PELATIHAN SIAP MENGHADAPI TRANSFORMASI DIGITAL: PEMANFAATAN CHAT GPT UNTUK PELAJAR

Main Article Content

Margarita Ekadjaja
Christiandinata Tjandra Bravo
Valentina

Abstract

Developments in the field of technology have given rise to various new innovations in everyday life and resulted in digital transformation which can make it easier for us to carry out activities. Not having a comprehensive understanding of technology. being able to take advantage of the benefits of digital transformation in our daily lives, so outreach is needed to increase understanding regarding this matter, especially to the younger generation. PKM partner is X High School located in the GreenVille Housing complex, West Jakarta. The school is very open and supports its students in taking advantage of technological advances. However, the existence of a curriculum that does not support it and the limited knowledge of students regarding the latest technology creates obstacles for PKM partners in achieving their goals. The PKM FEB UNTAR team collaborated with X High School to conduct offline outreach in the X School ballroom on the topic of tips for success in facing digital transformation. The active role of partners is manifested by their cooperative attitude in explaining problems and attending all seminar events held. The main target of this activity is that students can understand basic knowledge related to digital technology so that they have the skills needed in the digital transformation that is happening today. The training ran orderly and smoothly due to good cooperation from all parties involved. The students were able to search for ideas by using the GPT Chat application after this activity ended


ABSTRAK


Perkembangan di bidang teknologi memunculkan berbagai inovasi baru dalam kehidupan sehari-hari dan mengakibatkan terjadinya transformasi digital yang memudahkan kita menjalankan suatu kegiatan. Belum adanya pemahaman tentang teknologi, membuat kita tidak dapat memanfaatkan keuntungan dari transformasi digital dalam kehidupan sehari-hari sehingga diperlukan sebuah sosialisasi untuk meningkatkan pemahaman terkait hal tersebut, khususnya kepada generasi muda. Mitra PKM  adalah SMA XYZ yang terletak di kompleks Perumahan GreenVille Jakarta Barat. Pihak sekolah sangat terbuka dan mendukung para siswanya dalam memanfaatkan kemajuan teknologi. Namun, keberadaan kurikulum yang kurang mendukung dan adanya keterbatasan pengetahuan siswa mengenai teknologi terkini, menciptakan hambatan dari mitra PKM dalam mencapai tujuannya. Tim PKM FEB UNTAR melakukan kerja sama dengan SMA XYZ untuk melakukan sosialisasi secara offline di ballroom Sekolah X dengan topik siap menghadapi transformasi digital. Peran aktif mitra diwujudkan dengan sikap kooperatif nya dalam menguraikan permasalahan dan mengikuti seluruh acara seminar yang dilakukan. Target utama dari kegiatan ini adalah para siswa dapat memahami pengetahuan dasar yang berkaitan dengan teknologi digital sehingga mereka memiliki keterampilan yang dibutuhkan dalam transformasi digital yang sedang terjadi pada masa kini. Pelatihan berjalan dengan tertib dan lancar karena adanya kerja sama yang baik dari seluruh pihak yang terlibat. Para siswa mampu melakukan pencarian ide dengan memanfaatkan aplikasi Kecerdasan Buatan Chat GPT setelah kegiatan ini berakhir.

Article Details

How to Cite
Ekadjaja, M., Bravo, C. T., & Valentina. (2024). PELATIHAN SIAP MENGHADAPI TRANSFORMASI DIGITAL: PEMANFAATAN CHAT GPT UNTUK PELAJAR. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 7(1), 11–17. https://doi.org/10.24912/jbmi.v7i1.27348
Section
Articles

References

Berger, J., Humphreys, A., Ludwig, S., Moe, W. W., Netzer, O., & Schweidel, D. A. (2020). Uniting the tribes: Using text for marketing insight. Journal of marketing, 84(1), 1-25.

Calvinus, Y., & Setyaningsih, E. (2020). Robo soccer sebagai media edukasi Pengenalan Teknologi Robotika Pada Siswa Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 3(1),180-187 . https://doi.org/10.24912/jbmi.v3i1.8047.

Foroudi, P., Jin, Z., Gupta, S., Melewar, T. C., & Foroudi, M. M. (2016). Influence of innovation capability and customer experience on reputation and loyalty. Journal of business research, 69(11), 4882-4889.

Humphreys, A., & Wang, R. J. H. (2018). Automated text analysis for consumer research. Journal of Consumer Research, 44(6), 1274-1306.

Ikhsan (2023). Apa Itu Transformasi Digital serta Dampaknya di Indonesia? URL: https://sasanadigital.com/digital-transformation/ diakses tanggal 17 September 2023

Kemp, S. (2021). Digital 2021: Indonesia. Retrieved October 27th 2021 from https://datareportal.com/ reports/digital-2021-indonesia

Lamberton, C., & Stephen, A. T. (2016). A thematic exploration of digital, social media, and mobile marketing: Research evolution from 2000 to 2015 and an agenda for future inquiry. Journal of Marketing, 80(6), 146–172.

Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2017). E-Comerse 2016 business, tecnology, sociey. England: Britis Library Cataloguint-in.

Lina, L., Mulyawan, B., & Ajienegoro, D. (2021). Pengembangan aplikasi Web-Commerce PT WGS Sebagai Media Promosi. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 4(2), 170-181. https://doi.org/10.24912/jbmi.v4i2.11622

Reddy, S. K., & Reinartz, W. (2017). Digital transformation and value creation: Sea change ahead. NIM Marketing Intelligence Review, 9(1), 10-17.

Shirish, A. (2018). Shadow side of social media marketing: A user’s perspective. Social Media Marketing: Emerging Concepts and Applications, 63-79.

Verhoef, P. C., Stephen, A. T., Kannan, P. K., Luo, X., Abhishek, V., Andrews, M. & Zhang, Y. (2017). Consumer connectivity in a complex, technology-enabled, and mobile-oriented world with smart products. Journal of Interactive Marketing, 40(1), 1-8.

Wirth, N. (2018). Hello marketing, what can artificial intelligence help you with? International Journal of Market Research, 60(5), 435-438.