PSIKOEDUKASI KENALI EFIKASI DIRI: ENERGI BAGI MOTIVASI DAN POTENSI PADA SISWA SMA X

Main Article Content

Fransisca Iriani Roesmala Dewi
Ruslinda Desiana Ginting

Abstract

SMA X is a favorite school in Pekanbaru City, Riau. The conditions of favorite schools result in dif erences in the
experiences felt by students. There are students who have high self-ef icacy and there are also those who have low
self-ef icacy. Students with low self-ef icacy feel unsure of their ability to complete assignments and achieve desired
goals. Intervention in the form of psychoeducation with the theme "recognize self-ef icacy: energy for motivation
and potential" aims to anticipate this. Students need to be introduced to a concept called self-ef icacy. This
community service activity aims to increase understanding, knowledge and skills for SMA X students regarding the
concept of self-ef icacy using lecture/knowledge transfer and of line mentoring methods. Self-ef icacy is a student's
belief in their ability to carry out and complete tasks to achieve the desired goals. The results of the dif erence test
on students' pre-test and post-test scores show that there is a significant dif erence between the pre-test and post-test
results, so it can be concluded that psychoeducation has an influence on students' understanding of self-ef icacy.
Psychoeducation in community service activities is said to be ef ective because psychoeducation is ef ective in
changing perceptions and increasing students' understanding or cognition regarding self-ef icacy. Students with
high self-ef icacy are confident in their ability to complete assignments and are able to achieve the expected targets.
With high self-ef icacy, it can motivate students to explore their maximum potential and achieve achievements.


ABSTRAK


SMA X adalah sekolah favorit di Kota Pekanbaru, Riau. Kondisi sekolah favorit mengakibatkan perbedaan
pengalaman yang dirasakan oleh para siswa. Ada siswa yang mempunyai efikasi diri yang tinggi dan ada pula yang
memiliki efikasi yang rendah. Siswa dengan efikasi diri rendah merasa tidak yakin akan kemampuannya dalam
menyelesaikan tugas dan mencapai tujuan yang diinginkan. Intervensi dalam bentuk psikoedukasi dengan tema
“kenali efikasi diri: energi bagi motivasi dan potensi” bertujuan untuk mengantisipasi hal tersebut. Siswa perlu
diperkenalkan kepada suatu konsep yang disebut efikasi diri. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan
untuk meningkatkan pemahaman, pengetahuan, dan keterampilan kepada para siswa SMA X mengenai konsep
efikasi diri dengan metode ceramah/transfer ilmu dan pendampingan secara luring. Efikasi diri merupakan
keyakinan siswa terhadap kemampuannya dalam melakukan maupun menyelesaikan tugas untuk meraih tujuan yang
diinginkan. Hasil uji perbedaan terhadap skor pre-test dan post-test para siswa menunjukkan terdapat perbedaan
yang signifikan antara hasil pre-test dan post-test sehingga dapat disimpulkan bahwa psikoedukasi berpengaruh
terhadap pemahaman siswa mengenai efikasi diri. Psikoedukasi dalam kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini
dikatakan efektif karena psikoedukasi efektif mengubah persepsi dan meningkatkan pemahaman atau kognitif siswa
mengenai efikasi diri. Siswa dengan efikasi diri yang tinggi yakin akan kemampuannya dalam menyelesaikan tugas
dan mampu mencapai target yang diharapkan. Dengan efikasi diri tinggi maka dapat memotivasi siswa untuk
menggali potensi yang maksimal dan meraih prestasi.

Article Details

How to Cite
Dewi, F. I. R., & Ginting, R. D. (2023). PSIKOEDUKASI KENALI EFIKASI DIRI: ENERGI BAGI MOTIVASI DAN POTENSI PADA SISWA SMA X. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 6(2), 335–340. https://doi.org/10.24912/jbmi.v6i2.25866
Section
Articles

References

Antari, I. (2019). Penggunaan Psikoedukasi dalam Meningkatkan Efikasi Diri Berhenti Merokok pada Mahasiswa. Jurnal Kesehatan Madani Medika, 10(2), 132-136.

Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman and Company.

Bradley-Geist, J. C., & Olson-Buchanan, J. B. (2014). Helicopter parent: an examination of the correlates of over-parenting of college students. Education and Training, 56, 314–328. https://doi.org/10.1108/ET-10-2012-0096.

Dewi, F. I. R., Idulfiastri, R. M., & Sari, M. P. (2020). Pemodelan Resiliensi pada Kualitas Kehidupan Remaja di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Di Maio, S., Keller, J., Hohl, D. H., Schwarzer, R., & Knoll, N. (2020). Habits and self ‐ efficacy moderate the effects of intentions and planning on physical activity. British Journal of Health Psychology. doi:10.1111/bjhp.12452.

Feldman, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210–216. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.11.022.

Fun, L. F. (2021). Efikasi Diri dan Performansi Akademik: Studi Meta Analisis. Humanitas, 5(2), 165 – 178.

Ormrod, J. E. (2009). Psikologi Pendidikan: Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang Jilid II. (A. Kumara, Penerj.) Jakarta: Penerbit Erlangga.

Ouweneel, E., Schaufeli, W. B., & Le Blanc, P. M. (2013). Believe, and you will achieve: Changes over time in self-efficacy, engagement, and performance. Applied Psychology: Health and Well-Being, 5(2), 225–247. https://doi.org/10.1111/aphw.12008.

Razali, N. M., & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2(1), 21–33.

Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353–387. https://doi.org/10.1037/a0026838

Schunk, H. D., & Zimmerman, B. J. (2012). Motivation and Self-Regulated Learning. New York: Routledge.

Suparman, D., Sahriani, R., & Patmonodewo, S. (2019). Motivasi Belajar Bahasa Mandarin Remaja Awal: Peran Self-Efficacy, Parental Involvement, dan Teacher Student Relationship. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 3(1).

Supratiknya. (2011). Psikoedukasi. Yogyakarta: Penerbit Universitas Sanata Dharma. Zimmerman B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed.), Self-

efficacy in changing societies (202-231). New York: Cambridge University Press.

Zimmerman B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed.),

Self-efficacy in changing societies (202-231). New York: Cambridge University Press.

Most read articles by the same author(s)