BELAJAR SEHAT DENGAN CARA MENYENANGKAN: IMPLEMENTASI KARTU SEHAT DI SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Mariani Angeline
Saula Rahmadianti Krisma Pertiwi
Aurelia Naftali Kalengkongan
Bernike Burnama
Novario Jaya Perdana

Abstract

ABSTRACT


Awareness of the importance of health from an early age is a fundamental aspect in shaping healthy lifestyle living  behaviours among children. Monitoring student's health is essential as it directly affects the quality of education, development, and the future of the students. Good health enables children to learn more effectively, enhances concentration, and supports better academic archievement. Previous studies have shown that similar programs can increase the understanding of students, parents, and educators regarding the importance of periodic health check-ups. Therefore, this activity aims to help students understand the signifivance of maintaining their health from an early age, which is crucial in establishing a sustainable healty lifestyle. This study aims to improve elementary school student's health awareness through the use of a "Health Card", a simple and child-friendly health monitoring tool. The Health Card collects basic student information such as body weight and height. The activity methods used in this program include a brief introduction to health checking tools such as digital weighing scales and digital height measurement device. In addition, data collection is conducted using the Scale Development for Measuring Health Consciousness: Re-conceptualization. The participants in this activity were fourth, fifth, and sixth-grade students from SDN 01 Ciherang. With the availability of personal health identification cards, children's health information becomes more accessible and easier to monitor, enabling early prevention and intervention for potential health problems. Implementation to similar programs in other schools is expected to be a preventive measure in maintaining children's health sustainably.


Keywords: students, health check-up, health awareness, medical information records, health education.


 


ABSTRAK


Kesadaran akan pentingnya kesehatan sejak dini merupakan aspek fundamental dalam pembentukan perilaku hidup sehat pada anak. Mengawasi kesehatan siswa merupakan salah satu hal penting karena berpengaruh langsung pada kualitas pendidikan, perkembangan, dan masa depan siswa. Kesehatan anak yang baik memungkinkan untuk belajar lebih efektif, meningkatkan konsentrasi, dan meraih prestasi yang lebih baik. Hasil penelitian sebelumnya menunjukan bahwa program sejenis dapat meningkatkan pemahaman siswa, orang tua, dan tenaga pendidik terhadap pentingnya pemeriksaan berkala. Maka dari itu, kegiatan ini diperlukan agar para siswa dapat memahami pentingnya menjaga kesehatan sejak dini, hal tersebut dilakukan untuk  membentuk pola hidup sehat yang berkelanjutan. Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kesadaran kesehatan siswa sekolah dasar melalui media Kartu Sehat, alat bantu kesehatan yang sederhana dan mudah digunakan oleh anak-anak. Kartu Sehat mengumpulkan data siswa serta informasi dasar seperti berat badan dan tinggi badan siswa. Metode kegiatan yang digunakan dalam pengabdian ini adalah pengenalan singkat mengenai alat bantu pengecekan kesehatan yaitu timbangan digital dan pengukuran tinggi badan digital, selain itu pengambilan data menggunakan kuesioner Scale Development for Measuring Health Consciousness: Re-conceptualization. Peserta kegiatan adalah siswa sekolah dasar kelas IV, V, dan VI SDN 01 Ciherang. Dengan adanya kartu identitas kesehatan, informasi kesehatan anak lebih mudah diakses dan dimonitor, sehingga memungkinkan tindakan pencegahan dan penanganan dini terhadap potensi masalah kesehatan. Implementasi program serupa di sekolah lain diharapkan dapat menjadi langkah preventif dalam menjaga kesehatan anak secara berkelanjutan.


Kata kunci: siswa, pengecekan kesehatan, kesadaran menjaga kesehatan, catatan informasi medis, edukasi kesehatan.

Article Details

How to Cite
Angeline, M., Saula Rahmadianti Krisma Pertiwi, Aurelia Naftali Kalengkongan, Bernike Burnama, & Novario Jaya Perdana. (2025). BELAJAR SEHAT DENGAN CARA MENYENANGKAN: IMPLEMENTASI KARTU SEHAT DI SEKOLAH DASAR . Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 8(3), 584–592. https://doi.org/10.24912/jbmi.v8i3.34767
Section
Articles

References

Alanzi, R. Z., Asiri, T. M., Aldossary, N. A., Alawad, A. A., Alzamil, A. A., Alnaim, A. K., Kattan, S. A., Alkahtani, J. M., Alqahtani, T., & Alkhaldi, N. K. (2024). Measurement of the level of health awareness among middle school students in Saudi Arabia in the Eastern Province. Journal of Cardiovascular Disease Research, 15(1), 606–614. https://www.jcdronline.org/admin/Uploads/Files/65a08e0262e2e9.76191120.pdf

Choirudin., A, Hanief., M, Muhammad. A. I., Radiwan., K, Budi., & Karnadi. (2023). Increasing the productivity of public health awareness through quality education. The International Journal of Education Management and Sociology, 2(4), 182–191. https://www.ijems.id/index.php/ijems/article/view/54/45

Departemen Kesehatan RI. 2002. Pedoman Pemberantasan Penyakit Saluran Pernafasan Akut. Jakarta: Departemen Kesehatan RI.

Gustiani, W., Kusuma, S. A., Apriani, H., Aria, A., & Saribanon, N. (2021). Enhancing health awareness through community participation. Journal of Social Political Sciences, 2(4), 311–327. https://e-journal.unas.ac.id/jsps/article/view/74/66

Hong, H. (2015). Scale development for measuring health consciousness: Re-conceptualization. Psychological Reports. https://doi.org/10.2466/03.PR0.116k26w4

Kemdiktisaintek. (2023). LLDIKTI III dorong perguruan tinggi dan mahasiswa membangun smart village di Cianjur. https://kemdiktisaintek.go.id/kabar-dikti/kampus-kita/lldikti-iii-dorong-perguruan-tinggi-dan-mahasiswa-membangun-smart-village-di-cianjur/

Muttaqiin, A. (2023). Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) pada Pembelajaran IPA Untuk Melatih Keterampilan Abad 21. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 13(1), 34-45. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i1.819

Notoatmodjo, Soekidjo. 2007. Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta: Rineka Cipta.

Sulistiarini, & Hargono, Rahmat. (2018). Hubungan perilaku hidup sehat dengan status kesehatan masyarakat Kelurahan Ujung. Jurnal Promkes, 6(1), 12–22.

SUWARDI, S. (2021). STEM (SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, AND MATHEMATICS) INOVASI DALAM PEMBELAJARAN VOKASI ERA MERDEKA BELAJAR ABAD 21. PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 40-48. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v1i1.337

Tiatri, S., Jap, T. B., Ie, M., Khotimah, A. H., Desfitriane, A., Nurkholiza, R., & Dinatha, V. O. D. (2024). Penggunaan teknologi digital dalam pembelajaran STEM bagi guru sekolah dasar. Universitas Tarumanagara. https://untar.ac.id/wp-content/uploads/2024/12/Buku-Luaran-PKM-Dikti-Sri-Tiatri.pdf

Wang, CY., Hsu, CJ., & Cai, D. (2022). Effects of food nutrition labels on the health awareness of school-age children. BMC Public Health, 22(1249). https://doi.org/10.1186/s12889-022-13613-y

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.