MEMBENTUK POLA PIKIR KEWIRAUSAHAAN MELALUI JIWA KREATIF

Main Article Content

Lydiawati Soelaiman
Marissa Leviani
Dionisius Zephaniah Salim
Felix Demetrius
Kezia Rebecca Rebecca

Abstract

Cultivating an entrepreneurial mindset from early age can prepare children to think creatively, seek alternative solutions, maintain an intense curiosity, and persevere through challenges. Developing this mindset helps nurture creativity and builds individual confidence to seize unlimited opportunities. An entrepreneurial mindset shapes individuals to be more productive, less consumptive, and innovative in finding new ways to utilize resources more efficiently. Recognizing the importance of cultivating an entrepreneurial mindset, the community service team organized program in collaboration with the non-profit organization SparkEd to introduce the importance of creativity to students from an early age. This activity aims to build and encourage children's mentality, attitude, spirit, and entrepreneurial mindset. Held in March 2024, the event was attended by 40 children, most of whom were elementary school students. The program was carried out through interactive games and seminars during a Creative Day event. Participants were encouraged to freely express their imagination through creative activities. The activities began with interactive games, followed by a sharing session, and concluded with a painting activity on wooden media such as spoons and small plates. The event received positive feedback from the students, as evidenced by the creative works they produced. It is hoped that this activity will help children understand that creativity is an essential part of everyday life and can be applied in various aspects, including entrepreneurship


ABSTRAK


Membentuk pola pikir kewirausahaan sejak dini dapat mempersiapkan anak-anak untuk memiliki kemampuan berpikir kreatif, mencari solusi alternatif, memiliki rasa ingin tahu yang besar, dan tidak mudah menyerah. Pembentukan pola pikir kewirausahaan dapat mempersiapkan jiwa kreativitas dan melatih kepercayaan diri individu untuk memanfaatkan peluang yang tidak terbatas. Pola pikir kewirausahaan dapat membentuk karakter seseorang lebih produktif dan tidak konsumtif serta berkreasi untuk mencari cara baru dalam memanfaatkan sumber daya dengan lebih efisien. Menyadari pentingnya pembentukan pola pikir kewirausahaan tersebut, maka tim pengabdian masyarakat mengadakan kegiatan pengabdian masyarakat bekerjasama dengan Lembaga non-profit SparkEd untuk memperkenalkan pentingnya kreativitas kepada para siswa sejak dini. Kegiatan ini bertujuan untuk membangun dan mendorong mentalitas, sikap, jiwa dan pola pikir wirausaha. Kegiatan diselenggarakan pada bulan Maret 2024 yang diikuti oleh 40 anak yang sebagian besar duduk di bangku Sekolah Dasar. Metode pelaksanaan kegiatan ini dilakukan melalui permainan dan seminar interaktif yang diimplementasikan melalui acara Creative Day. Pada kegiatan ini para peserta diajak bebas berkreasi dalam menuangkan imajinasi mereka. Metode pelaksanaan kegiatan dimulai dengan permainan interaktif, kemudian dilanjutkan dengan sharing session, dan diakhiri dengan aktivitas melukis pada media kayu yang dalam hal ini berupa sendok dan piring kecil. Kegiatan ini mendapat respon positif dari siswa terlihat dari karya-karya kreatif yang dihasilkan. Kegiatan ini diharapkan dapat membantu anak-anak memahami bahwa kreativitas adalah bagian penting dari kehidupan sehari-hari dan dapat diterapkan dalam berbagai aspek, termasuk dalam bidang entrepreneurial.

Article Details

How to Cite
Soelaiman, L., Leviani, M., Salim, D. Z., Demetrius, F., & Rebecca, K. R. (2024). MEMBENTUK POLA PIKIR KEWIRAUSAHAAN MELALUI JIWA KREATIF. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 7(2), 347–352. https://doi.org/10.24912/jbmi.v7i2.30523
Section
Articles

References

Aljuwaiber, A. (2021). Entrepreneurship research in the Middle East and North Africa: Trends, challenges, and sustainability issues. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 13(3), 380-426. https://doi.org/10.1108/JEEE-08-2019-0123

Daspit, J. J., Fox, C. J., & Findley, S. K. (2023). Entrepreneurial mindset: An integrated definition, a review of current insights, and directions for future research. Journal of Small Business Management, 61(1), 12-44. https://doi.org/10.1080/00472778.2021.1907583

Dufays, F. (2014). Creativity and entrepreneurship: Changing currents in education and public-life. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 20(3), 297-299. https://doi.org/10.1108/IJEBR-11-2013-0197

Lilawati, R. A. (2023). Building Entrepreneurial spirit through saturday canteen activities at elementary school. EDUTEC: Journal of Education and Technology, 7(1), 144-152. https://doi.org/10.29062/edu.v7i1.731

Ndeot, F. (2018). Menanamkan jiwa kewirausahaan sejak usia dini di Era MEA. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.31851/pernik.v1i01.2621

Rosmiati, R., Siregar, N., & Efni, N. (2022). Pola Pikir Kewirausahaan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5668-5673. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3152

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.