PERANCANGAN KEMASAN FILISOAP - SABUN ALAMI DARI MINYAK KELAPA

Main Article Content

Anny Valentina

Abstract

As one of the Digital Tourism Marketplaces, Pigijo has a corporate value of helping local businesses bring together tourism products with tourists. One of the local businesses that caught Pigijo's attention was Rumah Inspirasi Jogja (Rumijo) which implemented a Holistic Minimum Waste Lifestyle. Rumijo in developing his products also aims to foster tourism villages based on Community Based Tourism and Sustainable Tourism, namely tourism that is socially, culturally, environmentally responsible and has an impact on the economy. Rumijo has many eco-friendly products such as bar soap, bamboo straws, organic incense, aromatherapy candles, bamboo tumblers, bamboo charcoal tooth powder and other eco-friendly products. One of the products being developed is Filisoap, a soap made from coconut oil which has the potential to be promoted. After discussing with Rumijo, the PKM Team provided a solution for designing visual communication for Filisoap product packaging. The method of implementing PKM is to communicate with Pigijo, followed by FGD with Pigijo and Rumijo to find solutions to problems. From the problems found, the PKM Team will make a visual design and make revisions according to the feedback given and in the last stage, the visual results will be sent. Through these activities, packaging is produced that can increase identity and be attractive but does not leave the initial concept as an environmentally friendly product.


ABSTRAK


Sebagai salah satu Digital Tourism Marketplace, Pigijo memiliki nilai perusahaan membantu bisnis lokal yang mempertemukan produk wisata dengan wisatawan. Salah satu bisnis lokal yang menarik perhatian Pigijo adalah Rumah Inspirasi Jogja (Rumijo) yang menerapkan Holistic Minimum Waste Lifestyle. Rumijo dalam mengembangkan produknya juga bertujuan membina desa – desa wisata berbasis Community Based Tourism dan Sustainable Tourism yaitu pariwisata yang bertanggung jawab terhadap sosial, budaya, lingkungan dan berdampak pada ekonomi. Rumijo memiliki banyak produk – produk ramah lingkungan seperti sabun batang, sedotan bambu, dupa organik, lilin aroma terapi, tumbler bambu, bubuk gigi arang bambu dan produk ramah lingkungan lainnya. Salah satu produk yang dikembangkan adalah Filisoap yaitu sabun dari bahan dasar minyak kelapa yang memiliki potensi untuk dipromosikan. Setelah melakukan diskusi dengan Rumijo, diajukan solusi untuk perancangan komunikasi visual untuk kemasan produk Filisoap. Metode pelaksanaan PKM yang dilakukan adalah dengan melakukan berkomunikasi dengan Pihak Pigijo dilanjutkan FGD dengan Pigijo dan Rumijo guna mencari solusi dari permasalahan. Dari permasalahan yang ditemukan di buatlah rancangan visual serta melakukan proses revisi sesuai dengan feedback yang diberikan dan pada tahap terakhir akan dilakukan pengiriman hasil visual. Melalui kegiatan PKM ini dihasilkan kemasan yang bisa meningkatkan identitas dan menarik tetapi tidak meninggalkan konsep awal sebagai produk ramah lingkungan.

Article Details

How to Cite
Valentina, A. (2023). PERANCANGAN KEMASAN FILISOAP - SABUN ALAMI DARI MINYAK KELAPA. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 6(1), 198–205. https://doi.org/10.24912/jbmi.v6i1.22501
Section
Articles
Author Biography

Anny Valentina, Universitas Tarumanagara

Jurusan Desain Komunikasi Visual (Visual Communication Department)

Fakultas Seni Rupa dan Desain (Visual Art and Desain Faculty)

 

References

Ashley, C. and Tuten, T., 2014. Creative Strategies in Social Media Marketing: An Exploratory Study of Branded Social Content and Consumer Engagement. Psychology and Marketing, 32(1), pp.15–27. doi: 10.1002/mar.20761

Bianchi, C. and Andrews, L. (2015). Investigating marketing managers' perspectives on social media in Chile. Journal of Business Research, 68(12), pp.2552–2559.

Montoya, Peter. 2009. The Brand Called You. USA: McGraw Hill.

Moriarty, Sandra., Nancy Mitchell, dan William Wells. (2011). Advertising and IMC. Jakarta: Kencana.

Shimp, Terence A. 2000. Periklanan Promosi Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Terjemahan oleh: Revyani Sjahrial, S. E. dan Dyah Anikasari,S.Sos. 2003. Jakarta: Erlanga.

Panduan Merdeka Belajar – Kampus Merdeka, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi. 2020. Edisi ke satu Cetakan ke-1: 2020

Jurnal:

Afrilia, Ascharisa Mettasatya. (2018). Personal Branding Remaja di Era Digital. Mediator: Jurnal Komunikasi, Vol 11 (1), Juni 2018, 20-30

DA Widyastuti, PG Wiloso, S Herwandito . 2017. ANALISIS PERSONAL BRANDING DI MEDIA SOSIAL (Studi Kasus Personal Branding Sha’an d’Anthes di Instagram) Jurnal Inovasi, journal.binadarma.ac.id

Schultz, D. E. and Peltier, J., 2013. Social media's slippery slope: Challenges, opportunities and future research directions. Journal of Research in Interactive Marketing, 7(2), pp.86–99.

Yunitasari, Cindy dan Edwin Japarianto, 2013. Analisa Faktor-Faktor Pembentuk Personal Branding dari C.Y.N. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra Vol. 1, No. 1, (2013)