy Supriyatna MZ

Abstract

The development of branding in this article is to examine strategies for the best implementation that can be applied to the design of branding and re-branding of Aligator Rafting tours in West Bogor. Branding is the giving of a name, term, sign, symbol, design, or a combination of these, which is made to identify the goods or services or groups of sellers and to differentiate them from those of competitors. The concepts used include; brand strategy, brand personality, and brand positioning which are then analyzed to determine branding design as well as branding design steps which are continued by design in the implementation of the re-branding of Aligator Rafting by changing the appearance of the design, which can then be used as corporate identity, including logotype, a mascot that takes the icon reptile as the mascot of Aligator Rafting which is of course visualized by the interests of Aligator Rafting, so that the brand image can be accepted by the public.

 

Pengembangan branding pada artikel ini adalah mengkaji strategi-strategi untuk implementasi terbaik yang dapat diterapkan pada perancangan branding dan re-branding wisata arung jeram Aligator Rafting di Bogor Barat. Branding adalah pemberian nama, istilah, tanda, simbol, rancangan, atau kombinasi dari semuanya, yang dibuat dengan tujuan untuk mengidentifikasikan barang atau jasa atau kelompok penjual dan untuk membedakan dari barang atau jasa pesaing. Konsep-konsep yang dipergunakan diantaranya; brand strategy, brand personality, dan brand positioning yang selanjutnya dianalisis untuk menentukan perancangan branding sekaligus langkah-langkah perancangan branding yang diteruskan desain dalam implementasi re-branding Aligator Rafting dengan merubah perwajahan desain, yang selanjutnya dapat dijadikan corporate identity, meliputi logotype, maskot yang mengambil icon reptil sebagai maskot Aligator Rafting yang tentunya divisualisasikan sesuai dengan kepentingan Aligator Rafting, sehinga brand image bisa dapat diterima oleh publik selanjut visi dan misi serta tujuan Aligator Rafting dapat terwujud sekaligus turut serta dalam mewujudkan Bogor Barat menjadi destinasi wisata nasional dengan segala potensi yang ada.

Article Details

How to Cite
Kusmayadi, K., & Supriyatna MZ, E. (2022). Pengembangan Branding Arung Jeram di Bogor Barat (New Venture Creation). Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 6(3), 324–328. https://doi.org/10.24912/jmbk.v6i3.18675
Section
Articles
Author Biographies

Kusmayadi Kusmayadi, Universitas Tarumanagara

Program Studi Magister Manajemen, Program Pascasarjana

Eddy Supriyatna MZ, Universitas Tarumanagara

Program Studi Magister Manajemen, Program Pascasarjana

References

Hermawan, A. (2012). Komunikasi pemasaran. Erlangga.

Kotler, P. (2003). Marketing management (11th ed.). Prentice Hall.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing management (14th ed.). Prentice Hall.

Schultz, D. E., & Barnes, B. E. (1999). Strategic brand communication campaigns (5th ed.). McGraw-Hill.

Surachman, S. A. (2008). Dasar-dasar manajemen merek: Alat pemasaran untuk memenangkan persaingan (1st ed.). Bayumedia Publishing.

Susanto, A. B., Soehadi, A. W., Nurbasari, A., Dharmmesta, B. S., Subroto, B., Affif, F., Satyagraha, H., Salim, L., Huseini, M., & Pawitra, T. (2004). Value marketing - Paradigma baru pemasaran. Mizan Pustaka.

Suyanto, M. (2006). Strategi perancangan iklan outdoor kelas dunia. Andi.