MOTIVASI UNTUK MENINGKATKAN MINAT KULIAH BAGI SISWA SMA BINAAN ASAK SATHORA DI MASA PANDEMI COVID-19

Main Article Content

Rorlen Rorlen
Miharni Tjokrosaputro
Henny Henny
Jonnardi Jonnardi

Abstract

The Covid-19 pandemic caused many of less fortunate students to lose their motivation to continue their education to the university since there are many families being affected by the pandemic. Some of the reasons are time and financial limitations. This is due to the fact that many of those students have to help their parents to earn money. Therefore, this community engagement is aimed to increase the motivation of those less fortunate high school students from ASAK to continue their study to the university in hope for the better future. Methods that used in this programme was debriefing material extension method and motivation to increase the interest of high school students of ASAK Kembangan in area of West Jakarta. The programme was conducted via Zoom on Wednesday, March 17, 2020. The motivational briefing event was attended by 14 high school students and 2 students assisted by ASAK Sathora.. This community engagement begins with provisioning counselling and motivation, and finished with question and answer. Output of this programme will be an article. According to the students, the result of the questionnaire can be very beneficial for them to help self-improvise, develop their mindset and thus will be very eager to participate in the future event.


ABSTRAK:

Pandemi Covid-19 membuat banyak siswa yang kurang mampu tidak termotivasi untuk melanjutkan sekolahnya ke jenjang perguruan tinggi. Banyak keluarga siswa yang terdampak pandemi Covid-19 ini. Adapun beberapa alasan yang mereka kemukakan adalah keterbatasan waktu dan biaya. Hal ini dikarenakan banyak diantara para siswa tersebut yang harus membantu orang tuanya untuk mencari penghasilan. Oleh karenanya, program pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi para siswa kurang mampu SMA binaan ASAK untuk melanjutkan studinya ke perguruan tinggi agar mereka bisa mendapatkan masa depan yang lebih baik.  Target luaran yang akan dicapai adalah artikel publikasi.  Metode yang dipakai dalam kegiatan ini adalah metode penyuluhan materi pembekalan dan motivasi untuk meningkatkan minat kuliah bagi anak SMA binaan ASAK Sathora di daerah Kembangan, Jakarta Barat. Pelaksanaan kegiatan dilaksanakan secara telekonferensi melalui  Zoom pada hari Rabu, tanggal 17 Maret 2020. Acara pembekalan motivasi diikuti oleh 14 orang siswa SMA dan 2 mahasiswa binaan ASAK Sathora. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini dimulai dari penyuluhan pembekalan dan motivasi untuk meningkatkan minat kuliah bagi anak SMA binaan ASAK kemudian dilanjutkan dengan tanya jawab. Adapun hasil pengukuran dengan kuestioner atas kegiatan pemberian motivasi ini menurut para siswa dapat sangat mendorong mereka untuk mengembangkan diri, berpola pikir berkembang dan sangat tertarik untuk ambil bagian pada acara yang akan diadakan oleh tim Untar pada kesempatan yang akan datang.

Article Details

How to Cite
Rorlen, R., Tjokrosaputro, M., Henny, H., & Jonnardi, J. (2021). MOTIVASI UNTUK MENINGKATKAN MINAT KULIAH BAGI SISWA SMA BINAAN ASAK SATHORA DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 4(2). https://doi.org/10.24912/jbmi.v4i2.12518
Section
Articles

References

Crawford, C., Gregg, P., Macmillan, L., Vignoles, A., & Wyness, G. (2016). Higher education, career opportunities, and intergenerational inequality. Oxford Review of Economic Policy, 32(4), 553-575.

Gregg, P., Macmillan, L., & Vittori, C. (2015). Nonlinear Estimation of Lifetime Intergenerational Economic Mobility and the Role of Education. Department of Quantitative Social Science Working Paper. 15-03, University College London .

Sadeghzadeh, A., Nassiriyar, M., Haghshenas, M., & Shahbazi, R. (2015). Higher education job satisfaction and relevance to workforce [J]. Journal of Education, 2.

Saenz, V. & Barrera, D. (2007). What we can learn from UCLA's "First in My Family" data? Retention in Higher Education, 21(9), 1-3.

Schmidt, H. (2014). Motivations for going to university: A qualitative study and class project. Collected Essays on Learning and Teaching, 7(2), 106-111.