PENGENALAN PROGRAM KEWIRAUSAHAAN BERBASIS INDUSTRI KREATIF BAGI SISWA SMP AL-JANNAH, PONDOK RANGON, JAKARTA TIMUR

Main Article Content

Mei Ie
Hetty Karunia Tunjungsari

Abstract

In the midst of the government's active development of entrepreneurship programs and to encourage the emergence of new entrepreneurs, especially young entrepreneurs, the Head of SMP Al-Jannah sees the need for an active role from teachers and students from this school in supporting entrepreneurship programs nationally. The solution to the problems faced by partners is through the provision of seminars and workshops based on creative industries in the Virtual Foodtech event organized by the school, by inviting the Untar PKM team as a resource. Creative industry can be done through culinary product development. Culinary products are chosen to be developed because they are considered easier and culinary is also a necessity of many people. At the seminar, students will be provided with knowledge about entrepreneurial concepts, develop business ideas and also carry out business simulations. In the workshop activities, students will be equipped with skills to make products that are tailored to the interests and abilities of students to make them. The target of this PKM activity is to transfer knowledge about entrepreneurial values to Al-Jannah Middle School students. The method of implementing activities is to conduct in-depth interviews, study relevant literature, plan seminars and workshops, implement PKM activities that coincide with the implementation of Virtual Foodtech events, evaluate activities, and compile and submit activity reports. In general, these community service activities have been going well and the students have also given positive responses and hope that these activities can be carried out continuously


ABSTRAK:

Di tengah giatnya pemerintah mengembangkan program kewirausahaan dan untuk mendorong munculnya wirausaha-wirausaha baru, terutama wirausaha muda, maka Kepala SMP Al-Jannah memandang perlunya peran aktif dari para guru dan siswa dari sekolah ini dalam mendukung program kewirausahaan secara nasional. Solusi permasalahan yang dihadapi mitra adalah melalui pengadaan kegiatan seminar dan workshop berbasis industri kreatif dalam acara Virtual Foodtech yang diselenggarakan oleh pihak sekolah, dengan mengundang tim PKM Untar sebagai narasumber. Industri kreatif dapat dilakukan melalui pengembangan produk kuliner. Produk kuliner dipilih untuk dikembangkan karena dianggap lebih mudah dan juga kuliner merupakan kebutuhan orang banyak. Pada kegiatan seminar, para siswa akan dibekali pengetahuan mengenai konsep kewirausahaan, pengembangan ide bisnis dan juga melakukan simulasi bisnis. Pada kegiatan workshop, para siswa akan dibekali dengan keterampilan untuk membuat produk yang disesuaikan dengan minat dan kemampuan para siswa untuk membuatnya. Target kegiatan PKM ini adalah berupa transfer pengetahuan mengenai nilai-nilai kewirausahaan kepada para siswa/i SMP Al-Jannah. Metode pelaksanaan kegiatan adalah melakukan in deep interview, studi literatur yang relevan, menyusun rencana kegiatan seminar dan workshop, pelaksanaan kegiatan PKM yang bertepatan dengan pelaksanaan acara Virtual Foodtech, evaluasi kegiatan, serta penyusunan dan penyerahan laporan kegiatan. Secara umum, kegiatan pengabdian kepada masyarakat tersebut telah berjalan dengan baik dan para siswa/i juga memberikan tanggapan yang positif dan berharap kegiatan ini dapat dilaksanakan secara berkesinambungan

Article Details

How to Cite
Ie, M., & Tunjungsari, H. K. (2021). PENGENALAN PROGRAM KEWIRAUSAHAAN BERBASIS INDUSTRI KREATIF BAGI SISWA SMP AL-JANNAH, PONDOK RANGON, JAKARTA TIMUR. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.24912/jbmi.v4i1.9716
Section
Articles
Author Biography

Mei Ie, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ekonomi & Bisnis

 

References

Adekiya, A. & Ibrahim, F (2016). Entrepreneurship intention among students. The antecedent role of culture and entrepreneurship training and development. The International Journal of Management Education, 14. 116-132. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijme.2016.03.001

Barba-Sánchez, V. & Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role ofentrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24, 53–61. http://dx.doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.04.001

Jayalakshmi, P. & Saranya, A. S. (2015). Entrepreneurial intention among students of arts and science colleges in chennai: an empirical study. International Journal on Information Sciences and Computing. 9 (1). 6-15.

Hasanah, L.L.N.E (2015). Pengembangan wirausaha muda ekonomi kreatif berbasis budaya di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Studi Pemuda. 4 (2). 268-280.

Destiani, A., Saparahayuningsih, S. & Wembrayarli. (2016). Upaya peningkatan kreativitas seni rupa siswa melalui teknik pencetakan dengan bantuan media asli. Jurnal Ilmiah Potensia. 1 (1). 7-14.

Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K.K., Steinert, M. (2021). Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process. Technological Forecasting & Social Change, 164. 1-11. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.06.015

Mozahem, N. A. & Adlouni, R. O. (2021). Using entrepreneurial self-efficacy as an indirect measure of entrepreneurial education. The International Journal of Management Education, 19, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100385.

Syariful (2018). Ekonomi kreatif berbasis kearifan lokal di Bangka Belitung. ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah. 1 (2). 1-17.

Rusman, M. (2018). Dongkrak Industri Kreatif Capai Rp1.000T. http://bisnissulawesi.com/2018/03/05/dikebut-tiga-bendungan-di-sulsel/

Contoh Industri Kreatif di Indonesia Paling Diminati. 10 Agustus 2019. https://jurnalmanajemen.com/industri-kreatif/