PENINGKATAN KUALITAS HIDUP SISWA SMKN 1 LELEA KABUPATEN INDRAMAYU DALAM MENGATASI STRES PERKEMBANGAN MASA REMAJA

Main Article Content

Denrich Suryadi
Julyarno Chandra
Mikaella Audrey
Natasya Alodia
Cyindy Mulapoa
Andini Dwininta

Abstract

SMKN 1 Lelea, which is located in area of Nagrak, Taman Sari Village, consists of 1,461 students who live in the
Lelea sub-district, Indramayu district. Counseling teacher team that handles the students of SMKN 1 needs help to
provide education about dealing with adolescent stress related to academic problems, personal/family problems and
adolescent problems in general. The purpose of this PKM program is to provide psychoeducation about the stress of
adolescent development and how to deal with stress ef ectively. The current target of PKM is for students of SMKN 1
Lelea class X, amounting to 461 people. The Project MBKM group in the Village that helps SMKN 1 Lelea
conducted a survey on February 23, 2022 and designed two activities, namely psychoeducational activities on how
students are able to cope with various stresses faced during adolescent development on March 21, 2022 and
counseling activities. peer group for class X students of SMKN 1 Lelea who need personal counseling which will
take place on March 24-30, 2022. The result of this activity is an increase in knowledge about stress, its impact and
practical ways of dealing with stress on adolescent development in students of SMKN 1 Lelea class X who are
attended by 130 participants. While peer counseling activities were also attended by 17 students with feedback in the
form of feeling calmer. relieved, happy, more motivated, less stressed, more able to introspect, open to problems and
feelings, increase knowledge, and get more support from the counseling process.


ABSTRAK:


SMKN 1 Lelea yang terletak di dusun Nagrak, Desa Taman Sari memiliki 1.461 siswa yang berdomisili di
kecamatan Lelea kabupaten Indramayu. Tim guru BK SMKN 1 Lelea membutuhkan bantuan untuk memberikan
edukasi mengenai penanganan stres remaja terkait dengan masalah akademik, masalah pribadi/keluarga dan masalah
remaja pada umumnya. Tujuan program PKM ini untuk memberikan psikoedukasi mengenai stres perkembangan
masa remaja dan cara efektif mengatasi stres. Sasaran PKM saat ini pada siswa SMKN 1 Lelea kelas X yang
berjumlah 461 orang. Kelompok MBKM Proyek di Desa yang membantu SMKN 1 Lelea telah melakukan survei
pada tanggal 23 Februari 2022 dan merancang dua buah kegiatan yaitu kegiatan psikoedukasi mengenai bagaimana
cara siswa/i mampu mengatasi berbagai stres yang dihadapi dalam masa perkembangan remaja pada tanggal 21
Maret 2022 dan kegiatan konseling sebaya bagi siswa kelas X SMKN 1 Lelea yang membutuhkan konseling secara
pribadi yang berlangsung pada tanggal 24-30 Maret 2022. Hasil kegiatan ini adalah bertambahnya pengetahuan
mengenai stres, dampak dan cara praktis mengatasi stres perkembangan remaja pada siswa/i SMKN 1 Lelea kelas X
yang diikuti oleh 130 orang peserta. Hasil pre-test dan post-test untuk menunjukkan perbedaan pengaruh informasi
dalam seminar terlihat perubahan yang signifikan. Sedangkan kegiatan konseling sebaya juga diikuti oleh 17 orang
siswa dengan umpan balik berupa perasaan lebih tenang. lega, senang, lebih termotivasi, tidak tertekan, lebih
mampu introspeksi diri, terbuka dengan masalah dan perasaan, menambah pengetahuan, dan mendapatkan lebih
banyak dukungan dari proses konseling tersebut.

Article Details

How to Cite
Suryadi, D., Chandra, J., Audrey, M., Alodia, N., Mulapoa, C., & Dwininta, A. (2022). PENINGKATAN KUALITAS HIDUP SISWA SMKN 1 LELEA KABUPATEN INDRAMAYU DALAM MENGATASI STRES PERKEMBANGAN MASA REMAJA. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 5(1), 145–152. https://doi.org/10.24912/jbmi.v5i1.18629
Section
Articles

References

Baldwin, R.D.(2002). Stress and illness in Adolescence: Issue of race and gender. Diakses dari http://www.fidarticles.com/[online]

King, L.A. (2017). The science of psychology: An appreciative view (4th ed.). UK: McGraw-Hill Education.

Maree, J. G. (2021). The psychosocial development theory of Erik Erikson: Critical overview. Early Child Development and Care, 1-15. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1845163

O’Koon, J. (2000). Attachment to parents and peers in late adolescence and their relationship with self-image. Diakses dari http://www.fidarticles.com/[online]

Nasution. (2007). Perilaku Merokok pada Remaja. Medan: Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Sumatra Utara.

Santrock, J. W. (2016). Adolescence (16th ed.). UK: McGraw-Hill Education.

Steinberg, L. (2003). Gale Encyclopedia Childhood and Adolescence. Diakses dari http://www.fidarticles.com/[online]

Survei siswa SMKN 1 Lelea Indramayu. 23 Februari 2022. Fakultas Psikologi Universitas Tarumanagara Jakarta, kelompok 2 MBKM Proyek Di Desa.

Walker, J. (2002). Teens in distress series: Adolescent Stress and Depression. Diakses dari http://www.extension.umn.edu/distribution/youthdevelopment/DA3083.html [online]