PENINGKATAN KETANGGUHAN DAN KELEKATAN ORANGTUA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DALAM MENGATASI STRES PENGASUHAN DI MASA PANDEMIK COVID-19

Main Article Content

Naomi Soetikno
Pamela Hendra Heng
Nevy Prinanda Putri
Inke Ayu Pertiwi

Abstract

Children are a gift from God that is coveted by every married couple. The child will be the hope of the next generation that is better than the child's parents. Parents always expect their children to develop well and perfect physically, socially, mentally and cognitively. However, in reality this desire is sometimes not in line with expectations, especially parents who get their children as children with special needs. In the COVID-19 pandemic situation, handling children with special needs can be a challenge for parents. Many parents are unable to cover up their feelings of stress, anxiety, fear, hopelessness, inadequacy, and panic in a pandemic situation. Moreover, parents who work from home during the pandemic must also divide their time to teach children with special needs to learn from home (study from home) so that the challenges they face are increasing as well. Therefore, to cope with parenting stress, parents need to increase resilience and attachment. The provision of psychoeducation in an effort to increase parental resilience and attachment is an approach used and given to parents in special needs schools during the Covid-19 pandemic. By giving pre-test and post-test to measure the understanding of participant (parents and teachers) regarding the parenting stress, attachment, and resilience, the difference was obtained ranging from 0.02-0.54, which indicated that there was an increase in understanding of the participants. 

ABSTRAK:

Anak adalah anugerah dari Tuhan yang didambakan oleh setiap pasangan suami istri. Anak akan menjadi harapan penerus generasi yang lebih baik dari orangtua sang anak. Orangtua selalu mengharapkan anak mereka dapat berkembang dengan baik dan sempurna secara fisik, sosial, mental dan juga kognitif. Namun pada kenyataannya keinginan tersebut terkadang tidak sesuai dengan harapan, khususnya orangtua yang mendapatkan anaknya sebagai anak berkebutuhan khusus. Dalam situasi pandemic COVID-19, penanganan anak-anak berkebutuhan khusus dapat menjadi tantangan bagi orangtua. Banyak orangtua yang tidak dapat menutupi rasa stres, cemas, takut, putus asa, tidak mampu, dan panik dalam situasi pandemik. Terlebih lagi orangtua yang bekerja dari rumah (work from home) selama pandemik juga harus membagi waktu untuk mengajari anak berkebutuhan khusus belajar dari rumah sehingga tantangan yang dihadapi semakin meningkat pula. Untuk mengatasi stress pengasuhan, orangtua perlu meningkatkan ketangguhan dan kelekatan. Pemberian psikoedukasi dalam upaya peningkatan ketangguhan dan kelekatan orangtua merupakan pendekatan yang digunakan dan diberikan kepada para orangtua di sekolah kebutuhan khusus di masa pandemic Covid-19. Dengan pemberian pre-test dan post-test untuk mengukur pemahaman peserta yakni orangtua dan guru, mengenai stress pengasuhan, kelekatan orangtua, serta ketangguhan orangtua, didapatkan selisih berkisar 0.02-0.54, yang menunjukkan bahwa adanya peningkatan pemahaman dari peserta.

Article Details

How to Cite
Soetikno, N., Heng, P. H., Putri, N. P., & Pertiwi, I. A. (2021). PENINGKATAN KETANGGUHAN DAN KELEKATAN ORANGTUA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DALAM MENGATASI STRES PENGASUHAN DI MASA PANDEMIK COVID-19. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 4(2). https://doi.org/10.24912/jbmi.v4i2.12907
Section
Articles

References

Apriliyanti, D., Anugrahni, D., & Agustina, V. (2017) Hubungan Kemampuan Manajemen Stres Dengan Tingkat Stres Pada Orangtua Anak Tunagrahita Di Slbn 1 Palangkaraya. An-Nadaa, hal. 43-46.

Bitsika, V., Sharpley, C. F., & Bell, R. (2013). The Buffering Effect of Resilience upon Stress, Anxiety and Depression in Parents of a Child with an Autism Spectrum Disorder. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 533-543.

Chen, N., Zhou, M., Dong, X., Qu, J., Gong, F., Han, Y., ... & Zhang, L. (2020). Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. The lancet, 395(10223), 507-513.

Felizardo, S., Ribeiro, E., & Amante, M.J. (2016). Parental adjustment to disability, stress indicators and the influence of social support. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 217, 830 – 837

Furqon, M. A. (2013). Dinamika resiliensi pada janda: Studi kasus pada janda yang ditinggal mati pasangan di usia dewasa tengah di Dusun Plumpung Rejo, Desa Karang Tengah Kandangan Kediri (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Kiani, F., Khodabakhsh, M. R., & Hashjin, H. K. (2014). Comparison of Parenting-Related Stress and Depression Symptoms in Mother of Children with and without Autism Spectrum Diorder (ASD). International Journal od Pediatrics (Supplement 5), 2, 31-37.

Kurniadi, G., Atmodiwirjo, E. T., & Soetikno, N. (2019). HUBUNGAN ANTARA HARAPAN DAN STRES ORANG TUA YANG MEMILIKI ANAK DENGAN AUTISME. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 3(2), 358-366.

Narzisi, A. (2020). Handle the autism spectrum condition during Coronavirus (COVID-19) stay at home period: Ten tips for helping parents and caregivers of young children.

Nelson, C.W (2020). COVID-19: Time for WHO to reconsider its stance towards Taiwan. Nature, 579, 193.

Septiyani, N. (2018). Resiliensi Remaja Broken Home (Studi Kasus Remaja Putri di Desa Luwung RT 03 RW 02 Kecamatan Rakit Kabupaten Banjarnegara) (Doctoral dissertation, IAIN PURWOKERTO).

Stubbs, S. 2002. Pendidikan Inklusif: Ketika Hanya Ada sedikit Sumber (terjemahan oleh Septaviana). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia dan idpnorway.

Syafarana, I.A.N. & Chairani, A. (2020). “Pelaksanaan Pembelajaran Anak Berkebutuhan khusus pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Inklusif SDN 12 Gedong”. Jurnal Ortopedagogia, 6(2), 125-129.

World Health Organization (WHO). (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19. Retrieved from: https://www.who.int/dg/speeches/detail/whodirector-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-202