INTERVENSI PSIKOLOGIS UNTUK MENGATASI BULLYING DI DUSUN TEGAL BEDUG, TAMANSARI, LELEA, INDRAMAYU, JAWA BARAT
Main Article Content
Abstract
Bullying is behavior that is carried out by a person or group of people with the aim of hurting the heart, feelings, or
physically of another person. Bullying can be done by anyone who causes feelings of resentment, disappointment, or
hurt to be felt in the victim of bullying which usually occurs due to appearance and family economic factors. The
perpetrators of bullying that occurred in the hamlets of Tegal Bedug, Tamansari, Lelea, Indramayu, West Java were
mostly found in children and the victims of this bullying behavior were also children. In order to overcome these
problems, psychological intervention ef orts were carried out 7 times meeting sessions for perpetrators and victims
of bullying which aim to provide basic knowledge about the meaning and causes of bullying, as well as
characteristics and steps to overcome bullying behavior for perpetrators and victims of bullying Participants in this
activity is a student of SD Negeri 02 Tamansari grade 5-6 aged 11-13 years who is a perpetrator and victim of
bullying behavior. The measuring instrument used to determine the ef ectiveness of the psychological intervention
program is a questionnaire given before (pre-test) and after the activity (post-test). The results of the psychological
intervention showed that the perpetrators of bullying were able to provide cognitive understanding and could reduce
their bullying behavior. Victims of bullying are also increasingly assertive in defending themselves, fighting back, or
saying the right thing to the bully.
ABSTRAK:
Perundungan merupakan perilaku yang dilakukan oleh seseorang atau sekelompok orang dengan tujuan untuk
menyakiti hati, perasaan, atau fisik orang lain. Perundungan dapat dilakukan oleh siapa pun yang menyebabkan
munculnya perasaan dendam, kecewa, atau sakit hati pada korban perundungan yang biasanya terjadi dikarenakan
penampilan dan faktor ekonomi keluarga. Pelaku perundungan yang terjadi di dusun Tegal Bedug, Tamansari, Lelea,
Indramayu, Jawa Barat banyak ditemukan pada anak-anak dan korban dari perilaku perundungan tersebut pun juga
anak-anak. Ternyata anak-anak yang menjadi pelaku perundungan maupun korban perundungan adalah anak-anak
yang orang tuanya meninggalkan dusunnya. Guna untuk mengatasi permasalahan tersebut, maka dilakukan upaya
intervensi psikologis 7 kali sesi pertemuan terhadap pelaku maupun korban perundungan yang bertujuan untuk
memberikan pengetahuan dasar mengenai pengertian dan sebab perundungan, serta karakteristik dan
langkah-langkah mengatasi perilaku perundungan untuk pelaku dan korban perundungan Partisipan dalam kegiatan
ini merupakan siswa SD Negeri 02 Tamansari kelas 5-6 yang berusia 11-13 tahun yang menjadi pelaku dan korban
perilaku perundungan. Alat ukur yang digunakan untuk mengetahui efektivitas program intervensi psikologis adalah
kuesioner yang diberikan sebelum (pre-test) dan sesudah kegiatan (post-test). Hasil intervensi psikologis
menunjukkan bahwa pelaku perundungan mampu memberikan pemahaman kognitif dan dapat menurunkan perilaku
perundungannya. Korban perundungan juga semakin bersikap asertif untuk membela diri, melawan, atau
mengatakan hal yang benar terhadap pelaku perundungan.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
References
Kampusmerdeka.kemdikbud.go.id. (n.d.). Program Kampus Merdeka. Diakses pada 17 Maret
, dari https://kampusmerdeka.kemdikbud.go.id/programshi
Kemenpppa.go.id. (n.d.). Bullying. Diakses pada 16 Maret 2022, dari
https://www.kemenpppa.go.id/lib/uploads/list/8e022-januari-ratas-bullying-kpp-pa.pdf
Kennedy, R. S. (2020). A meta-analysis of the outcomes of bullying prevention programs on
subtypes of traditional bullying victimization: Verbal, relational, and physical. Aggression and
Violent Behavior, 55, 101485. doi:10.1016/j.avb.2020.101485
Prasetyo, A. B. E. (2011). Bullying di sekolah dan dampaknya bagi anak. Jurnal El- Tarbawi, 1
(1), 19-26. https://media.neliti.com/media/publications/69352-ID-bullying-
di-sekolah-dan-dampaknya-bagi-m.pdf.
Rahayu, B. A. & Permana, I. (2019). Bullying di sekolah: Kurangnya empati pelaku dan
pencegahannya. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7 (3), 237-246.
https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JKJ/article/view/5095/pdf.
Rodríguez-Hidalgo, A. J., Pantaleón, Y., & Calmaestra, J. (2019). Psychological predictors of
bullying in adolescents from pluricultural schools: A transnational study in Spain and
Ecuador. Frontiers in Psychology, 10. doi:10.3389/fpsyg.2019.01383.
Shidiqi, M. F. & Suprapti, V. (2019). Pemaknaan bullying pada remaja penindas (the bully).
Jurnal Psikologi Kepribadian dan Sosial, 2(2).
http://journal.unair.ac.id/download-fullpapers-jpksd3ed32a0002full.pdf
Sulisrudatin, N. (2015). Kasus bullying dalam kalangan pelajar. Jurnal Ilmiah Hukum
Dirgantara, 5 (2), 57-80.
https://journal.universitassuryadarma.ac.id/index.php/jihd/article/view/109/106
Universitas Negeri Malang (2022). Membangun Desa/ KKN Tematik. Kampus Merdeka.
https://kampusmerdeka.um.ac.id/index.php/membangun-desa-kkn-tematik/
Umar, A. U. A. A., Savitri, A. S. N., Pradani, Y. S., Mutohar, M. & Khamid, N. (2021). Peranan
kuliah kerja nyata sebagai wujud pengabdian kepada masyarakat di tengah pandemi covid 19
(Studi kasus IAIN Salatiga KKN 2021). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 01 (01),
https://stp-mataram.e-journal.id/Amal/article/view/377/321
Wardhana, K. (n.d.). Buku panduan melawan bullying. Stop Bullying.
Xu, M., Macrynikola, N., Waseem, M., & Miranda, R. (2019). Racial and ethnic differences in
bullying: Review and implications for intervention. Aggression and Violent Behavior, 50,
doi:10.1016/j.avb.2019.101340.
Zakiah, E. Z., Humaedi, S. & Santoso, M. B. (2017). Faktor yang mempengaruhi remaja dalam
melakukan bullying. Jurnal penelitian dan PPM, 4 (2), 139-239.
https://jurnal.unpad.ac.id/prosiding/article/viewFile/14352/6931.