REDESAIN KEMASAN DALAM MENINGKATKAN BRAND AWARNESS PRODUK UNGGULAN UKM CILODONG BERKARYA

Yani Hendrayani, Hermina Manihuruk
| Abstract views: 21 | views: 16

Abstract

Product packaging design is one important factor that can strengthen the branding of MSME businesses in increasingly fierce business competition. Attractive and quality packaging design is the differentiator from competitors. For this reason, the idea of product packaging for UKM Cilodong Berkarya needs to get attention for the redesign of each product to be marketed. For this reason, community engagement is carried out to find out the extent of the understanding of the UKM Cilodong Berkarya entrepreneurs regarding the importance of Product Packaging Design and continued with the design of the right packaging design for its products to enhance brandawarness and superior products. The purpose of this activity is to build brand awareness from the redesign of product packaging products that were launched by UKM Cilodong Berkarya Berkarya Kota Depok. The method of activity through mentoring and training in product packaging redesigning is more attractive to consumers by choosing one of the superior products. The target of the output is to make an alternative product packaging for one of the superior products, namely Alevera Tea, which was launched by UKM Cilodong Berkarya in the City of Depok. The results of community engagement regarding packaging redesign are related to the shape, structure, material, color, image, typography, and design elements with product information so that the product can be marketed. Redesign of packaging in the form of designing old packaging into new packaging to make it more attractive, so that it has the maximum function applicable to wrapping, protecting, sending, issuing, storing, identifying, and differentiating a product on the market

ABSTRAK:

Desain kemasan produk merupakan salah satu faktor penting yang dapat menguatkan branding usaha UMKM dalam persaingan bisnis yang semakin ketat. Desain kemasan yang menarik dan berkualitas menjadi pembeda dari kompetitor. Untuk itu ide kemasan  produk UKM Cilodong Berkarya Berkarya perlu mendapatkan perhatian untuk redesain  pada setiap produk yang akan dipasarkan. Untuk itu dilakukan pengabdian masyarakat  untuk mengetahui sejauh mana pemahaman para pengusaha UKM Cilodong Berkarya terkait tentang pentingnya Desain Kemasan Produk dan dilanjutkan dengan perancangan desain kemasan  yang tepat bagi produk produknya untuk meningkatkan brandawarness dan produk unggulan. Adapun tujuan kegiatan ini adalah  membangun brand awareness (kesadaran akan merek) dari redesaign kemasan produk produk yang diluncurkan UKM Cilodong Berkarya Berkarya Kota Depok. Metode kegiatan melalui pendampingan dan pelatihan  redesigning kemasan produk yang lebih menarik konsumen dengan memilih salah satu produk unggulan. Target luaran adalah dibuatkan alternatif kemasan kemasan produk untuk salah satu  produk unggulan yaitu teh aloevera yang diluncurkan UKM Kota Cilodong Berkarya Kota Depok. Hasil dari pengabdian masyarakat tentang redesain kemasan berkaitan pada bentuk, struktur, material, warna, citra, tipografi, dan elemen elemen desain dengan informasi produk agar produk dapat dipasarkan. Redesain kemasan berupa mendesain kemasan lama menjadi kemasan baru agar lebih menarik, sehingga memiliki fungsi yang maksimal berlaku untuk membungkus, melindungi, mengirim, mengeluarkan, menyimpan, mengidentifikasi, dan membedakan sebuah produk di pasar

Keywords

Package redesign; superior SME products; brand awareness;;Redesain kemasan; produk unggulan UKM; brand awarnesss

Full Text:

PDF

References

Cravens, D. W. (1996). Pemasaran strategis . ed 4. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Antti, H., Madupu,V., Yavas, V., & Babakus, E (2005). Cooperative Strategy, knowledge intensity and export performance of small and medium sized enterprises. Journal of World Business ,40 (2) 124-138.

Primiana, I. (2009). Menggerakan sektor riil ukm dan industri bandung: Alfabeta

Jonsson, S. & Lindbergh, J.(2010). The impact of institutional impediments and information and Knowledge echange on SME’s investments in international business relationships.International Business Review. 19. (6) 548-561.

Naidoo, V. (2010). Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy. Industrial Marketing Management 39 (8).1311-1320.

Pressey, A.D., Winklhofer, H. M. , & Tzokas, N. X. (2009) Purchasing practices in small- to medium- sized enterprises: An examination of strategic purchasing adoption, supplier evaluation and supplier capabilities. Journal of Purchasing & Supply Management ,15.214-228.

Primiana, I. (2009). Menggerakan sektor rill ukm & industri. Bandung; Alfabeta


Refbacks

  • There are currently no refbacks.