PENGGUNAAN COMPLAINT BOX TERHADAP WORK ENGAGEMENT PADA PEGAWAI KANTOR IMIGRASI KELAS I TPI BANJARMASIN

Main Article Content

Dhea Puspita
Vivi Listia
Shanty Komalasari
Musfichin

Abstract

Institutional policies that are not in accordance with the needs and work expectations of employees will have a negative impact on employee work attitudes and make employees lose commitment to their work. Without commitment, there will be no consistency within the employee. To overcome this problem, it is necessary to have good work commitment and communication between employees and employees between leaders so that they can be considered regarding follow-up through their leaders. Because if employees have complaints that are not conveyed, then this can be one of the factors that results in decreased work engagement and also affects the work environment so that it makes employees have indifference, indifference and even apathy. The aim of the community service activity is the installation of a complaint box located at the TPI Banjarmasin Class I Immigration Office which is carried out to create a comfortable and prosperous working atmosphere for workers within the TPI Banjarmasin Class I Immigration Office. This is of course useful for making employees aware in the office environment to always increase their commitment to work and at the same time be a concern for leaders to continue paying attention to employees who have problems both internal and external. That commitment is very important for someone to have by submitting complaints through the complaint box. And it is hoped that it will be useful for users of the complaint box so that they can create a communicative and conducive work environment, so that it can produce good performance productivity.


ABSTRAK


Kebijakan institusi yang tidak sesuai dengan kebutuhan dan harapan kerja pegawai akan berdampak buruk pada sikap kerja pegawai dan membuat pegawai kehilangan komitmen pada kerjanya. Tanpa komitmen, tidak akan konsistensi dalam diri pegawai tersebut. Untuk mengatasi permasalahan ini, maka diperlukan adanya komitmen kerja dan komunikasi yang baik pegawai antar pegawai maupun pegawai antar pimpinan agar dapat dipertimbangkan terkait tindak lanjut melalui pimpinan mereka. Dikarenakan apabila pegawai memiliki keluhan yang tidak tersampaikan, maka hal tersebut dapat menjadi salah satu faktor menurunnya komitmen kerja (work engagement) dan juga berpengaruh terhadap lingkungan kerjanya sehingga membuat pegawai memiliki sifat masa bodoh, acuh tak acuh bahkan apatis. Tujuan kegiatan pengabdian kepada masyarakat yaitu pemasangan sarana kotak pengaduan bertempat di Kantor Imigrasi Kelas I TPI Banjarmasin yang dilakukan demi terciptanya suasana kerja yang nyaman dan sejahtera bagi para pekerja yang berada di lingkungan Kantor Imigrasi Kelas I TPI Banjarmasin. Hal ini tentunya berguna untuk menyadarkan para pegawai di lingkungan kantor agar senantiasa meningkatkan komitmen terhadap kerjanya dan sekaligus menjadi perhatian bagi para pimpinan untuk tetap memperhatikan para pegawai yang memiliki masalah baik internal maupun eksternal. Bahwa komitmen sangat penting untuk dimiliki oleh seseorang dengan menyampaikan keluhan melalui sarana kotak pengaduan. Dan diharapkan dapat bermanfaat bagi para pengguna kotak pengaduan tersebut agar dapat menciptakan lingkungan kerja yang komunikatif dan kondusif, sehingga dapat menghasilkan produktivitas kinerja yang baik

Article Details

How to Cite
Puspita, D., Vivi Listia, Shanty Komalasari, & Musfichin. (2023). PENGGUNAAN COMPLAINT BOX TERHADAP WORK ENGAGEMENT PADA PEGAWAI KANTOR IMIGRASI KELAS I TPI BANJARMASIN. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 6(2), 454–459. https://doi.org/10.24912/jbmi.v6i3.26227
Section
Articles

References

Amalia, K. (2015). Hubungan antara Kepuasan dan Komitmen Kerja Karyawan dengan Intensi Turnover pada Perusahaan. Binus University.

Harter, Schmidt & Hayes. (2002). Business-Unit-Level Relationship Between Employee Satisfaction, Employee Engagement, and Business Outcomes: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 268–279. https://doi.org/doi: 10.1037/0021-9010.87.2.268

Ombudsman, N. (2017). Effective Complaint Handling Guidelines, 3rd Edition (3rd Edition). http://www.ombo.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0018/42228/Effective-complaint-handling-guidelines-Third-edition.pdf

Seppala & Moeller, E. & J. (2018). 1 in 5 Employees is Highly Engaged and at Risk of Burnout. Harvad Business Review.

Tolba et al. (2015). Effect Of Justice In Complaint Handling on Customer Loyalty: Evidence from Egypt. Global Journal of Business Research.