PELATIHAN PENYUSUNAN LAPORAN ARUS KAS DENGAN METODE PEMBELAJARAN JIGSAW BAGI SISWA/I SMA KRISTEN YUSUF

Main Article Content

Elsa Imelda
Elysia Via Christy
Karen Aurellia

Abstract

Accounting lessons are often considered boring and difficult. The closeness of accounting to arithmetic and mathematics often creates antipathy among students before starting to study accounting. Meanwhile, accounting lessons are one of the mandatory elective lessons that are characteristic of the internal Merdeka Belajar curriculum at SMA Kristen Yusuf. Therefore, accounting teaching techniques must be more varied so that students can easily grasp the lessons. When the Untar PKM team presents accounting material in the form of cash flow reporting, the team looks for appropriate learning techniques for students to more easily understand how to make cash flow reports. The cash flow report consists of 3 (three) parts, namely cash flow from operating activities, cash flow from investment activities and cash flow from financing activities. A learning technique that is quite interesting and easy so that students are able to understand this material is the jigsaw cooperative learning technique. Students will be divided into 3 (three) groups according to the cash flow section in the cash flow report. Students will be given time to understand and solve cases in the form of cash flow analysis for each activity. After the three groups have completed their respective parts of the case, they will be combined to see the cash flow report as a whole and understand thoroughly how cash flow moves within a company. Students were enthusiastic during this training and found it easier to understand cash flow reports.


ABSTRAK


Pelajaran akuntansi seringkali menjadi pelajaran yang dianggap membosankan dan sulit. Kedekatan akuntansi dengan berhitung dan matematika seringkali membuat pelajar antipati terlebih dahulu sebelum memulai pembelajaran akuntansi. Sedangkan pelajaran akuntansi merupakan salah satu pelajaran pilihan wajib yang menjadi ciri khas internal kurikulum merdeka belajar di SMA Kristen Yusuf. Oleh karena itu teknik pengajaran akuntansi harus lebih variatif agar siswa mudah menangkap pelajaran. Kegiatan PKM kali ini di SMA Kristen Yusuf akan mengembangkan teknik jigsaw untuk pelatihan akuntansi. Ketika tim PKM Untar akan membawakan materi akuntansi berupa laporan arus kas, maka tim mencari teknik pembelajaran yang tepat bagi siswa untuk lebih mudah memahami cara membuat laporan arus kas. Laporan arus kas terdiri dari 3 (tiga) bagian, yaitu arus kas kegiatan operasi, arus kas kegiatan investasi dan arus kas kegiatan pembiayaan. Teknik pembelajaran yang cukup menarik dan mudah agar siswa mampu memahami materi ini adalah teknik pembelajaran kooperatif teknik jigsaw. Siswa akan dibagi menjadi 3 (tiga) kelompok sesuai dengan bagian arus kas dalam laporan arus kas. Siswa akan diberikan waktu untuk memahami dan memecahkan kasus yang berupa analisa arus kas untuk tiap aktivitas. Setelah ketiga kelompok menyelesaikan bagian dari kasus masing masing, akan digabungkan untuk melihat laporan arus kas secara utuh dan memahami secara menyeluruh bagaimana arus kas bergerak dalam suatu perusahaan. Siswa antusias saat pelaksanaan pelatihan ini dan merasa lebih mudah memahami laporan arus kas

Article Details

How to Cite
Imelda, E., Elysia Via Christy, & Karen Aurellia. (2025). PELATIHAN PENYUSUNAN LAPORAN ARUS KAS DENGAN METODE PEMBELAJARAN JIGSAW BAGI SISWA/I SMA KRISTEN YUSUF . Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 7(2), 438–443. https://doi.org/10.24912/jbmi.v7i2.31493
Section
Articles
Author Biography

Elsa Imelda, Tarumanagara

Akuntansi

References

Arends, R. (2008). Learning To Teach: Belajar Untuk Mengajar. Jakarta: Pustaka Pelajar

Hiryanto (2017) Pedagogi, Andragogi, dan Heutagogi Serta Implikasinya Dalam Pemberdayaan Masyarakat, Dinamika Pendidikan Vol XXII No 1 Mei 2017, hal 65

Hsu, Y.-C. (2020). Exploring the learning motivation and effectiveness of applying virtual reality to high school mathematics. Universal Journal of Educational Research, 8(2), 438–444.

Ikatan Akuntan Indonesia (2023) Standar Akuntansi Keuangan per 1 Januari 2023 , Dewan Standar Akuntansi Keuangan – IAI

Lie, A. (2004). Cooperative Learning : Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang Ruang Kelas. Jakarta: Grasindo

Marisa, Cindy (2020), Gambaran Motivasi Belajar Pada Siswa Generasi Z dan Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Guidance:Jurnal Bimvbingan dan Konseling, Vol 17 No 2 Desember 2020, h. 21-32

Ribut, Oki (2021), Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Pada Prestasi Matematika Siswa Menengah Pertama, Jurnal Jendela Pendidikan, Vol.01 No. 02 (2021)

Slavin, E. (1990). Cooperative learning: Theory, research and practice. Massachussetts: Simon & Schuster Inc

Weygandt, J. J., Kimmel, P. D., & Kieso, D. E. (2019). Financial Accounting with International Financial Reporting Standards (4th Edition). John Wiley & Sons, Inc.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.